|
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ علیاصغر فانی در اولین همایش نقش تعلیم و تربیت در پیریزی تمدن نوین اسلامی که در محل سالن همایش هتل ارم برگزار شد به دو فراز از مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: لازم است این دو فراز را برای شما بازگو کنم «ما هم باید در صدد آن باشیم که در دنیای مرده امروز و دنیای آفتزده امروز روحی بدهیم. امروز دنیا، دنیای ظلم است، دچار قساوت است، دچار تبعیض است، امروز هم مرگ فضیلت عزای امروز آدمیان است. فضیلتها به وسیله ابرازهای قدرت مادی سرکوب میشود، انسانیت سرکوب میشود، اخلاق سرکوب میشود.»
وی افزود: «امروز نوبت ماست. نوبت اسلام است. امروز نوبت مسلمین است که با همت خود تمدن نوین اسلامی را شالودهریزی کنند. همچنان که اروپاییها آن روز از دانش مسلمین استفاده کردند، از تجربه مسلمین استفاده کردند، از فلسفه مسلمین استفاده کردند، ما هم از دانش جهان استفاده میکنیم، از ابزارهای مفید جهانی استفاده میکنیم برای برپا کردن تمدن اسلامی، منتهی با روح اسلامی.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: این دو فراز از مقام معظم رهبری فلسفه وجودی این همایش است و نقش تعلیم و تربیت را در این وظیفه هدف گذاری کرده است. البته این شروعی است و ما امیدواریم آن بخشی از کار که بر عهده آموزش و پرورش است را با برنامهریزی درست، به دور از شعار و با شعور به انجام برسانیم.
وی در ادامه به ملزومات شکلگیری تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: شکلگیری تمدن بشری مستلزم رشد فرهنگی است و لازمه تمدنسازی تربیت انسانهایی است که توان پذیرش این تمدن را داشته باشند. تعلیم و تربیت، انسانها را میسازد؛ لذا یک تمدن در جامعه وقتی شکل میگیرد که عناصر آن جامعه توان و آمادگی و انگیزه پذیرش آن تمدن را داشته باشند.
دکتر فانی در همین خصوص افزود: فرهنگ لازمه تمدن سازی است و یکی از کارکردهای دستگاه بزرگ آموزش و پرورش کارکرد انتقال فرهنگ از گذشتگان به آیندگان است و در ادامه این کارکرد فرهنگسازی بین آحاد جامعه است. لذا نقش آموزش و پرورش از این منظر در تمدنسازی، نزج و ترویج تمدن اسلامی – ایرانی بیش از پیش مشخص میشود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به جزئیات وظیفه دستگاه تعلیم و تربیت در ساخت تمدن نوین اسلامی پرداخت و گفت: در مطالعات تاریخ بشری مشاهده میکنیم هر زمان که به علم، عالم و علمآموزی توجه شده فرهنگ و تمدن توانسته رشد کند و نظام تعلیم و تربیت کشور میتواند زمینهساز رشد توسعه علم و عالم و علم آموزی باشد. اگر دانشآموز در ساحتهای ششگانه سندتحول تربیت شود آمادگی تمدنسازی را خواهد داشت.
نکته بعدی در سخنان دکتر فانی موضوع تقویت فرهنگی است که در این خصوص اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و روح آن اعتقادات، اخلاق، دانش و بینش است لذا اگر بخواهیم این نهضت را تداوم بخشیم چارهای جز تقویت فرهنگ نداریم.
وی در ادامه به موضوع سندتحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان اساس برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور که در واقع نظام تعلیم و تربیت را در چشمانداز 1404 به تصویر میکشد پشتیبان علمی، فکری و محتوایی برای تمدن اسلامی است. در برنامه ششم توسعه که از سال 95 تا 99 اجرا خواهد شد سند تحول مبنای برنامه ششم توسعه است لذا عنایتی که دولت و در ذیل آن وزارت آموزش و پرورش در اجرایی کردن سند دارد میتواند زمینهساز تمدن اسلامی باشد.
وی خاطرنشان کرد: در صورت تحقق سند که با تاکیدات مقام معظم رهبری و اصرار رئیس جمهور محترم جزء برنامههای اصلی آموزش و پرورش است مدرسه صالح و دانشآموز با ویژگیهای علمی، اخلاقی و اعتقادی تربیت میشود و این دانشآموز با این ویژگیهای علمی، اخلاقی، اعتقادی، زیبایی شناختی و تربیت بدنی زمینه هم ایجاد و هم پذیرش این تمدن را خواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدواریم به عنوان دستگاه تعلیم و تربیت بتوانیم زیرساختهای تمدن اسلامی یعنی تربیت نیروی انسانی که هم تمدن ساز باشد و هم در نضج آن تمدن نقش ایفا کند را فراهم کنیم.
|