معاون پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش گفت: در طرح تحول بنیادی دانشآموز برای حضور در مدرسه زندگی و عرصههای کار مسئولیت آماده میشود. علیاصغر یزدانی در حاشیه برگزاری بیست و هفتمین جشنواره مسابقات فرهنگی و هنری در گفتگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: در طرح تحول بنیادی آموزش و پرورش مسائل پرورشی، پژوهشی و تحقیقاتی به صورت خاص دیده شده است. وی در خصوص نگرش به مسائل پرورشی در طرح تحول بنیادی آموزش و پرورش افزود: در طرح تحول بنیادین مسائل پرورشی، پژوهشی و تحقیقاتی مبنای کار است و برای تعمیق تربیت دینی و اخلاقی دانشآموزان تلاش میشود. معاون پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در طرح تحول بنیادی زمینه شکوفایی استعدادها با فراهم آوردن عرصه خلاقیت و نوآوری مطرح است و به این ترتیب دانشآموزان با بهرهگیری از نوآوری و خلاقیت برای حضور در مدرسه زندگی و عرصههای کار و مسئولیت آماده میشوند. وی ادامه داد: آموزش و پرورش در طی 80 ساعت به بازبینی در مبانی نظری سند ملی، سند تحول، رهنامه و مجموعه محتوایی آموزش و پرورش پرداخته و مسائل با واقعبینی و به صورت همهجانبه بررسی شده است. یزدانی بیان داشت: ابعاد مختلف مسائل شخصیتی دانشآموزان از نظر روحی و جسمی و مسائل دینی، اخلاقی، زیستی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، تربیت بدنی، بهداشت، مسائل آموزشی و علمی به صورت خاص در طرح تحول بنیادین دیده شده است. وی با بیان اینکه عرصه مسائل تربیتی نیز به صورت ظریفتری بررسی شده، عنوان داشت: معاونت پرورشی و تربیت بدنی منشور یا سند راهبردی را در این عرصه تدوین کرده که مبنتی بر اسناد بالادستی، منویات امام، نظرات رهبری، قانون اساسی، قانون احیا، سند ملی و سند تحول بوده و در همه ابعاد و با رویکرد خاصی روند مأموریت خود را طی میکند. معاون پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به مطالعات خوبی که در عرصههای محیطی انجام شده، گفت: به دنبال شناسایی عرصهها و آسیبهای مورد تهدید بوده و روند و گستره فعالیتهای مثبت با نوعگرایی و طرحهای کارآمد دیده میشود. وی اضافه کرد: موضوع مصونیتسازی دانشآموزان به صورت جدی مد نظر است و با آغاز سال تحصیلی شرایط و روند اجرایی و عملیاتی کارها با وضعیت بهتری پرداخته میشود. یزدانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر کمبود اطلاعات بسیاری از مربیان پرورشی بیان داشت: نشستهای ویژهای برای ایجاد انگیزه، تحرک و آموزشهای مبتنی بر روند کار که جنبه تخصصی و مهارتی دارد برای مربیان پرورشی برگزار شده است. وی افزود: برنامهها در قالب اردوهای 2 هزار و 500 نفره بوده همچنین برنامههای آموزشی 400 نفرهای نیز در ابعاد مختلف تربیت سیاسی و فرهنگی با متمرکز کردن مربیان پنج استان در یک استان انجام شده است. معاون پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ابراز داشت: در بعد تربیت دینی عرصه جدیدی با نام مدیریت فرهنگی تعریف شد تا مربیان و دستاندرکاران بیشتری نقش هدایتی و رهبری داشته باشند و جریان اصلی فعالیتها در مدارس و به وسیله دانشآموزان هدایت شود. وی با بیان اینکه ایجاد ساز و کار مناسب در عرصه کار و مسئولیت مربیان بخش اعظمی از دغدغههای آنها را کاهش میدهد، خاطرنشان کرد: با این ساز و کار چه بسا روندی که موجب نگرانی بود از سر راه برداشته شود. یزدانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه جشنواره مسابقات فرهنگی و هنری دانشآموزان برگزیده کشور در دورههای بعد باید چگونه برگزار شود، اظهار داشت: باید از قابلیتهای خاص دانشآموزان در جشنوارههای فرهنگی و هنری استفاده کرده و زمینه شکوفایی استعداد آنها فراهم شود. وی اضافه کرد: با توجه به انتظارات ویژهای که در خصوص مبانی علمی، پژوهشی، خلاقیت و ابتکار از دانشآموزان وجود دارد باید ظرفیتهایی فراتر از آنچه که امروزه وجود دارد، ایجاد شود و جشنوارهها مبنای حرکت تربیتی در مدرسهها باشند. معاون پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به لزوم بهرهگیری از دبیران توانمند برای پرورش دانشآموزان خلاق تصریح کرد: قابلیتهای خوبی در دبیران هنر و ادبیات فارسی وجود دارد و حتی میتوان از دبیران توانمند و دارای ذوق که رشته آنها ادبی و هنری نیست برای رشد استعداد دانشآموزان بهره گرفت. وی استفاده از ظرفیت دستگاههایی که در تولید و عرضه محصولات توانمند هستند را ضروری دانست و عنوان داشت: نباید تنها به ایجاد رقابت و تشویق در جشنوارهها اکتفا کرد بلکه باید اقدامات لازم بعد از برگزاری جشنوارهها نیز پیگیری شود. یزدانی خاطرنشان کرد: فارغالتحصیلان باید تحت عنوان کانون و انجمنهای ادبی و هنری اتصال خود را با مرکزهای فرهنگی و هنری حفظ کنند تا به این ترتیب همه ظرفیتها برای رشد و بالندگی دانشآموزان فراهم شود. |