|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن پیام دکتر علیاصغر فانی به شرح زیر است:
باسمه تعالی
«اگر ما خانه و مدرسه را از نظر تعلیم و تربیت به یکدیگر متصل کنیم، پیوندی مبارک انجام دادهایم.»
مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
همکاران محترم، والدین گرامی و دانشآموزان عزیز؛
فرا رسیدن ماه محرمالحرام را به شما و همه عاشقان حضرت سیدالشهداء، امام حسین(ع) تسلیت و تعزیت عرض مینمایم. محرم، ماه ایثار و از جانگذشتگی، ماه عشق و شور و فریاد است. محرم ماه قیام و پیام است که دلهای شیدای نیکان و مشتاقان را به سوی مراد و محبوبشان معطوف میسازد. با این امید که عزاداری رهروان راستین آن حضرت، مورد قبول درگاه حق تعالی واقع شود و با تأمل و تعمق در فرهنگ عاشورا از رهروان واقعی آن حضرت باشیم.
همانگونه که میدانید به برکت پیروزی انقلاب اسلامی این دستاورد ارزشمند حاصل شد که حکومت و دولت برای حل مشکلات مهم کشور متکی به مردم باشد؛ حضور آگاهانه و داوطلبانه مردم در همه عرصهها، ضمن تقویت بنیانها و بهبود امور، موجب رفع مشکلات میشود. بدون تردید مشارکت مردم و حضور آنان در عرصههای مختلف اداره جامعه یکی از اساسیترین پایههای ثبات و استواری هر نظام سیاسی بوده و در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز که مبتنی بر مردمسالاری دینی است بر پایه اندیشه و تعالیم اسلامی، حق مشارکت مردم در اداره امور از اصول مسلم و غیر قابل انکار است.
بر این اساس وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید بر آن است تا با توسعه و تقویت زیرساختهای مشارکت مردم در آموزش و پرورش و ایجاد وحدت و یگانگی میان اجزای اصلی و مؤثر نظام تعلیم و تربیت یعنی خانواده و مدرسه؛ تحول اساسی و متناسب با اصول حاکم بر انقلاب را با رویکرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه راه اجرای آن ایجاد کند. بدیهی است حرکت بر اساس سند تحول و نقشه راه آن با مشارکت، همدلی و همگرایی نهاد خانواده موجب تربیت نسلی متعهد و متخصص برای پیشرفت ایران سر بلند خواهد بود.
هفته پیوند اولیا و مربیان ( ۲۴ تا ۳۰ مهرماه) همه ساله یادآور اهمیت مشارکت اولیا و مربیان بوده و فرصتی برای تجدید پیمان دو کانون تاثیرگذار بر تعلیم و تربیت نسل آینده کشور یعنی خانه و مدرسه است.
اینجانب فرارسیدن این هفته را گرامی میدارم و انتظار دارم با بهرهمندی از تمامی ظرفیتهای موجود از جمله استفاده از امکانات رسانهای و مشارکت والدین، نقش و جایگاه مهم و بزرگ انجمنهای اولیا و مربیان به عنوان حلقههای ارتباط میان خانه و مدرسه مورد توجه ویژه قرار گیرد. نقش اولیا از آنروی در مشارکت با آموزش و پرورش اهمیت مییابد که خانوادهها اولین کانون مؤثر در تربیت، رشد و تکوین شخصیت فرزندان هستند، همچنان که مدرسه نیز اولین و مهمترین سازمان رسمی و مؤثر در تعلیم و تربیت نسل آینده است. گسترش هماهنگی در اهداف، محتوا و روشهای تربیتی این دو نهاد مهم، ضرورتی اجتناب ناپذیر و عقلانی است که باید از طریق انجمنهای مدارس صورت پذیرد. بنابراین از والدین محترم تقاضا دارم مدرسه را خانه دوم خود و فرزندانشان تلقی نمایند و در اعتلا و پیشرفت آن بکوشند. بدون یاری و مشارکت والدین، آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت دانشآموزان موفق نخواهد بود، بنابراین لازم است اولیای گرامی با انگیزه، حساسیت و دقت بسیار در انتخابات انجمنها و جلسات مربوط به آن شرکت نمایند و با مشارکت در برنامهریزی و نظارت بر حسن انجام فعالیتهای آموزشی و پرورشی یاریگر مربیان باشند.
از همکاران خود در مدارس نیز میخواهم که شرایط و فضای مناسبی را فراهم آورند تا والدین به هنگام مراجعه به مدرسه، احساس واقعی حضور در خانه دوم خویش را داشته باشند و داوطلبانه و آگاهانه هر نقشی را که با اجرای آن موجب ارتقای کمی و کیفی فعالیتهای آموزشی و پرورشی دانشآموزان میشوند به خوبی ایفا نمایند. در این خصوص تشکیل کارگروههای تخصصی و مهارتی که چندین سال است در مدارس تشکیل میشود، در ساماندهی اولیا برای ارائه خدمات داوطلبانه مؤثر است.
یادآور میشوم هماهنگی بین دو نهاد خانه و مدرسه موجب تسهیل و ارتقای کمی و کیفی فعالیتهای آموزشی و پرورشی و ایجاد رفتارهای متعالی در دانشآموزان میشود. امیدوارم این تعامل و هماهنگی به عنوان یک ضرورت اجتنابناپذیر بین خانوادهها و مدارس برقرار شود و علاوه بر آنکه آموزش و پرورش بستر و زمینهی آن را فراهم مینماید، اولیای دانشآموزان نیز به اهمیت آن واقف شوند و تمایل بیشتری نسبت به این همکاری و همراهی از خود نشان دهند.
|