متن كامل خبر
قطارهای هوایی به طول ۱۰۰ کیلومتر تهران را پوشش می دهند

تاريخ خبر : 13/7/1384امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 897

 تهیه طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در سال آینده به پایان رسیده و به دنبال آن افق سیاست گذاریهای ترافیکی و الگوی میزان سفرهای آینده تهران تا سال ۱۴۰۰ مشخص و براساس این طرح اجرا خواهد شد.

003873.jpg


به گزارش خبرنگار ما، تهیه این طرح جامع جدید بعد از گذشت ۱۰ سال و به منظور به هنگام سازی اطلاعات طرح جامعی است که در سال ۱۳۷۲ برای ترافیک تهران ارایه شده بود.
بنابراین گزارش فاز اول این طرح از حدود سه ماه قبل به منظور بررسی و اظهارنظر کارشناسانه تقدیم کمیسیون تخصصی شهرسازی و عمران شورای اسلامی شهر تهران شده است.
خبرنگار ما به نقل از مهندس افندی زاده مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل ترافیک می نویسد: براساس این طرح و بدون اعمال روشهای مدیریت تقاضای سفر (TDM) تا سال ۱۴۰۰ سهم سواریها ،۲۵۱۲ اتوبوس واحد ۳/،۱۵ تاکسی و مسافربرهای شخصی ۷/،۱۴ مترو ۶/۱۱ قطار هوایی ۷۱۵ و مینی بوس ۸/۱۲ خواهد بود.
این در حالی است که در صورت اعمال روشهای مدیریت تقاضا نظیر طرح زوج و فرد کردن خودروها، جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین، افزایش محدوده طرح ترافیک و افزایش قیمت پارکینگ های سطح شهر سهم اتوبوس واحد به ۵/۲۰ درصد، سواریها
۱/،۱۹ تاکسی و مسافربر ۸/۱۴ ،مترو ۲/۱۴ قطار هوایی ۷۱۹ و مینی بوس به ۶/۱۱ درصد خواهد رسید.
بنا به گفته افندی زاده راه نجات شهر تهران از ترافیک موجود تنها استفاده از حمل و نقل عمومی است چون هم شبکه معابر گنجایش لازم را ندارد و هم نرخ ورودی خود رو به شهر بدون خروجی رو به تزاید است.
وی گفت: تا سال ۱۴۰۰ پیش بینی احداث ۱۰۷ کیلومتر مترو یعنی سه برابر آنچه تاکنون ساخته و ۳۶ کیلومتر به جز خطر کرج را در طرح جامع ترافیک لحاظ کرده  ایم.
به گفته افندی زاده بین خطوط مترو که از زیرزمین و با صرف هزینه و وقت زیاد عبور کرده و ظرفیت جابجایی ۳۰ تا ۵۰ هزار مسافر را دارد با اتوبوس که به دلیل تردد در روی زمین با معضل محدودیت ظرفیت معابر مواجه بوده و امکان جابجایی ۱۰-۸ هزار مسافر را دارد وسیله ای به نام قطار هوایی هست که در عین کم هزینه بودن و سرعت زیاد در هنگام اجرا و عدم اشغال سطح معابر ظرفیت جابجایی ۳۰-۱۰ هزار مسافر را دارد.
مدیرعامل شرکت مطالعات حمل و نقل و ترافیک گفت: رینگ قطار هوایی به طول ۱۰۰ کیلومتر و در مجاورت اتوبانها شهر در ۵ رینگ شامل انتهای حکیمیه تا میرداماد و میدان آفریقا، میدان نوبنیاد تا میدان پونک، میدان پونک تا میدان زمزم، میدان الغدیر تا میدان مشیریه، میدان مشیریه تا رسالت به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است.
وی اظهار داشت: این رینگ در کنار خطوط اتوبوسرانی به میزان ۷ هزار دستگاه و مترو به طول ۱۰۷ کیلومتر به عنوان تغذیه کننده تا سال ۱۳۹۰ می تواند یک شبکه حمل و نقل قوی را تشکیل دهد.
وی پایان قراردادهای خطوط مترو و قطار هوایی را در صورت تامین بودجه تا پایان سال ۱۳۹۰ اعلام کرد.
افندی زاده خبر داد: همچنین براساس طرحهای ارایه شده از سوی شرکت مطالعات ترافیک تا سال ۱۴۰۰ دیگر تاکسی ها و مسافربرهای سرگردان به دنبال مسافر وجود نخواهد داشت.
وی در این راستا به ساماندهی مسافربرهای شخصی اشاره کرد و اینکه بر این اساس کلیه مسافربران اعم از تاکسی یا شخصی به سمت سیستمهای خطی و تلفنی خواهند رفت.وی اظهار داشت: این شرکت تاکنون تمامی مسافربرهای شخصی به تعداد ۶۰ هزار نفر را به همراه مسیر تردد آنها شناسایی کرده و محل استقرار آنها را مشخص ساخته است تا با ارایه مجوز از سوی سازمانهای مربوطه و تحت نظارت آنها به صورت موظف و نظام مند به جابجایی مسافران اقدام نمایند.

 


     منبع خبر : همشهری

بازگشت