|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اسماعیل برقی در همایش کارشناسان مراکز استثنایی آذربایجان غربی از در حال راهاندازی بودن مراکز جامع سنجش و آموزش در سطح کشور خبر داد و افزود: در این مراکز خدمات به صورت ادغام شده انجام میشود که آییننامه آن تدوین شده و در حال تصویب است.
وی اظهار داشت: ارائه خدمات تخصصی و متنوع در یکجا از اهداف عمده این مراکز جامع سنجش و آموزش بوده تا بدین طریق از مراجعات متعدد خانوادهها به مراکز تخصصی کاسته شده و آنان در مراحل نهایی در صورت نیاز به مراکز تخصصی راهنمایی شوند.
معاون آموزشی آموزش و پرورش استثنایی کشور عنوان کرد: هم اکنون دانش آموزان استثنایی دارای مشکل در کشور در هفت گروه شامل دانش آموزان کم توان ذهنی، نابینا، ناشنوا، معلول جسمی و حرکتی، چند معلولیتی و دانش آموزان عادی دارای اختلالات یادگیری و رفتاری طبقه بندی شدهاند.
برقی با اشاره به اینکه سالانه شاخصهای سلامتی افزون بر یک میلیون کودک بدو ورود به دبستان در طرح سنجش ارزیابی میشود، اضافه کرد: در جریان این ارزیابیها سالانه 30 تا 40 هزار نفر دانش آموز دیرآموز در کشور شناسایی شده که طی دو مرحله غربالگری و بررسی تخصصی 10 درصد آنان مشکل دار تشخیص داده میشوند.
وی با بیان اینکه هم اکنون 105 هزار دانش آموز استثنایی در یک هزار و 200 مرکز در کشور مشغول به تحصیل هستند، ادامه داد: از این تعداد دانش آموزان استثنایی 75 هزار نفر در مراکز خاص و 30 هزار نفر دیگر نیز در مراکز تلفیقی تحصیل می کنند.
|