متن كامل خبر
سخنان دکتر فانی در دیدار معلمان منتخب کشور با مقام معظم رهبری

تاريخ خبر : 14/2/1395امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 535

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان این‌که برنامه‌های راهبردی آموزش‌وپرورش در طول برنامه ششم مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین می‌باشد، گفت: پرهیز از هرگونه شتاب‌زدگی و ابتنا به اجرای برنامه‌های کارشناسی سرلوحه اقدامات آموزش‌وپرورش دولت یازدهم بوده است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، دکتر علی‌اصغر فانی در دیدار جمع کثیری از فرهنگیان و معلمان منتخب سراسر کشور که در حسینیه حضرت امام خمینی (ه) برگزار شد، اظهار کرد: رهنمودهای راهبردی سال گذشته‌ی حضرت‌عالی و نامیدن آموزش‌وپرورش به‌عنوان "کانون اساسی " برای خلق دنیای آینده و تأکید بر حمایت و پشتیبانی همه‌ی دستگاه‌ها و نهادها از آن، موجب شد تا خدمتگزاران به مردم در این دستگاه اثربخش بیش‌ازپیش در راستای تحقق توصیه‌های آن رهبر عزیز، مبنی بر توجه به اقتصاد آموزش‌وپرورش، اهتمام به کیفی کردن آن و اجرای سند تحول بنیادین، تلاش دوچندان کنند.
 
سند تحول بنیادین
وی به دستاوردهای آموزش‌وپرورش در سال 94 پرداخت و تصریح کرد: به‌منظور مدیریت و راهبری یکپارچه‌ی تحول در آموزش‌وپرورش، شورای راهبری اجرای سند تحول تشکیل‌شده و با انجام طرح‌های مطالعاتی و وضعِ قوانین و مقررات، زمینه‌های اجرایی شدن سند تحول فراهم آمد؛ به‌گونه‌ای که برنامه‌های زیر نظام‌های اصلی پنج‌گانه‌ی سند تحول، تدوین و از ابتدای سال 1395 بررسی آن‌ها در شورای عالی آموزش‌وپرورش آغاز و به حول و قوه‌ی الهی، نیمه اول امسال مصوب و اجرایی خواهند شد.
 
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان این‌که اقدامات آموزش‌وپرورش در طول برنامه ششم مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین است، خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن بیش از 150 برنامه، سال 1395، سال اجرای متوازن و همه‌جانبه‌ی سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش خواهد بود. همچنین نظام جامع برنامه‌ریزی در تمام سطوح آموزش‌وپرورش استقراریافته و بستر اجرای برنامه‌های سند تحول بنیادین ریل‌گذاری شده و استقرار ساختار جدید نظام آموزشی و تولید محتوا بر مبنای برنامه‌ی درسی ملّی از اولویت‌های اجرایی سند تحول می‌باشد و تغییرات متناسب با سند تحول و برنامه‌ی درسی ملّی تا پایه‌ی نهم اعمال‌شده و از ابتدای سال تحصیلی 96-95 پایه‌ی دهم نیز استقرار خواهد یافت.
 
کتب جدیدالتألیف دوره متوسطه
دکتر فانی ادامه داد: به همین منظور 140 عنوان کتاب با رویکرد تحولی، به‌منظور بسط ِفرهنگ تحول‌خواهی، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در بین معلمان، مدیران و اولیای دانش‌آموزان، برنامه‌های تبیینی و آموزشی نیز در حال اجرا است. علاوه بر این با تدوین نقشه‌ی راه سند تحول آموزش‌وپرورش، مراحل تلفیق برنامه‌ی درسی با فعالیت‌های پرورشی، تدوین و تألیف کتاب‌های جدید دوره‌ی متوسطه و طراحی رشته‌های جدید فنی و حرفه‌ای و کاردانش، آموزش تفکر و چگونه اندیشیدن (فلسفه برای کودک)، پرورش مهارت پژوهش‌گری، سبک زندگی اسلامی – ایرانی و مطالعات زیست اجتماعی و سواد رسانه‌ای نیز به انجام رسیده است.
 
