جمعی از دانشجویان عدالتخواه اصفهانی در نامهای به وزیر آموزش و پرورش از واگذاری اختیارات آموزشکدههای فنی و حرفهای به وزارت علوم تقدیر کردند. به گزارش حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس، متن نامه جمعه از دانشجویان عدالتخواه آموزشکدههای فنی و حرفهای اصفهان خطاب به وزیر آموزش و پرورش به شرح ذیل است؛ برادر گرامی آقای دکتر حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با اهدا سلام ضمن عرض تبریک پیشاپیش ولادت با سعادت بانوی گرانقدر اسلام، حضرت فاطمه زهرا(س) طلیعه عشق و بهانه هستی و حضرت روحالله امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی و با آرزوی توفیق روزافزون و خدا قوت خدمت شما و جامعه فرهنگیان سراسر کشور همانطور که مستحضرید وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین ارگان رسمی کشور با بیشترین تعداد پرسنل، با جمعیت نزدیک به 40 میلیون نفر به طور مستمر (مستقیم و غیرمستقیم) ارتباط برقرار مینماید. از این رو این نهاد مهم و تاثیرگذار بر فرهنگ و آموزش افراد در جامعه بایستی سعی در کوچک شدن و دوری از هر گونه فعالیت جنبی و انجام رسالت اصلی خویش که همان تعلیم و تربیت است، بپردازد که در فضای کنونی جامعه چارهای جز این ندارد. جنابعالی با سابقه درخشان حضور در محیط آموزشی به تمامی امور آموزش و پرورش واقف هستید و از بدو حضور در این وزارتخانه سعی در اصلاح امور داشته و دارید و همانا به عنوان پرچمدار تحول شناخته شدهاید. از این رو در راستای عدالت آموزشی و بالا رفتن کیفیت آموزش شاهد اقدام شجاعانه شما در حذف ظرفیت پذیرش دانشجو در آموزشکدههای وابسته به وزارت آموزش و پرورش و واگذاری اختیارات به وزارت علوم در خصوص ادامه تحصیل دانشآموزان هنرستانی بودیم لذا از باب همیاری و همکاری شما در خصوص این طرح چند نکته را اشاره مینماییم. طبق اصل 30 قانون اساسی آموزش و پرورش متولی آموزش و پرورش عمومی یعنی از اول دبستان تا دیپلم میباشد. لذا توجه به این نکته که آموزشکدههای وابسته به این وزارتخانه هم اکنون درگیر آموزش 300 هزار دانشجو میباشد بار سنگین مالی و نیروی انسانی به این وزارتخانه متحمل مینماید. از لحاظ کیفیت تدریس، مدرسان مشغول به تدریس در این مراکز اکثریت دارای مدرک لیسانس بوده و به دلیل این که وزارت علوم کارشناسی ارشد یا دکتری را ملاک میداند فاقد وجاهت قانونی و صلاحیت علمی میباشد. متاسفانه قوانین آموزشی این مراکز به تقلید دورههای کاردانی در وزارت علوم بوده و هیچ گونه تشکیلات ستادی مانند دانشگاههای وزارت علوم (مثلا دانشگاه پیام نور) حکمفرما نیست و سازماندهی درست صورت نمیگیرد. کار فرهنگی، پژوهشی، عمرانی اصلا متولی ندارد و حتی در چارت سازمانی مدیریت فرهنگی نیست چه برسد به وجود نهاد رهبری و یا انجمنهای علمی دانشجویی. واژه آموزشکده در جامعه نه تنها شناخته شده نیست بلکه در افکار عمومی نظیر مدرسه تعبیر میشود با این توجه آموزشکدهها زیر نظر دفتر مدارس عالی وزارت آموزش و پرورش اداره میشود در بسیاری از آنها پیش دانشجویان و اساتید به دکه (صرف بیهویتی) شناخته شده است. ولی با وجود مشکلات عدیده و نکات ذکر شده با خبر شدیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب شتابزده و تحت فشار برخی از صاحبان مقام و منصب (عدهای از مدیران آموزشکدهها میباشد که با تعطیل شدن این مراکز بایستی از پست خود کنار بروند) طرح فوریتی الزام وزیر به پذیرش دانشجو در این مراکز رای دادند و مستقیما در امور اجرایی دولت دخالت کردند که این خود مغایر با قانون اساسی و استقلال قوا میباشد. انتظار ما این است که وزیر محترم میتواند با افزایش آموزشهای مهارتی، دانشآموزان هنرستانی را به 50 درصد کل مقطع متوسطه افزایش دهند و با استفاده جایگزین از این امکانات و تجهیزات مشکلی برای ادامه کار کارکنان آموزشکدهها پیش نیاید. در خاتمه آینده را درسایه زحمات و مجاهدتهای خالصانه آیندهسازان این مرز و بوم سپهری تابناک و در دسترس دانسته و برای شما و همه خادمان ایران اسلامی آرزوی توفقیات داشته و خود نیز آنچه در بضاعت داریم برای آبادیش خواهیم کوشید. رونوشت: دفتر مقام معظم رهبری دفتر ریاست جمهوری هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دفتر معاونت آموزش وزارت علوم مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم |