|
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، اسفندیار چهاربند اظهار کرد: در هفته تربیت اسلامی قرار داریم و به همین مناسبت در آموزش و پرورش تهران مجموعه فعالیتهایی از حدود دوماه گذشته طراحی شده و به اجرا در آمده است.
وی به نقش آموزش و پرورش در باب تربیت اشاره و اظهار کرد: یکی از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بروزرسانی شایستگیهای حرفهای معلمان است. در همین راستا تا کنون حدود 25 راهکار سند تحول احصا و اجرا شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه در قالب دورههای بازآموزی تلاش کردیم اطلاعات معلمان را در دو حوزه صلاحیتهای عمومی چون روشهای تدریس و ... و صلاحیتهای تخصصی بروزرسانی کنیم گفت: ظرف دو سال گذشته بیش از دو میلیون و 100 هزار نفرساعت دوره ضمن خدمت برای ارتقای صلاحیت حرفهای معلمان برگزار شده است.
چهاربند ادامه داد: به موازات این اقدامات، با توجه به هوشمندسازی 37 درصد مدارس تهران، برای توانمندسازی و آشنایی معلمان با نحوه استفاده از این امکانات حدود 72هزار نفرساعت دوره آموزشی برگزار شد. از این رهگذر مدارس را به تناسب فراهم آوری و استفاده از امکانات هوشمندسازی درجهبندی کردیم.
وی در ادامه در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه آموزش و پرورش تا چه اندازه در انتقال الگوهای تربیت اسلامی به دانشآموزان و توانمندسازی آنها در مقابل مواردی چون تفکرات انحرافی موفق بوده؟ اظهار کرد: راهبرد ما در مقابله با فرقههای انحرافی و تقویت ریشههای اعتقادی دانشآموزان تقویت تشکلهای دانشآموزی در مدارس است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: شورای هماهنگی تشکلهای دانشآموزی در وزارتخانه تشکیل شده و از طریق همسو کردن این تشکلها سعی دارد قدرت خنثی کردن این هجمهها را افزایش دهد. در کنار این اقدام دورههایی برای مربیان تربیتی برگزار کردیم تا آنها را با ترفندهای القای این تفکرات و راهبردهای مقابله با آن آماده کنیم.
چهاربند از برگزاری نخستین جشنواره برترینهای تربیت اسلامی شهر تهران، چهارم اسفندماه در محل باغ موزه دفاع مقدس خبر داد و گفت: فلسفه برگزاری این جشنواره شناسایی و تجلیل از عوامل سهیم در امر تربیت اسلامی شهر تهران است.
به گزارش ایسنا، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه تربیت محدود به جامعه دانشآموزی نمیشود و منظور همه شهروندانی هستند که در تهران سکونت دارند، اظهار کرد: اولین پیام این جشنواره این است که تربیت با اتمام دوره تحصیلات رسمی و آموزش عمومی پایان نمییابد و تا زمانی که انسان زنده است، تعطیل نمیشود. همه ما در موقعیتهای مختلف در حال تربیت شدن و تربیت کردن هستیم. باید ببینیم چه کسانی در شهر تهران مشغول امر تربیت هستند و با زمینهسازیهای لازم، تغییر رفتار را در شهروندان ایجاد میکنند. میتوان ادعا کرد همه نهادهای فرهنگی، اجتماعی، انتظامی، اداری و اقتصادی که به نوعی در تعامل با شهروندان هستند در این زمینهسازی، جهتدهی و تغییر رفتار نقش دارند و به نوعی مربی هستند.
چهاربند ادامه داد: رسانه ملی، روزنامهها و مجلات، پدران و مادران، مدیران و کارگزاران نظام، نویسندگان، هنرمندان و ورزشکاران و... در عین حال که وظیفه حرفهای و رسمی دارند، به دلیل نوع تاثیرگذاری و دخالت در جهتدهی افکار عمومی در تربیت جامعه شهر تهران سهیم هستند. از این منظر میتوان گفتکه همه ما در قبال تربیت مسئول هستیم.
وی با اشاره به اینکه اگر مقوله تربیت اسلامی به صورت منسجم، یکپارچه و مستمر انجام میشود، نقص هویت افراد را به دنبال دارد، اظهار کرد: از همگسیختگی، عدم یکپارچگی و تبعیت نکردن از فلسفه تربیت به چندگانی هویت منجر میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با طرح این پرسش که ماهیت و محصول فرآیند تربیت چیست، گفت: هویت فردی و جمعی دو محصول فرایند تربیت هستند. با هویت فردی نمیتوان بعد اجتماعی را محقق و فرد را برای زندگی مولد و سالم در جامعه آماده کرد. افرادی که هویت جمعیشان کامل نباشد، نمیتوانند به عنوان فردی مولد در جامعه اثرگذار باشند.
چهاربند افزود: جمهوری اسلامی استقرار یافت تا جامعه صالح به وجود بیاید. ما استقرار یک جامعه صالح و سالم را در چارچوب قانون اساسی تعقیب میکنیم. این جامعه صالح چند ویژگی دارد که از جمله آنها میتوان به حقیقتمدار بودن، عقلگرا بودن و عدالتمحوری اشاره کرد. در این جامعه همه مسئولیتپذیرند، حقوق اخلاقی و انسانی را رعایت میکنند. قانونمندی بر روابط حاکم است و مهرورزی یک ارزش محسوب میشود. زمینه شکلگیری جامعه صالح در شهر تهران نیز شکلگیری هویت جمعی بر مبنای این شایستگیهاست.
وی با بیان اینکه در جشنواره برترینهای تربیت اسلامی شهر تهران از 238 نفر تقدیر میشود، گفت: معلمان، مربیان، کارشناسان آموزشی و برگزیدگان رسانه، حوزه علمیه، بسیج و سپاه، شهرداری و شورای شهر، نیروی انتظامی، پلیس راهور، دانشگاه، ناشر برتر کودک، ورزشکاران، مساجد و پیشکسوتان تربیت اسلامی که در امر تربیت اسلامی اثرگذار بودند، برگزیدگان ما در این جشنواره خواهند بود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این پرسش که به نظر میرسد با توجه به اینکه اولیا در بیرون از خانه شاغل هستند و امر تربیت را به مدارس میسپارند آموزش و پرورش در ایفای نقش تربیتی خود موفق عمل کرده است یا خیر؟ گفت: ما یک نظام تعلیم و تربیت داریم و وزارت آموزش و پرورش. براساس سند تحول بنیادین، نظام تعلیم و تربیت برابر با وزارت آموزش و پرورش نیست و باید این بدفهمی را از ذهن پاک کرد. هیچ مجوزی در اسناد بالادستی به آموزش و پرورش داده نشده که وظایف تربیتی پدر و مادر را به عهده بگیرند.
چهاربند ادامه داد: نخستین کانون تربیت خانواده است و با ورود دانشآموز به مدرسه، امر تربیت خاتمه نمییابد. آموزش و پرورش یکی از مولفههای تربیت است و دانشآموز تنها شش ساعت در مدرسه حضور پیدا میکند و با بیرون آمدنش از مدرسه تربیت تعطیل نمیشود.
وی در واکنش اینکه متاسفانه آموزش و پرورش بیشتر درگیر ساختار 6.3.3 شده و به امر تربیت و پرورش دانشآموزان توجهی نمیکند، گفت: ما این نقد را میپذیریم. پیام اصلی سند تحول بنیادین، ساختار 6.3.3 نیست. اغلب نماد تحول بنیادین را همین ساختار میدانند و همین ظلم بزرگی بود که به فرصت سند تحول وارد شد اما به هرحال این روند آغاز شده و باید آسیبها مدیریت شوند تا به مسیر اصلی بازگردیم.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به نقش انجمن اولیا و مربیان اشاره و اظهار کرد: هنوز تا تشکیل انجمن اولیا و مربیان با آن اهداف و اختیاراتش که مدنظر است، فاصله داریم، با تشکیل شورای معلمان با این اهداف نیز هنوز فاصله وجود دارد.
|