|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجتالاسلام محیالدین بهرام محمدیان در خصوص استفاده از فضای مجازی برای دانشآموزان، اظهار کرد: با توجه به دسترسی آسان و نسبتا کم هزینه حضور شبکههای اجتماعی و حضور در فضای مجازی در جوامع امری اجتنابناپذیر است، اکنون اغلب مردم حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند و دانشآموزان و معلمان نیز به عنوان جمعی از شهروندان در محیط خارج از مدرسه به این فضاهای مجازی دسترسی دارند.
وی تصریح کرد: باید ضمن پذیرش و بررسی هر چه بیشتر ساماندهی شود، به این معنا که فرهنگ مواجهه هوشمندانه و دقیق با شبکه اجتماعی «مجازی» را در داخل شبکه اجتماعی«واقعی» به وجود آوریم.
دکتر محمدیان با بیان اینکه اغلب معلمان در گروههای علمی – درسی که به صورت خودجوش به وجود آمده، عضو هستند، خاطرنشان کرد: معلمان با توجه به اینکه دانش کافی در زمینه این شبکهها را دارند، جای نگرانی چندانی در بین معلمان نیست، لیکن باید مراقبت بود که حضور افراد با گرایشهای خاص در گروههای علمی – درسی باعث ایجاد مشکل برای نظام آموزشی و کاهش انگیزه معلمان نشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: اگر استفاده از فضای مجازی برنامهریزی شده و تحتکنترل باشد، موجب سرعت بخشیدن به انجام امور و کاهش هزینهها و افزایش مشارکتها میشود، از جمله اقدامات مبارکی که در این فضا اتفاق افتاده، قرارگرفتن محتوای کتابهای درسی جدیدالتألیف بر روی سایت و شبکه به منظور آگاهی و اعتبارسنجی این کتابها توسط تعداد زیادی از معلمان میباشد که با نظارت مستقیم این سازمان انجام پذیرفته است.
وی گفت: درخصوص استفاده دانشآموزان از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی نیاز است که توسط اولیا و کارشناسان آموزشی دانشآموزان در محیط اجتماعی واقعی به درجهای از رشد و بلوغ فکری، رفتاری و معرفتی برسند که بدانند روش مناسب حضور در این شبکهها و فضای مجازی چگونه است، البته آموزش و پرورش در تلاش است با افزایش تولید محتوای الکترونیکی مناسب، فضای مجازی پاکی را برای حضور دانشآموزان ایجاد کند.
|