FAQs

Your Email:
Question:
Save
 
   
 PY1
روز:  ماه: 
شهر:
12 ذی القعده 1445 قمری
20 می 2024 میلادی
اذان صبح: 04:13:08
طلوع خورشید: 05:55:17
اذان ظهر: 13:00:55
غروب خورشید: 20:06:57
اذان مغرب: 20:26:11
نیمه شب شرعی: 00:15:58
 لحظه‌ي پرواز (مسابقه‌ي شماره‌ي 144)
لحظه‌ي پرواز (مسابقه‌ي شماره‌ي 144)مسابقه فيزيك
take off...سؤال همراه با جواب
لحظه‌ي پرواز





 
 

سؤال

در take off هواپيما دو كنش با هم تركيب مي‌شوند: موتورها و بال‌ها كه نيرويي حدود 90000 نيوتن در زاويه‌ي 60 درجه بالاي افق ايجاد مي‌كنند. هواپيما با سرعت ثابت در جهت عمودي از زمين بلند مي‌شود در اين حالت در جهت افقي حركتي شتاب‌دار دارد.

الف. جرم هواپيما؟

ب. شتاب افقي؟


جواب

 

الف.

 در راستاي عمودي شتابي وجود ندارد و مؤلفه‌ي عمودي نيروي وارد بر هواپيما از طرف موتور و بال‌ها برابر وزن آن است.

 

 

 

 

و اين كل داستان نيست. بايد آن را برحسب كيلوگرم تعريف كنيم:

 

 

 

 

 

 

ب.

حالا كه جرم را مي‌دانيم، بايد مؤلفه‌ي افقي نيرو را مشخص كنيم كه شتاب اصلي هواپيما را قبل از بلند شدن باعث مي‌شود

 

 

 

1389/1/14لينک مستقيم

فرستنده :
حمید HyperLink HyperLink 1389/2/7
مـتـن : بردار برآیند دو نیروی عمودی و افقی می باشد نیروی عمودی دقیقا برابر وزن است چون هواپیما باسرعت ثابت بالا می رود:
R=90000 N
A=R*SIN60 نیروی عمودی
A=77942.28 نیوتن
W=A/9.8=7953 وزن به کیلوگرم
اما نیروی افقی که به هواپیمای ما شتاب میدهد برابر است با
B=R*COS60=45000 نیوتن
از انجا که f=ma
a=f/m=45000/7953=5.66 m/s^2 شتاب افقی هواپیما
پاسـخ :ممنون از جواب كاملي كه دادي. جواب رو چند روز ديگه احتمالاً مي‌گذارم.

فرستنده :
حسین HyperLink HyperLink 1389/1/17
مـتـن : شکلی نبود ولی من سعی می کنم تجسم کنم :
نیروی موتور و بال ها رو F در نظر می گیرم و داریم :
y=v0t+((a sin ө -g)t^2)/2
از طرفی a = F/m
و در این صورت چون مقدار داخل پرانتز در عبارت بالا صفره پس داریم :
F/m sin ө = g
F/m (3/4)^0.5 =10
پس :
جذر 3 تقریبا 1.73 است :
m=4500*1.73=7785 kg
برای قسمت ب هم روابط مثلثاتی داریم :
ax=g cot ө = 10 /1.73 = 5.78 m/s^2
پاسـخ :سلام درسته. البته يك كم كوتاه‌تر هم ميشد حل كرد. اعداد تقريبي هستند بنابراين با جوابي كه من قرار خواهم داد اينجا فقط در رقم دهگان تفاوت كمي داره. علت همون رقم اعشاره. و زاويه كه بصورت عددي و نه سينوسي مي‌نويسيم.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 لحظه‌ي پرواز (مسابقه‌ي شماره‌ي 144)
لحظه‌ي پرواز (مسابقه‌ي شماره‌ي 144)مسابقه فيزيك
take off...سؤال همراه با جواب
لحظه‌ي پرواز





 
 

سؤال

در take off هواپيما دو كنش با هم تركيب مي‌شوند: موتورها و بال‌ها كه نيرويي حدود 90000 نيوتن در زاويه‌ي 60 درجه بالاي افق ايجاد مي‌كنند. هواپيما با سرعت ثابت در جهت عمودي از زمين بلند مي‌شود در اين حالت در جهت افقي حركتي شتاب‌دار دارد.

الف. جرم هواپيما؟

ب. شتاب افقي؟


جواب

 

الف.

 در راستاي عمودي شتابي وجود ندارد و مؤلفه‌ي عمودي نيروي وارد بر هواپيما از طرف موتور و بال‌ها برابر وزن آن است.

 

 

 

 

و اين كل داستان نيست. بايد آن را برحسب كيلوگرم تعريف كنيم:

 

 

 

 

 

 

ب.

حالا كه جرم را مي‌دانيم، بايد مؤلفه‌ي افقي نيرو را مشخص كنيم كه شتاب اصلي هواپيما را قبل از بلند شدن باعث مي‌شود

 

 

 

1389/1/14لينک مستقيم

فرستنده :
حمید HyperLink HyperLink 1389/2/7
مـتـن : بردار برآیند دو نیروی عمودی و افقی می باشد نیروی عمودی دقیقا برابر وزن است چون هواپیما باسرعت ثابت بالا می رود:
R=90000 N
A=R*SIN60 نیروی عمودی
A=77942.28 نیوتن
W=A/9.8=7953 وزن به کیلوگرم
اما نیروی افقی که به هواپیمای ما شتاب میدهد برابر است با
B=R*COS60=45000 نیوتن
از انجا که f=ma
a=f/m=45000/7953=5.66 m/s^2 شتاب افقی هواپیما
پاسـخ :ممنون از جواب كاملي كه دادي. جواب رو چند روز ديگه احتمالاً مي‌گذارم.

فرستنده :
حسین HyperLink HyperLink 1389/1/17
مـتـن : شکلی نبود ولی من سعی می کنم تجسم کنم :
نیروی موتور و بال ها رو F در نظر می گیرم و داریم :
y=v0t+((a sin ө -g)t^2)/2
از طرفی a = F/m
و در این صورت چون مقدار داخل پرانتز در عبارت بالا صفره پس داریم :
F/m sin ө = g
F/m (3/4)^0.5 =10
پس :
جذر 3 تقریبا 1.73 است :
m=4500*1.73=7785 kg
برای قسمت ب هم روابط مثلثاتی داریم :
ax=g cot ө = 10 /1.73 = 5.78 m/s^2
پاسـخ :سلام درسته. البته يك كم كوتاه‌تر هم ميشد حل كرد. اعداد تقريبي هستند بنابراين با جوابي كه من قرار خواهم داد اينجا فقط در رقم دهگان تفاوت كمي داره. علت همون رقم اعشاره. و زاويه كه بصورت عددي و نه سينوسي مي‌نويسيم.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
Module Load Warning
One or more of the modules on this page did not load. This may be temporary. Please refresh the page (click F5 in most browsers). If the problem persists, please let the Site Administrator know.

 Account Login2