مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی، راههای تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز آموزش و پرورش را تبیین کرد.
بر اساس اعلام واحد اطلاع رسانی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در این گزارش که توسط دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز و تحت عنوان «نگرشی بر ابعاد مشارکت مردم در آموزش و پرورش» منتشر شده آمده است: آموزش و پرورش یک نیاز اجتماعی است و به همین دلیل همه نهادها باید در آن (تامین هزینههایش) مشارکت داشته باشند و در زمینه تامین منابعمالی توسط مردم هم باید عدالت اجتماعی، شرایط اقلیمی و جغرافیایی، افکارعمومی، ارزشهای جامعه و اصول اقتصادی در نظر گرفته شوند. مرکز پژوهشها رایجترین شکل تامین منابع مالی آموزش و پرورش در اکثر کشورهای جهان را اخذ مالیات ذکر کرد و افزود: برای تامین منابع مالی مورد نیاز آموزش و پرورش با تکیه بر عوامل بیرونی پیشنهاد میشود که بخشی از درآمد آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان و دیگر سازمانها و نهادهای مشابه در صورت موافقت مقام معظم رهبری به آموزش و پرورش اختصاص یابد و در همین حال سهم آموزش و پرورش از موقوفات با نظر واقفین دریافت شود. اختصاص بخشی از درآمد شهرداریها ودیگر سازمانهایی که درآمد قابل توجهی دارند، به آموزش و پرورش و تامین بخشی از هزینههای آموزش و پرورش توسط مراکز و سازمانهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از خدمات نیروهای انسانی تربیت شده آموزش و پرورش استفاده میکنند از دیگر پیشنهادهای مرکز پژوهشها در این زمینه میباشد. دفتر مطالعات فرهنگی همچنین از احداث مدارس و فضاهای آموزشی توسط صاحبان حرف و صنایع با استفاده از بخشودگی مالیاتی به میزان مشارکت و سپردن آنها به آموزش و پرورش و استفاده از فضاهای پادگانهای داخل شهری به عنوان مرکز آموزش به عنوان دیگر پیشنهادات خود در این زمینه نام برده است. مرکز پژوهشها همچنین تاکید کرده است که مشارکت مردم در آموزش و پرورش صرفا نباید به مشارکت مالی محدود شود بلکه ضرورت دارد که آموزش و پرورش از مشارکت فکری و تخصصی مردمی و نیز از کار و تخصص اولیای دانش آموزان و دیگر علاقهمندان به خدمت در عرصه های مختلف نظام آموزشی استفاده کند. در این گزارش همچنین تجربههایی از مشارکت اهالی برخی از کشورها در آموزش و پرورش نظیر آلمان، انگلیس، آمریکا، استرالیا، اندونزی، ژاپن، چین و سنگاپور ارائه شده است. |