|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علیاصغر فانی در اولین جلسه فصلی ستاد اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش که در ساختمان شهید رجایی و با حضور شورای معاونین و رئیس ستاد اقامه نماز کشور برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری جلسات فصلی و اتخاذ تصمیمات شواریی میتواند برای گسترش فرهنگ نماز جماعت در مدارس و در کشور مفید باشد .
وی با تقدیر از اقدامات ستاد اقامه نماز کشور با همت حجت الاسلام قرائتی، تصریح کرد: اعلام برگزاری بیش از 60 هزار نماز جماعت رسمی در مدارس کشور نشاندهنده اهتمام آموزش و پرورش به فرهنگ توسعه نماز در کشور است .
عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: اقدامات صورت گرفته در بحث توسعه نماز جماعت در مدارس تا زمانی که در سطح دانش و بینش باقی بماند و موجب رفتارسازی مناسب و اجرای اقامه نماز نشود قطعا ناقص است و این نشان میدهد اقامه نماز جماعت در مدارس کار بسیار سختی است و باید تلاش کنیم و روشهای غیرمستقیم در کنار روشهای مستقیم این فرهنگ را در بین دانشآموزان و فرهنگیان توسعه دهیم .
دکتر فانی اجرای زنگ نماز، پیشبینی ساخت نمازخانه در مدارس و آموزشهای طرح مبین را زمینهساز اقامه نماز عنوان کرد و گفت: اجرای طرح مدرسه محوری میتواند فرهنگ اقامه نماز جماعت در مدارس را نهادینه کند و این موضوع از ابتدای دولت یازدهم در برنامههای آموزش و پرورش در دستور کار قرارگرفته است که در آن میتوان از وجود نیروهای شاخص و مورد اعتماد دانشآموزان مانند دبیران علوم پایه و تربیت بدنی برای تشویق و جذب بیشتر دانشآموزان به نماز جماعت بهره برد .
وی در خصوص بازنشستگی نیروهای بخش نماز در ادارات آموزش و پرورش، تصریح کرد: آموزش و پرورش همواره برای جایگزینی نیروها برنامه داشته و دارد و در ارزیابی سالانه مدیران و معلمان به این مهم توجه شده است تا فرهنگیان فعال در حوزه اقامه نماز مورد تقدیر قرار گیرند .
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: برخی روشها در جذب دانشآموزان به نماز جماعت دیگر پاسخگو نیست و باید ترویج فرهنگ نماز نوآوری داشته باشیم که حضور فضای مجازی اگر با دقت و ظرافت خاصی خودش پیگیری شود میتواند منشا اثر باشد .
دکتر فانی ادامه داد: اگر اعلام میشود که در بیش از 50 هزار مدرسه نماز جماعت داریم برخی رسانهها نباید اینطور برداشت کنند که در نیمی از مدارس نماز جماعت برپا نمیشود بلکه باید این موضوع را بدانند که قریب به 40 هزار مدرسه در کشور با جمعیتی کمتر از 50 دانشآموز و بعضا کمتر از 10 دانشآموز و در برخی موارد حتی یک دانشآموز است و در این مدارس امکان اجرای نماز جماعت میسر نیست .
|