وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به اهمیت و منزلت معلمان، باید در کنار هر مدرسه یک خانه معلم احداث شود و این حداقل انتظار ما از مدرسهسازان است.
محمود فرشیدی, وزیر آموزش و پرورش, در دومین همایش مدرسهسازان کشور، با اشاره به وجود کلیسا در نزدیکی بسیاری از مدارس کشورهای غربی، گفت: باید زمینهای فراهم شود تا مساجد نیز در کنار مدارس ساخته شود، زیرا آموزش آداب عبادی به عنوان بخشی از مهارتهای زندگی مورد توجه آموزش و پرورش است. وی افزود: مدرسه سرنوشت آینده کشور را ترسیم میکند و به عنوان قالبی محسوب میشود که محتوای نرمافزاری تعلیم و تربیت دانشآموزان در آن قرار میگیرد. وزیر آموزش و پرورش، با تاکید بر تفاوت میان فضای مدارس ابتدایی, راهنمایی و متوسطه خاطرنشان کرد: علاوه بر مقطع تحصیلی، مسائل اعتباری, جغرافیایی و اصول و مقررات فرهنگی و معماری اسلامی در ساخت و ساز مدارس باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه هر مدرسه حامل یک پیام است, یادآور شد: فناوری و دانش روز دائماً در حال تغییر و تحول است و باید در ساخت و ساز فضاهای آموزشی از فناوری جدید استفاده شود و باید سازندگان مدارس به دانش جدید مجهز باشند. وزیر آموزش و پرورش افزود: باید در هنرستانها، گرایش جدیدی با عنوان مدرسهسازی ایجاد شود تا در آینده، شاهد گسترش و ساخت فضاهای آموزشی مناسبتر و بیشتر باشیم. وی، با اشاره به اینکه نیازهای کاری تعلیم و تربیت بسیار متغیر است، گفت: مدرسهسازی, از حلقههای اساسی فرآیند تعلیم و تربیت است و این فرآیند تنها با ساخت و توسعه مدارس تکمیل میشود.
به گفته وی, باید در عرصه مدرسهسازی, نوآوری لازم ایجاد شود و انتظار ما از تعلیم و تربیت، حرکت متناسب با تحولات و تغییرات است. وزیر آموزش و پرورش، با تاکید بر لزوم ساخت کارگاه در مدارس خاطرنشان کرد: نظام آموزشی ما در گذشته ضدکار بود و دانشآموزان هرچه بیشتر درس میخواندند، از کار فیزیکی بیگانهتر میشدند. وی یادآور شد: مدارس باید به نحوی احداث شوند که انعطافپذیری لازم را داشته باشد و پیشبینی سالنهای چندمنظوره و کارگاه برای مدارس ضروری است. فرشیدی افزود: باید از کودکی دانشآموزان را به کارکردن عادت دهیم و به شکلی کمبود کار را که از مهمترین خلاهای نظام آموزشی کشور است، جبران کنیم. وی خاطرنشان کرد: مدرسه فضای ماندگاری که کاربری آن تعلیم و تربیت دانشآموزان و آموزش علم به آنان است، بنابراین باید بین ما و شما به عنوان سازندگان مدارس ارتباط تنگاتنگ, حیاتی و ارگانی برقرار باشد. وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سازندگان مدارس باید بعد از تحویل پروژهها به مدارس ساخته شده، سرکشی کنند و در مورد رفع کاستیهای پروژه تصمیمگیری کنند. وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات تعمیرات پس از احداث باید به صورت روان امکانپذیر باشد, گفت: باید نیازهای تعمیراتی و خدماتی مدارس به سرعت رفع شود و مدیران مدارس در حل مشکلات تعمیراتی با مشکلی مواجه نباشد. وی یادآور شد: باید دفترچهای برای مدیران مدارس طراحی شده و در آن مسوولیت آنان در قبال مدرسه به طور کامل مشخص شود تا مدیران بدانند که چگونه از ساختمان مدرسه محافظت کنند. وی در پایان گفت: آموزش و پرورش دستگاه تعلیم و تربیت است و عمران از وظایف اصلی آن محسوب نمیشود، اما بر اساس ارزیابی سازمان مدیریت در سال گذشته سازمان نوسازی, توسعه و تجهیز مدارس رتبه دوم را کسب کرد.