ارتقای معیشت فرهنگیان
وزیر آموزش‌وپرورش معلمین کشور را رکن اساسی نظام آموزشی عنوان کرد و افزود: هرگونه تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش، مستلزم توجه همه‌جانبه‌ی دلسوزان نظام به مشکلات و مسائل معلمان است. در همین راستا به‌منظور بهبود معیشت و ارتقای منزلت معلمان و توانمندسازی حرفه‌ای آنان از مهرماه 1394 با طراحی و اجرای برنامه‌ی رتبه‌بندی معلمان، گامی ارزنده به‌منظور تقویت انگیزه و بهبود معیشت برداشته شده که با استمرار و توسعه‌ی آن در سال 1395، شاهد اثرات مثبتِ افزون‌تر آن خواهیم بود.
 
وی عنوان کرد: همچنین با تأسیس و توسعه‌ی مراکز رفاهی و درمانی فرهنگیان به تعداد 156 مرکز، تلاش شده است در حد مقدورات دولت، اقداماتی در این زمینه صورت پذیرد. در خصوص ارتقای سطح علمی و دانش حرفه‌ای معلمان، ضمن تسهیل شرایط ادامه تحصیل آنان با شکل‌گیری 499 انجمن آموزشی – علمی زمینه مشارکت و دانش‌افزایی و حرکت علمی معلمان فراهم آمده است. هرچند اعتقاد قلبی ما این است مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته، پاسخگوی تلاش‌ها و مجاهدت معلمان به‌صورت مطلوب نبوده و لازم است در این خصوص اقدامات مضاعفی را طراحی و اجرا نماییم.
 
 تصویب برنامه راهبردی در دانشگاه فرهنگیان
وزیر آموزش‌وپرورش به نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: تصویب برنامه راهبردی این دو دانشگاه سبب شده تا این دو نهاد علمی به جلوه از تحقق حیات طیبه در آموزش‌وپرورش بدل شوند و در همین راستا با راه‌اندازی 24 پردیس استانی و تأسیس پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی در قم و تطبیق وضعیت حدود 700 مدرس به اعضای هیئت‌علمی بخشی از اقدامات مؤثر آموزش‌وپرورش برای تأمین کیفیت علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان در یک سال گذشته بوده است.
 
عضو کابینه تدبیر وامید اضافه کرد: توسعه تشکّل‌های دانشجویی و کرسی‌های آزاداندیشی با تأکید بر هویت معلّمی به منزله مرتبه‌ای از حیات طیبه در دانشگاه فرهنگیان، مورد اهتمام جدی بوده و بازنگری و اصلاح برنامه‌های درسی دوره کارشناسی بر اساس اقتضائات سند تحول بنیادین صورت پذیرفته و معماری برنامه‌ی درسی تربیت معلّم جمهوری اسلامی ایران با رویکرد معلّم اندیشمند بر اساس مبانی نظری سند تحول بنیادین، تدوین و تصویب شده به‌گونه‌ای که پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان با رویکرد فرهنگی، تربیتی و مهارتی و تربیت نسل جدید معلمان با شایستگی کنشگر فکور گسترش یابند.
 
تعمیق فرهنگ نماز و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
 وی احیای 600 مرکز دارالقرآن در آموزش‌وپرورش دولت یازدهم را اقدامی در راستای کیفیت‌بخشی فعالیت‌های قرآنی در مدارس خواند و تصریح کرد: اجرای برنامه‌های ملّی ِحفظ موضوعی قرآن با شرکت بیش از 4 میلیون دانش‌آموز، طرح انس با اهل‌بیت علیهم‌السلام با مشارکت بیش از 6 میلیون دانش‌آموز، مردمی کردن مسابقات قرآنی، نهج‌البلاغه، صحیفه‌ی سجادیه، اذان و احکام با حضور میلیونی دانش‌آموزان، بهره‌گیری از ظرفیت تشکّل‌های مردمی، تعمیق فرهنگ اقامه‌ی نماز در مدارس کشور با رویکرد عملی و اقامه نماز جماعت در بیش از پنجاه‌وپنج هزار مدرسه و با حضور قریب 18 هزار نفر امام جماعت روحانی و با مشارکت 37 هزار نفر از معلمین واجد شرایط، برگزاری باشکوه جشن‌های تکلیف دانش‌آموزان به‌صورت متمرکز، اعتکاف دانش‌آموزی و هیئت‌های دانش‌آموزی در مناسبت‌های مذهبی و دینی، گام‌های جدی در بسط فرهنگ معارف و ارزش‌های دینی، مذهبی و کیفیت‌بخشی به مدارس قرآنی و گسترش فرهنگ قرآن در جامعه از فعالیت‌های اثربخشی در حوزه قرآن، عترت و نماز آموزش‌وپرورش می‌باشد.
 
