متن كامل خبر
سند تحول نظام آموزش‌وپرورش، محور و اصل کار ما است

تاريخ خبر : 9/3/1396امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 314

وزیر آموزش‌وپرورش، محور و اصل کار این وزارتخانه را اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش اعلام کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش به نقل از مهر، دکتر  فخرالدین دانش آشتیانی پس از پایان جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که برای بررسی محتوای سند ۲۰۳۰ برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع جلسه کمیسیون چارچوب اقدام ۲۰۳۰ و ابهامات موجود دراین‌باره بود.
 
وزیر آموزش‌وپرورش افزود: بحث‌هایی که بنده مطرح کردم این بود که این چارچوب اقدام را هیچ یک از مسئولان جمهوری اسلامی ایران امضا نکرده است و تعهدآور نیست.
 
وی ادامه داد: این سند تنها یک بیانیه است و برای ما اصل، سند تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش است و باید گفت بسیاری از مواردی که در چارچوب اقدام ۲۰۳۰ آمده است، به‌صورت کامل‌تر در سند تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش وجود دارد.
 
دکتر دانش آشتیانی با بیان اینکه ما متعهد به اجرای سند تحول هستیم اظهار کرد: به دلیل مسائل و ارتباطات بین‌المللی، مواردی را که برای ما ایجاد مشکل نکند در جوامع بین‌المللی انجام می‌دهیم اما این حضور ما مبنای آن نمی‌شود که مبانی اخلاقی و ارزشی ما زیر سؤال برود، بلکه این موضوع نشان‌دهنده آن است که شاخص‌های آموزش‌وپرورش در جمهوری اسلامی ایران، شاخص‌هایی قابل‌توجه و قابل‌رقابت با سایر کشورهاست.
 
وزیر آموزش‌وپرورش اضافه کرد: این‌گونه نخواهد بود که ما این بیانیه و یا اسنادی از این قبیل را محور اقدامات خود قرار دهیم.
 
وی در خصوص مغایرت برخی از بندهای سند ۲۰۳۰ با سند تحول گفت: متأسفانه در رسانه‌ها مواردی مطرح شده است که حتی در اصل سند هم وجود ندارد لذا جمهوری اسلامی ایران برای اینکه هیچ شائبه‌ای دراین‌باره به وجود نیاید برای خود در این زمینه حق تحفظ گرفته است.
 
دکتر دانش آشتیانی ادامه داد: با اینکه این بیانیه الزام‌آور و تعهدآور نیست اما وزیر وقت آموزش‌وپرورش حق تحفظ گرفته، یعنی هر یک از توصیه‌هایی که در چارچوب اقدام این سند است در صورت مغایرت با باورهای دینی ما الزام‌آور نیست و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
 
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: مبنای ما بحثی است که رهبر معظم انقلاب مطرح کرده‌اند و محور و اصل کار ما سند تحول است.
 
وی در خصوص انتقادات نمایندگان از تأخیر در اجرای سند تحول گفت: بسیاری از مواردی که در سند تحول وجود دارد طراحی و اقدامش را انجام داده‌ایم اما سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت سندی نیست که بین یک تا دو سال به نتیجه برسد و باید کارشناسی شود.
 
وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم این سند آن است که محتوای کتب درسی باید با سند تحول منطبق باشد و در این زمینه محتوا در ۱۱ پایه درسی تغییر کرده و این یکی از اقدامات مهمی است که در راستای سند تحول انجام گرفته است.


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت