متن كامل خبر
گفتمان‌سازی مدرسه‌محوری،با همکاری معلمان و تشکل‌های فرهنگی

تاريخ خبر : 14/10/1395امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 346

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت رسانه‌ها و تشکل‌های معلمی در جریان‌سازی برنامه‌های آموزش و پرورش، گفت: گفتمان‌سازی «مدرسه محوری» با همکاری معلمان، رسانه‌ها و تشکل‌های فرهنگی میسر می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر فخرالدین دانش آشتیانی در دیدار با اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان ایران که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با اشاره به گستردگی برنامه‌های آموزش و پرورش اظهار کرد: همواره سعی کرده‌ام با تشکل‌های فرهنگیان جلسات هم‌اندیشی داشته باشم و از این جهت آمادگی پذیرش هرگونه نقد یا پیشنهادی را دارم.
 
وی با بیان اینکه «مدرسه محوری» در برنامه‌های آموزش و پرورش شعاری نیست، تصریح کرد: تفویض اختیارات بیشتر به مدیران مدرسه و تحقق «مدرسه محوری» به برخی تغییرات ساختاری و نگرشی در رویکردهای مدیران نیاز است که این امر فرآیندی زمان براست.
 
عضو کابینه تدبیر و امید وظیفه «حوزه ستادی» را سیاست‌گذاری توصیف کرد و افزود: اولین گام برای تحقق «مدرسه محوری»، واگذاری بخشی از اختیارات ستاد به استان‌ها و به دنبال آن واگذاری اختیارات از استان‌ها به مناطق و مدارس است که در این راستا کمیته‌ای در حوزه ستادی تشکیل شده که ضرورت ارسال بخشنامه‌ها به استان‌ها و مناطق را مورد بررسی قرار می‌دهد تا از تعدد ارسال بخشنامه‌های غیرضروری جلوگیری کند.
 
دکتر دانش آشتیانی با بیان اینکه مدیران مدارس باید «رهبران آموزشی» باشند، خاطرنشان کرد: تا زمانی که مدیران مدارس در نقش کارمندان اداری وظیفه پاسخ‌دهی به بخشنامه‌ها را داشته باشند، فرآیند یاددهی – یادگیری در مدارس به کندی انجام می‌شود.
 
وی ادامه داد: اصل تعلیم و تربیت در مدرسه اتفاق می‌افتد و مدیر مدرسه در این راستا نقش ویژه‌ای دارد، به همین دلیل باید برای ارتقای سطح دانش و انگیزش مدیران مدارس برنامه‌هایی را تدارک ببینیم .
 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تمرکز در ساختار اداری، خلاقیت را از بین می‌برد، عنوان کرد: تمرکززدایی یکی از برنامه‌های جدی آموزش و پرورش در این زمینه است که نیاز به بستر لازم برای تغییر نگرش مدیران دارد که این موضوع فرآیندی زمان بر است.
 
دکتر دانش آشتیانی به نقش رسانه‌ها در تبیین و تغییر نگرش اولیا و دانش آموزان نسبت به برنامه‌های آموزش و پرورش به ویژه «مدرسه محوری» اشاره کرد و گفت: اگر معلم، دانش آموز و اولیای دانش آموز نسبت به مدرسه تعلق خاطر داشته باشند و همین ویژگی موجب هویت مستقل خواهد شد و در این قالب فرآیند یاددهی – یادگیری با کیفیت مطلوبی صورت خواهد گرفت.
 
وی اظهار کرد : در فرآیند گفتمان‌سازی برنامه‌های آموزش و پرورش به ویژه «مدرسه محوری» نزد خانواده‌ها و دانش آموزان باید از ظرفیت رسانه‌ها، تشکل‌های معلمی، صاحب نظران تعلیم و تربیت و معلمان اهل قلم استفاده کرد، در این صورت است که گفتمان آموزش و پرورش تبدیل به مسئله ملی می‌شود و می‌توان با کمک همه بخش‌های آموزش و پرورش، به ارتقای کیفیت دست یافت.
 
دکتر دانش آشتیانی به محدودیت‌های نیروی انسانی در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: اعتقادم این است که موضوعات مربوط به نیروی انسانی اعم از جذب، آموزش‌های ضمن خدمت و دیگر موارد باید با ایجاد ساختار مناسب و هدفمند در «سازمان نظام معلمی» پیگیری شود و در این زمینه تشکل‌های معلمی، می‌توانند موثر باشند.
 
گفتنی است؛ در ابتدای این جلسه اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان، با حضور وزیر آموزش و پرورش به بررسی موضوعات مبتلا به آموزش و پرورش پرداختند و نظرات پیشنهادی خود را ارائه دادند.


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت