رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: دانشآموز به عنوان یک سرمایه انسانی محور اصلی توسعه پایدار است و آموزش و پرورش برای آگاهی بخشی و توانمندسازی دانشآموزان استراتژی و برنامه مشخصی دارد. ذکریا یازرلو در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس افزود: نگاه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران به موضوع سلامت، یک نگاه مبنایی و اصولی متناسب با مفاد سند افق چشمانداز توسعه 20 ساله جمهوری اسلامی است و دانشآموزان ما در واقع شهروندان آیندهساز جامعه هستند. وی افزود: نگرش آموزش و پرورش شهر تهران به موضوع سلامت، نگاهی است که سیاستهای دولت جمهوری اسلامی به طور کامل در آن تابانده شده و وزارت آموزش و پرورش آن را پیگیری میکند. یازرلو ادامه داد: در تفکر مسئولان آموزش و پرورش سلامت به معنای رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی از مهمترین مسائل حیات، اساسیترین نیازها و حقوق دانشآموزان محسوب میشود. وی با بیان اینکه تأمین سلامت دانشآموزان از جنبههای اقتصادی، اجتماعی، روانشناختی و حتی سیاسی میتواند قابل بررسی و تبیین باشد، گفت: دانشآموز به عنوان یک عنصر، از منظر سرمایه انسانی محور اصلی توسعه پایدار است و سلامت جسمی، روانی و شادابی در تمام طول زندگی همراه با رویآوردن به ورزش و تغذیه مناسب و صحیح، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، استفاده از امکانات پزشکی و دستورالعملهای بهداشتی عامل مهمی در دستیابی به سعادت و کمال ملتها شناخته میشوند. رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران اضافه کرد: به همین دلیل کالای سلامت، بازار سلامت و نگرش جامعه درباره سلامت دارای خصوصیاتی است که در آموزش و پرورش به آن پرداختهایم و جایگاه و عنایت ویژهای را به آن دادهایم. وی اظهار داشت: همه تلاش ما در آموزش و پرورش بر افزایش درک دانشآموزان و توسعه معرفت و شناخت آنها تعلق گرفته و طبیعی است که با افزایش دانش و درک ذهنی دانشآموزان تمایلات آنها نسبت به کالاهای موجود در بازار چه در بعد تغذیه، چه در بعد مصرف و و نیازهای دیگر انسان، با آگاهی به سمت اموری تمایل پیدا کند که سلامت و رفاه جسمی و روانی آنها را تضمین میکند. یازرلو بیان داشت: تصور ما بر این است که در این برنامهریزی، دانشآموزان تهرانی در تمام حوزههای جسمی، روانی، اجتماعی و محیطی از سلامت بهرهمند و از فرهنگ، دانش غذا، تغذیه و مهارتهای بههنگام زندگی آگاه شوند، از بستههای استاندارد خدمات سلامت و تندرستی برخوردار باشند، در بهبود سبک زندگی خود با توجه به الگوهای جامع زندگی سالم توانمند باشند و دارای زیست مطلوب و با کیفیت در درون مدرسه باشند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: همچنین دانشآموزان امکان شناخت و بهرهبرداری از مراکز و پایگاههای سلامت معتبر را داشته باشند، از بیماریهای واگیر، غیر واگیر و رفتارهای پرخطر مصون باشند، از امنیت و سطح بالای ایمنی در تغذیه برخوردار باشند، در محیطی سرشار از پاکیزگی، زیبایی و شادابی ساکن باشند، در حل مسائل و پیچیدگیهای که مربوط به سلامت خود، سلامت محیط کلاس یا جامعه و حتی خانواده توانا باشند. وی افزود: در حال معطوف کردن توجه مراکز علمی و پژوهشی بخش سلامت به سمت مدارس هستیم و در بخش کارشناسیها، خوشبختانه تمام مناطق شهر تهران توانستهاند با مراکز علمی و پژوهشی در حوزه سلامت تعامل مفیدی داشته باشند تا در راستای تأمین سلامت فرزندان این جامعه که آینده سازان کشور هستند،قدمی برداشته باشیم.