|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مرضیه گرد در خصوص تأسیس مدارس غیردولتی در ساختار آموزش و پرورش، اظهار کرد: در آموزش و پرورش بخشی به نام غیردولتی داریم که در جزئیات آن در سال 1367 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بزرگان نظام هم در مناسبتهای مختلف بارها بر لزوم تقویت و توسعه آن تحت عنوان مشارکتهای مردمی تأکید کردهاند .
وی با بیان اینکه براساس ماده 8 قانون مدیریت خدمات کشوری سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت در بخشهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جزء امور حاکمیتی است و نمیتوان ادعا نمود در آموزش و پرورش، سیاستگذاری به بخش خصوصی واگذار شده است، تصریح کرد: فعالیت بیست و چند ساله مدارس غیردولتی و جذب بیش از 8 درصد از دانشآموزان کشور در این مدارس و کارنامه درخشان آنان و ارتقای فعالیتهای پرورشی و آموزشی مدارس و کاهش هزینههای دولت بخشی از آثار مثبت فعالیت این مدارس میباشد و وزارت آموزش و پرورش به منظور کاهش تصدیگری دولت و کاهش هزینههای جاری آموزش و پرورش و بهبود کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس دولتی با اتخاذ راهکار کاستن از تراکم مدارس دولتی و تأمین نیروی انسانی مجرب و استفاده از قابلیتهای مدیریتی و آموزشی مؤسسان مدارس غیردولتی، در قالب شیوهنامه بسته حمایتی مدارس غیردولتی بخشی از آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفهای را با مشارکت مؤسسان مدارس غیردولتی، انجام داده است.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده با اشاره به استفاده برخی رسانهها از لفظ «خصوصیسازی» به جای استفاده از «مشارکت مردم» در تعلیم و تربیت، خاطرنشان کرد: در خصوصیسازی بنگاه اقتصادی در مالکیت افراد درمیآید و سهامداران برای تقویت ارزش سهام برنامهریزی مینمایند اما در بحث مشارکت با مدارس غیردولتی، دولت از توان مدیریتی مؤسسان توانمند برای آموزش کودکان در فضاهای مدارس دولتی استفاده میکنند و فضای مدارس دولتی به تملک این مؤسسان در نمیآید .
گرد اضافه کرد: در سالهای اخیر به دلیل اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد و اجرای نظام 6ـ3ـ3، آموزش و پرورش با کمبود شدید آموزگار روبرو بوده است و به دلیل محدودیت جذب نیرو، استفاده از معلمان در شیفت دوم، رایج بوده است که آثار خاص خود را به همراه داشته است و در بسیاری از نقاط محروم و کم برخوردار که آموزش و پرورش قادر به تأمین آموزگار نبوده است و فعالیت این مدارس بعضاً با تأخیر روبرو میشده است، مدارس دولتی با مشارکت مؤسسان مدارس غیردولتی که قبلاً سابقه فعالیت مطلوب داشتهاند اداره میشده است و مؤسسان نیروی انسانی مورد نیاز این مدارس را تأمین نمودهاند.
وی ادامه داد: با اجرای طرح خرید خدمات آموزشی و بسته حمایتی از مدارس غیردولتی بسیاری از فارغالتحصیلان دانشگاهی با مدرک تحصیلی مرتبط با رشته شغلی آموزگاری برای تدریس جذب مدارس مشمول طرح مشارکتی شدهاند و از آموزشهای لازم برای تدریس نیز برخوردار شدهاند و نظارتهای انجام یافته نیز حاکی از آن است که ورود جوانان پرشور و کارآمد و علاقمند به حوزه تعلیم و تربیت، نه تنها جایگاه معلمی را تضعیف ننموده است، بلکه جایگاه معلمان را ارتقاء بخشیده است.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده به مجوزهای مربوط به خرید خدمات آموزشی اشاره کرد و افزود: برابر ماده 2 قانون تأسیس مدارس غیردولتی مصوب سال 87 مجلس شورای اسلامی مجوز تأسیس و اداره مراکز غیردولتی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، برابر ماده 12 همان قانون مجوز اجاره با فروش املاک مازاد بر نیاز آموزش و پرورش به مؤسسان مدارس غیردولتی اعطا شده و راهکار1-6 سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، هدف 9 از سند تحول بنیادین، مواد 9 و 13 قانون مدیریت خدمات کشوری و بند 2 ماده 13 قانون بودجه سال 93 بخشی از قوانین و مقرراتی است که به آموزش وپرورش اجازه داده است تا اقداماتی را در هر استانی چابک سازی و ظرفیتسازی برای تقویت مشارکتهای مردمی و غیردولتی فراهم کند.
گرد تصریح کرد: شروع فعالیت مدارس در آغاز مهر با معلمان کارآمد و آزموده، کاهش تراکم کلاسهای آموزشی مدارس دولتی، جذب نیروهای متخصص و کارآمد به منظور انجام فعالیت آموزشی و پرورشی از طریق مؤسسان مدارس غیردولتی، کاهش جذب نیروهای حق التدریس در آموزش و پرورش، احیای بحث مشارکت و لزوم آن در سیاستگذاری آموزش و پرورش باتوجه به اسناد فرادستی، کمک به کاهش نوبت دوم مدارس غیردولتی وتبدیل کلاسهای چندپایه به تک پایه، ایجاد عدالت آموزشی از طریق مشارکت مؤسسان مدارس غیردولتی در اداره مدارس نقاط محروم و صعب العبور و افزایش پوشش تحصیلی دانشآموزی در مناطق محروم کم برخوردار، افزایش کیفیت آموزشی و پرورشی در مدارس مشمول طرح مشارکت با استفاده از توان مدیریتی مؤسسان موفق مدارس غیردولتی، ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و متخصص از طریق مؤسسان مدارس غیردولتی، بخشی از آثار اجرای طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتی است.
وی در پایان با اشاره به اجرای طرح رتبهبندی مدارس غیردولتی گفت: در تلاش هستیم تا با رفع نواقص طرح قبلی رتبهبندی (اجراشده در سال های 84 تا87) مبتنی بر مفاد سند تحول بنیادین، بتوانیم این طرح را با قوّت بیشتر برای 15 درصد مدارس و آموزشگاههای زبان عملیاتی کنیم.
|