کنگره سراسری چهار هزار فرهنگی شهید با حضور خانوادهی 250 شهید از سراسر کشور سال آینده در تهران برگزار میشود. به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علیرضا علی احمدی در نشست هماهنگی ستاد برگزاری این کنگره طی سخنانی ضمن تأکید بر ضرورت اعتلای منزلت معلمان گفت: در زمینه تبیین اندیشههای شهدای فرهنگی لازم است کارهای پایدار، مانا و بلند مدت انجام شود. دکتر علی احمدی مدارس شاهد و ایثارگر را از اقدامات ارزندهی آموزش و پرورش برشمرد و اظهار داشت: مدارس شاهد و ایثارگران عرصهی مناسبی است که با شناسایی برخی محدودیتها و رفع آن میتواند نقش بهسزایی در ایجاد رقابت مثبت و عادلانه در عرصههای آموزشی بین مدارس داشته باشد. وزیر آموزش و پرورش از معاونت توسعه مشارکتهای مردمی خواست توسعهی کمی و اعتلای کیفی مدارس شاهد و ایثارگران را به طور ویژه در دستور کار قرار دهد. وی همچنین پرداختن به بحث ایثار و گرامی داشت یاد و خاطره شهدا در کتب درسی را مورد توجه قرار داد و گفت: لازم است مصادیقی در رابطه با فرهنگ ایثار متناسب با روحیهی دانشآموزان در کتب درسی گنجانده شود. دکتر علی احمدی افزود: تأثیر ابعاد شخصیتی و فکری یک شهید دانشآموز شهید بر دانش آموزان بیش از یک معلم شهید است چرا که دانشآموزان میتوانند با دانشآموز شهید ارتباط بهتری برقرار کنند و الگوپذیری بهتری داشته باشند. وزیر آموزش و پرورش ایجاد یادمان شهدای گمنام در مراکز تربیت معلم و اردوگاههای شهرها و استانها را اقدامی شایسته ارزیابی کرد و خواستار انجام کارهای کارشناسی برای بررسی امکان تحقق این طرح شد. دکتر علی احمدی خواستار گسترش نام گذاری مدارس به نام شهدای دانشآموز و فرهنگی شد و گفت: لازم است این امر با یک رویکرد ویژه در دستور کار قرار گیرد. وی گردآوری نکات و خاطرات برجسته و آموزندهی زندگی شهدای فرهنگی را اقدامی موثر ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: نکات آموزندهی فراوانی در زندگی شهدای فرهنگی و دانشآموز وجود دارد که قابل الگو شدن است. وزیر آموزش و پرورش در خاتمه خواستار توسعهی تسهیلات مربوط به ادامه تحصیل فرهنگیان ایثارگر و خانوادههای شهدای فرهنگی و تسهیلات رفاهی برای آنان شد. گفتنی است در این نشست روسای کمیتههای دست اندرکار برگزاری کنگرهی 4 هزار شهید فرهنگی به ارایهی گزارش عملکرد خود پرداختند.