دكتر «عباس عباسي» يكي از اساتيد دانشگاه صنعتي اميركبير (پليتكنيك) است كه متواضعانه به سؤالهاي همكارنمون در زمينههاي مختلف جواب دادهاند.
ضمن تشكر از ايشان نظرتون رو به ين مصاحبهي هرچند كوتاه جلب ميكنيم و اين نويد رو بهتون ميديم كه بهزودي مصاحبههايي رو با اساتيد برجستهي دانشگاههاي ايران تقديمتون ميكنيم. |
|
|
|
| لطفا خودتونو معرفي كنيد! (سن | و مراكز تحصيلي و مراكز آموزش عالياي كه در آنها درس خواندهايد، جهش در پايههاي تحصيلي، عناوين و مسؤوليتهاي اجرايي مانند استاد بودن و ... ). |
54 سال دارم، سال 1356 از دانشگاه علم و صنعت در رشتهي مهندسي مكانيك (تأسيسات حرارتي) فارغالتحصيل شدم. بعد از سربازي مدت 2 سال در آموزش و پرورش دبير فني بودم و سپس در سازمان صنايع ملي كار كردم و بعد براي ادامهي تحصيل به انگلستان رفتم و كارشناسي ارشد و دكتراي مكانيك در گرايش تبديل انرژي خود را از دانشگاه «بيرمنگام» (Birmingham) در سال 68 اخذ كرده و به ايران برگشتم. از ابتداي سال 1369 در دانشگاه مشغول به تدريس و انجام پروژههاي پژوهشي شدهام. در حال حاضر دانشيار دانشكدهي مكانيك هستم. مسؤوليتهاي اجرايي مختلفي هم داشتهام كه اگر بخواهم اسم ببرم طولاني ميشود. لطفاً به آدرس ذيل مراجعه بفرماييد: | |
|
| لطفاً كمي هم در مورد رشتهاتون | و زمينههاي پروژههاي پژوهشيتون توضيح بديد و اگر امكان دارد يكي از پروژههاتون رو براي بچهها توضيح بديد. | رشتهام مكانيك، گرايش حرارت و سيالات يا تبديل انرژي است. پروژههاي پژوهشي كه تا بهحال از طريق دانشگاه با صنعت به كمك دوستانم انجام دادهام بيشتر در زمينهي مميزي انرژي صنايع، طرح برچسب انرژي چيلرها و فن كويلها و بهينه كردن مصرف انرژي بوده است.يكي از پروژهها در مورد درجهبندي چيلرهاي ساخت داخل از لحاظ مصرف انرژي بود. آزمايشگاه استاندارد آزمايش چيلرها را طراحي و سپس تعدادي از چيلرهاي داخلي را در آن، تحت شرايط استاندارد آزمايش و پس از تحليل نتايج مصرف انرژي آنها و مقايسه با مصرف چيلرهاي شركتهاي خارجي جدولي براي رتبهبندي مرغوبيت چيلرهاي ساخت داخل ارائه شد. شايد شما براي بعضي از محصولهاي برقي برچسب انرژي را مشاهده كردهايد؛ در واقع اين برچسب در اين پروژه براي چيلرها ارائه شد. البته در اين مورد علل ضعف عملكردي چيلرهاي ساخت داخل تعيين و براي رفع آنها نيز راهكارهايي ارائه شد. | |
|
| خودتون رو آدم موفقي ميدونيد؟! | اصلاً به نظرتون موفقيت چطوري تعريف ميشه؟! (اگه امكان داره مهمترين عوامل و رموز موفقيت رو هم بگيد!) | درجهي موفقيت نسبي است. بنابراين وضعيت فعلي نسبت به وضعيت آرماني را ميشود سنجيد و درجهي موفقيت را تعيين كرد. مهمترين عامل موفقيت بهنظرم پشتكار داشتن است. | |
|
| فكر ميكنيد يك دانشآموز و | دانشپژوه موفق (و در عين حال يك دانشجوي آينده) چه ويژگيهايي داره؟! | هدفمند حركت ميكند؛ در رسيدن به آرمانهايش پشتكار دارد. شهامت اصلاح خطاهايش را دارد. از تجربهي ديگران استفاده ميكند. | |
|
| چه كسي الگوي شما هست | (بوده)؟! و چرا؟! | الگوي خاصي نداشتم. فقط هر جا بودم احساس ميكردم بايد نهايت تلاشم را براي هدف مورد نظر بهكار بگيرم.