دکتر فانی عنوان کرد: همچنین به‌منظور تقویت هویت دینی - انقلابی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، علاوه بر برگزاری کنگره‌های متعدد بزرگداشت شهدای دانش‌آموز و معلّم، از طریق اعزام بیش از 600 هزار دانش‌آموز به اردوهای مؤثر راهیان نور در سال تحصیلی جاری، گامی ارزنده در انتقال ارزش‌های دفاع مقدس برداشته و با فعال‌سازی تشکل‌های دانش‌آموزی مانند انجمن‌های اسلامی، بسیج دانش‌آموزی، شوراها، سازمان‌ها، مجامع و مجلس دانش‌آموزی، فرهنگ مشارکت‌جویی و کار جمعی در دانش‌آموزان نهادینه شده است.
 
اهتمام به ورزش همگانی و رویکرد مدرسه محوری
وزیر آموزش‌وپرورش از اهتمام آموزش‌وپرورش به موضوع فرهنگ‌سازی و رویکرد پیشگیرانه با آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان خبر داد و خاطرنشان کرد: گسترش فعالیت‌های متنوع ورزشی مدرسه محور و ورزش‌های همگانی به‌منظور صیانت از سلامت جسمی و روحی و نشاط افزایی در مدارس با مشارکت بیش از 6 میلیون دانش‌آموز، تدوین نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و توسعه‌ی "شبکه ملی مدارس ایران " و "ایجاد شبکه‌ی اجتماعی دانش‌آموزان " با محتوای آموزشی و تربیتی هدفمند در قالب مدل بومی برای دانش‌آموزان به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های مرتبط با رشد مهارت‌های تحصیلی و فناورانه در آموزش‌وپرورش است.
 
رشد پوشش تحصیلی و عدالت آموزشی
 عضو کابینه تدبیر و امید پرهیز از هرگونه شتاب‌زدگی و ابتنا به اجرای برنامه‌های کارشناسی شده و تهیه زیر نظام مدیریت و راهبردی در آموزش‌وپرورش را اقدامی مهم خواند و اظهار کرد: تدوین سیاست‌ها و خط‌مشی‌های توسعه‌ی مدارس علوم و معارف اسلامی، تقویت مشارکت‌های مردمی در ساخت، تکمیل، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی از طریق جلب مشارکت بخش غیردولتی، اجرای برنامه‌ی جامع کارآفرینی برای تربیت دانش‌آموزان کارآفرین و بسترسازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه‌ی آموزش‌های فنی حرفه‌ای و توسعه‌ی پژوهش سراهای دانش‌آموزی به 500 پژوهش سرا و تجهیز 64 پژوهش سرا به آزمایشگاه‌های نانو و اهتمام به مناطق محروم و مرزی از طریق طرح خرید خدمات آموزشی و مدارس آموزش از راه دور از اقدامات کارشناسی انجام شده در سال جاری است.
 
وی اقدامات آموزش‌وپرورش را از لحاظ کمی را هم روبه پیشرفت توصیف کرد و گفت: افزایش پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی از 98 و 3 دهم به 98 و 45 صدم درصد، اجرای طرح شهاب از صفر به 386 به 386 هزار دانش‌آموز، افزایش پوشش پیش‌دبستانی از 38 و 2 دهم به 57 و یک‌دهم درصد، افزایش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش از 57 و 84 صدم به 61 و 6 دهم درصد و افزایش دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به کل دانش‌آموزان از 8 و 73 صدم به 10 و 67 صدم درصد در سال تحصیلی 95-94 نسبت به سال تحصیلی 993-92 رشد داشته است.
 
دکتر فانی خاطرنشان کرد: بدون تردید وزارت آموزش‌وپرورش تلاش می‌کند در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل " از طریق فرهنگ‌سازی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رسالت‌های خود، بستری مناسب برای تحقق عملی اقتصاد مقاومتی و عملیاتی نمودن آن در ارکان مختلف این وزارتخانه اثرگذار فراهم کند.


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت