|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش به نقل از سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، حجتالاسلام محیالدین بهرام محمدیان در خصوص سهم آموزشهای دوران کودکی و نوجوانی در پیشگیری از بزهکاری و یا قربانی بزهکاری شدن در کتابهای درسی اظهار کرد: کودکان گاه خود بزهکار میشوند و گاه قربانی بزهکاری هستند. بسیاری از جرائم ازجمله چند نمونه کودکآزاری که طی هفتههای اخیر در فضای رسانهای خبرساز بودند، قبل از دوره مدرسه اتفاق میافتند. لذا وظیفه خطیر پدر و مادر این است که در خانه زمینه یادگیری برخی آموزشها و مراقبتها را برای فرزندانشان مهیا کنند.
وی ادامه داد: ولی متأسفانه، به دلیل مشغلههای والدین، ارتباط کلامی و روابط عاطفی در خانوادهها ضعیف شده و این موضوع ممکن است به فقدان این قبیل آموزشها منجر شود که خطرناک است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: البته ما در مجله رشد مخصوص پیشدبستانی موضوعاتی را به زبان داستان برای کودکان مطرح کردیم که مکالمه مادربزرگی با نوهاش است. لذا سلامت و صیانت از فرزندان ابتدا باید در داخل خانه اتفاق بیفتد.
حجتالاسلام محمدیان با پرداختن به اینکه پدران و مادران قبل از ازدواج و تشکیل خانواده باید آموزشهای لازم را ببینند گفت: برای رفع همین نیاز مهم در نظام جدید آموزشی برای سال دوازدهم که سال آینده آغاز میشود کتابی با عنوان "جوان و خانواده" یا "آموزش خانواده" در دست تألیف است که به آموزشهای پیش از ازدواج میپردازد. هدف از این درس این است که ازدواجها بر اساس بصیرت اتفاق بیفتد و دختر و پسر امروز وظایف خود را در آینده بدانند.
وی در ادامه به سیر آموزشهای مراقبتی و شناخت آسیبهای اجتماعی زمان کودکی و نوجوانی در دوران تحصیل پرداخت و گفت: در دوره دبستان طی سال اول و دوم بهطور غیرمستقیم آموزشهایی داریم اما در سال سوم تا پنجم در درس مطالعات اجتماعی موضوع حق و تکلیف مطرح میشود و در جشن تکلیفی که برای دختران دانشآموز برگزار میشود آموزشهای تکلیف، سن بلوغ و موضوع محرم و نامحرم بهصورت مستقیم و غیرمستقیم اتفاق میافتد. در سال ششم هم آموزشهایی در خصوص چگونگی برخورد با پیشنهادهای نامناسب و ایجاد رابطه دوستی با پدر و مادر مطرح شده است.
معاون وزیر آموزشوپرورش افزود: در پایه هفتم در کتاب "تفکر و سبک زندگی" موضوعات خویشتنداری و مهارت "نه گفتن" خصوصاً در رد کردن دعوت به بعضی تفریحات، دوستیابی، همچنین بحث رفتارهای پرخطر، سلامت فردی و اجتماعی و بهداشت فردی مطرح میشود. در این پایه در درس تفکر و سبک زندگی جزوهای مخصوص دختران در نظر گرفته شده که فقط معلم خانم آن را تدریس میکند و به موضوعات بهداشت بلوغ و بهداشت جنسی دختران میپردازد. همین جزوه در سال هشتم با محتوای مخصوص پسران تدوین شده است.
وی با اشاره به اینکه امروز محیط رسانه و فضای مجازی یکی از محیطهای بزه در جهان امروز است اظهار داشت: به همین دلیل برای پایه دهم درس "تفکر و سواد رسانهای" را تدوین کردیم که در این کتاب مهارتهای درک زبان بدن، زبان کلیشه و مهارتهای دروازهبانی خبر مثل همبرگر خبری و شایعات در محیط رسانه متناسب با سن دانشآموزان بیان میشود. در پایه یازدهم هم در کتاب تعلیمات دینی مباحث رفتاری را مطرح کردهایم و برای سال دوازدهم هم کتاب "جوان و خانواده" پیشبینی شده است.
حجتالاسلام محمدیان خاطرنشان کرد: هرچند در آموختن مراقبتهای فردی و اجتماعی برای کودکان و نوجوانان در پیشگیری از بزهکاری یا قربانی بزهکاری شدن کتاب عنصری لازم است ولی کافی نیست؛ خصوصاً وقتی خواندن کتابی جنبه الزام پیدا میکند، از تأثیرگذاری آن کاسته میشود لذا توسعه این مباحث باید در گفتوگوهای کلاسی بین دانشآموزان و معلمان اتفاق بیفتد.
|