| |
|
| آقاي دكتر! در مورد جوي كه در | دورهي متوسطهي ايران وجود داره چه نظري داريد و در مورد كنكور و المپياد ... و چه پيشنهادي داريد؟! | متأسفانه از جو دورهي متوسطه در ايران خبري ندارم. تا چند سال پيش كه فرزندانم تحصيل ميكردند تا حدودي اطلاع داشتم ولي الان نه، فقط ميدانم كه رقابت شديدي بين دانشآموزان براي ورود به دانشگاه وجود دارد.
| |
|
| و در مورد جو دانشگاه ... با توجه | به اينكه بيشتر مخاطبان ما رو دانشآموزان دبيرستاني تشكيل ميدن چه توصيههايي بهشون داريد؟! | در دانشگاه محيط بازتر از دبيرستان است. جو دانشگاه با دانشگاه به لحاظ مسائل سياسي، آموزشي و اجتماعي فرق ميكند.
| |
|
| يه سؤال شخصي: شما توي | رشتهاتون دنبال چي ميگرديد؟! چي شد كه مكانيك رو انتخاب كرديد؟! | رشتهي ما مثل ساير رشتهها هزاران شاخهي فرعي كاربردي دارد. همه در مجموع فكر ميكنم دنبال اين مطلب هستيم كه اگر توانستيم مرزهاي دانش را قدري جلو ببريم.
| |
|
| آقاي دكتر! شما چقدر از وقتتون | صرف تدريس و پژوهش ميشود؟! اوقات فراغت رو چهجوري ميگذرونيد؟! | از صبح تا قبل از خواب مشغول كارهاي دانشگاه هستم. سعي ميكنم روزي يكساعت نيز ورزش كنم.
| |
|
| بهترين تجربهاي كه داشتيد...؟! | هرچه انسان بيشتر به كارهاي خوب و مفيد براي بالا بردن آگاهي و خودسازي و كمك به ساير همنوعان بپردازد خداوند متعال درهاي رحمتش را به روي او باز ميكند.
| |
|
| بهترين كتابي كه خونديد...؟! | كتاب زياد خواندهام، واقعاً مشكل است بگويم كدام بهتر بوده است.
| |
|
توانا بود هر كه دانا و ديندار بود. | |
|
| به دانشآموزان علاقهمند به | پژوهش در اين رشته چه توصيهاي داريد؟! از كجا و چهطوري شروع كنند و چهجوري به علاقهاشون بپردازند؟! | پس از ورود به دانشگاه سعي كنند شناخت كافي نسبت به مباني علم مكانيك پيدا كنند. پس از انتخاب گرايش، راههاي نيل به علاقهاشون را ما سعي ميكنيم بهشون نشون بديم، در واقع كار ما معلمها همين است.
| |
|
| در مورد دانشپژوه موفق صحبت | كرديم، حالا لطفاً كمي در مورد دانشجوهاي نخبه و چگونگي حمايت از اونها بگيد. چه نهادهايي از دانشجويان بااستعداد حمايت ميكنند؟ | براي اين عزيزان آييننامههاي خاصي وجود دارد. براي مثال در دانشگاهها دفاتري براي حمايت از دانشجويان ممتاز هست كه حمايتهاي لازم از آنها را بهعمل ميآورند.
| |
|
| و اما يك موضوع تكراري ولي | مهم ... فرار مغزها؟! | متأسفانه بهترين استعدادهاي كشور كه هزينه زيادي برايشان شده است تمايل زيادي به رفتن به خارج دارند. شرايط عمومي داخل و ارتباطهاي زيادي كه امكانش فراهم شده اين ميل جابجايي را تشديد هم كرده است.
بههرحال خارج كشور بهلحاظ امكانات تحصيلي و سيستمهاي مديريت مدرن و جاذبههاي ديگر بسيار پركشش است، ولي يك نكته را عزيزان نبايد فراموش كنند و آن حفظ هويت فردي است كه متاسفانه در آن محيطها پس از چند سال از دست ميرود و اين جاي نگراني دارد.
| |
|
ديگه عرضي ندارم و منتظر حضور سبز شما عزيزان در دانشگاه هستيم. | |