|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مجید قدمی در نشست خبری در خصوص سنجش و سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان که در ساختمان اصلی آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد، با ابراز تشکر از همکاریهای خوب دولت و مجلس در تصویب بودجه آموزش و پرورش استثنایی، اظهار کرد: با حمایتهای دولت و مجلس مشکل سرویس مدارس استثنایی به طور کامل حل شد به طوری که در حدود 20 استان کشور خدمات سرویس مدارس به طور کامل رایگان و در استانهای دیگر تا 80 درصد هزینهها توسط آموزش و پرورش پرداخت میشود.
وی از بیمه درمان، دارو و خدمات توانبخشی در سال جدید خبر داد و تصریح کرد: با شناسایی دانشآموزان واجد شرایط خدمات درمانی دارویی و توانبخشی دانشآموزان با نیازهای ویژه به صورت رایگان انجام میشود که گام مؤثری در اجرای عدالت آموزشی است.
قدمی توسعه آموزشی تلفیقی فراگیر از رویکردهای جدید آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد و افزود: اعزام دانشآموزان با نیازهای ویژه به مدارس عادی نیاز فرهنگسازی اولیا و جامعه و حمایتهای مالی دولت دارد که در سال جدید برای این سهم سه میلیارد تومان اعتبار پیشبینی شده است. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه اعتبار فعالیتهای ورزشی و فرهنگی این سازمان در سال جدید 100 درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: امسال با هماهنگیهایی که با کمیته ملی پاراکلینیک کشور انجام شده است مقرر شد تا استعدادیابی و مسابقات ورزشی برای تمام گروههای تحت پوشش صورت گیرد.
وی ادامه داد: بالای 90 درصد کتابهای درسی تا قبل از شروع سال تحصیلی به استانها ارسال میشود و با همکاری مرکز سنجش آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور سئوالات امتحان نهایی و کنکور برای آسیبدیدگان نابینا به صورت بریل تبدیل شود.
قدمی افزود: توسعه اردوگاهها ویژه دانشآموزان با نیاز ویژه، تجهیز کارگاههای آموزشی مدارس متوسطه ویژه دانشآموزان کم توان ذهنی، ارائه خدمات ویژه به مراکز شبانهروزی دانشآموزان استثنایی با کنترل سازمان، تولید ابزارهای تشخیصی انواع نارساییهای جسمانی و هوش و احیای کارگاههای تولیدی ویژه اشتغال دانشآموزان با نیازهای ویژه، بخشی از برنامههای این سازمان در سال جاری خواهد بود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از آمادگی کامل 847 پایگاه سنجش سلامت ویژه نوآموزان از اول خردادماه خبر داد و گفت: اطلاعات و عملکرد این پایگاهها به صورت الکترونیک و آنلاین توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی به صورت مرتب رصد میشود و مدارس و اولیا میتوانند با ورود به سامانه هر پایگاه اقدام به اخذ نوبت برای سنجش نمایند تا اتلاف وقت به حداقل برسد.
وی مهمترین ویژگی طرح سنجش سلامت را مداخله به هنگام در خصوص خدمات آموزشی و پزشکی خواند و افزود: با تهیه شناسنامه سلامت علاوهبر آگاهی والدین از شرایط روحی، جسمی و حرکتی فرزندانشان، این اطلاعات میتواند مورداستفاده دیگر نهادها و بخشهای درمانی کشور قرار گیرد تا آنها نیز بتوانند برنامههای میان مدت و بلندمدت خود را بر این اساس هدایت و تنظیم کنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: براساس یافتههای علمی، 70 درصد دانشآموزان دارای ویژگیهای مشترک هوشی هستند که در مدارس عادی تحصیل میکنند و تقریبا 13 درصد دیرآموز و 2.5 درصد کم توان ذهنی و آسیبدیده ذهنی هستند که این دانشآموزان در مدارس خاص و تلفیقی فراگیر تحصیل می کنند.
وی هزینه هر دانشآموز در طرح سنجش سلامت را 12 هزار تومان اعلام کرد و گفت: برای خانوادههای بیبضاعت و کم بضاعت این هزینه میتواند به تشخیص مسئول پایگاه رایگان یا با تخفیف 50 درصد انجام شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: باتوجه به خدماتی که در این پایگاه انجام میشود هزینه 12 هزار تومانی بسیار پایین است و بخشی از هزینهها توسط دولت پرداخت میشود.
قدمی با بیان اینکه امسال در پایگاههای سنجش سلامت «متخصص» وجود دارد، تصریح کرد: نتایج این پایگاهها قابل استناد و بررسی است ولی برای دانشآموزانی که به این نتایج معترض باشند پایگاههای تخصصیتر با ابزاری قویتر درنظرگرفته شده است تا مداخلات به هنگام با اطمینان بیشتر صورت پذیرد.
وی افزود: بیشترین و کمترین گروه دانشآموزی در مدارس استثنایی به ترتیب کم توان ذهنی و نابینایان هستند تأکید کرد: در رویکرد آموزش فراگیر تلفیقی در نظر داریم با فرهنگسازی مناسب سرگروه نابینا، ناشنوا و معلولین جسمی حرکتی را به مدارس عادی بفرستیم تا نمایی از افراد مختلف جامعه در مدارس دیده شوند.
قدمی اضافه کرد: برای آموزش معلمان در این مدارس و حمایتهای خاص فرهنگی و اجتماعی از این دانشآموزان اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان درنظرگرفته شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به سنجش سلامت نوآموزان در دی ماه سال 93 گفت: با توجه به نتایج و اقدامات مؤثر در این رابطه، در نظرداریم جامعه تحت پوشش این طرح را امسال از 10 درصد به 20 درصد افزایش دهیم تا برنامهریزیها و مداخلات به هنگام قبل از شروع آموزش رسمی مدارس انجام شود.
وی از تهیه تبلت برای دانشآموزان نیمه بینا با اعتباری بالغ بر 6 میلیاردریال در سال تحصیلی جاری خبر داد و افزود: با این اقدام و صرفهجویی در چاپ کتابهای درشت خط برای این دسته از دانشآموزان، گام بزرگی در راستای استفاده از فناوریهای نوین در مدارس استثنایی برداشته شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در بخش پایانی سخنان خود در گزارش به نتایج طرح سنجش سلامت ویژه دانشآموزان پنج سال تمام اشاره کرد و ادامه داد: بیش از 84 هزار دانشآموز در این طرح مورد ارزیابی قرار گرفتند که 16 نفر با مشکل بینایی، 25 نفر دارای مشکل شنوایی و 14 نوآموز با نیاز ویژه شنوایی تشخیص داده شد که با پرداخت کل هزینههای این دسته دانشآموزان توسط آموزش و پرورش استثنایی، برای آنها عینک، سمعک، کاشت حلزون و اقدامات توانبخشی متناسب انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: از این تعداد 938 نفر دیرآموز، سه نفر نابینا، 65 نفر کم توان ذهنی، سه نفر دارای اختلال اوتیسم، چهار نوآموز معلول جسمی حرکتی و 115 نفر دارای چند معلولیتی تشخیص داده شد که به مدارس خاص ارجاع داده شد.
رئس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به نتایج اجرای طرح سنجش سلامت بیش از یک میلیون و دویست هزار نوآموز در بدو ورود به مقطع ابتدایی در سال 93، اظهار کرد: 90 درصد نوآموزان راست دست و بیش از 76 درصد آنها آموزشهای قبل از دبستان را طی کردهاند که میتواند در افزایش بهره هوشی مؤثر باشد.
|