|
به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا، علی زرافشان در گردهمایی مدیران آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه اهتمام به مدیریت آموزشگاهی باید مورد توجه قرار گیرد تصریح کرد: اقدامات گستردهای در این راستا انجام شده است و امیدواریم با تکیه بر این اقدامات بسترهای مناسبی را برای افزایش کیفیت آموزش ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه راهکار اجرایی ابلاغها باید بررسی شود تصریح کرد: چشمانداز نظام تعلیم تربیت عمومی که در ایران اسلامی مطرح شده به سراغ مدرسه رفته و در این مدرسه تعریفهای خاصی مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: سند تدوین شده در وزارت آموزش و پرورش معیارهای خاصی را مورد توجه قرار داده است به همین علت باید در اجرای موارد این سند اهتمام ویژهای داشته باشیم.
زرافشان برنامهمحوری را یکی از شرایط مدرسه مطلوب دانست و تصریح کرد: مشارکتپذیری و نقدپذیری از دیگر شرایط مدرسه مورد نظر است؛ اینکه استان قم به جایگاه والایی در بحث آموزش رسیده نشاندهنده اجرا شدن کامل ابلاغهاست.
وی تاکید کرد: در سند تحول برای دانشآموزی که قرار است به زندگی پاک برسد ویژگیهای خاصی بیان شده و یکی از این ویژگیها کسب کردن مهارت در عرصههای مختلف زندگی است زیرا دانشآموز صرفا نباید یکی از موارد وجودی خود را رشد دهد بلکه باید به ابعاد مختلف از جمله اعتقادی و عبادی توجه داشته باشد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به برخی از ویژگیهای پیمایشهای انجام شده اشاره کرد و گفت: در این پیمایشها عملکرد آموزش و پرورش در سنین گوناگون بررسی میشود به همین علت به خوبی میتوان در این بخش نسبت به جایگاه اصلی دانشآموزان آگاهی پیدا کرد.
وی بر گسترش ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، زیستی بدنی، زیباییشناسی، هنری و اقتصادی دانشآموزان تاکید کرد و افزود: مدرسه باید فضای تربیت ابعاد مختلف دانشآموزان را ایجاد کند.
زرافشان مطرح کرد: رویکرد مدرسه ملی شکوفا کردن گرایشها و تمایلات درونی انسان است زیرا دانشآموزان در این راستا به خداشناسی و خداپرستی میرسند و برای این حرکت باید زیباییها را به دانشآموزان بشناسانیم تا بتوانند به اصل زیبایی نزدیک شوند.
وی با بیان اینکه در آستانه تغییر بزرگی در دوره متوسطه هستیم گفت: باید با برنامه خاصی به تکمیل دوره متوسطه اقدام کنیم و در این راستا به ساماندهی نیروی انسانی و تامین فضای آموزشی توجه داشته باشیم.
زرافشان با اشاره به اینکه در دوره دوم متوسطه در سال 94 ورودی نخواهیم داشت تصریح کرد: باید ساماندهی مجدد در دورههای اول و دوم متوسطه انجام دهیم و استان قم با توجه به تراکم دانشآموز باید کیفیت دورههای مختلف را مورد توجه قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: برای سال آینده نسبت به ساماندهی نیروی انسانی با توجه به تغییرات دوره متوسطه اقدام لازم انجام شده و از ظرفیت بخشهای مختلف در این راستا استفاده میکنیم به همین علت دورههای ضمن خدمت کمی متفاوت بوده و در ارتباط با دبیران اختیارات بیشتری به استانها واگذار میشود تا استانها بتوانند دبیران را به شیوه مورد نیاز خود جا به جا کنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به وضعیت مدارس فنی و حرفهای و هنرستانها در سالهای آینده اشاره کرد و گفت: با تغییراتی که در این بخش انجام میشود باید به فکر تامین فضا و نیروی انسانی بیشتری برای هنرستانها در سالهای آینده باشیم به همین علت قبل از شهریورماه 30 میلیارد تومان بودجه به استانها تزریق کردهایم.
|