متن كامل خبر
علاقه دانش‌آ‌موز، ملاک شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی است

تاريخ خبر : 26/11/1395امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 340

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی، الگوی توسعه متوزان اصل نیست، بلکه آنچه اصل است علاقه دانش آ‌موز است گفت: تلاش خواهیم کرد تا حد امکان ظرفیت‌ها به سمت تحقق علایق دانش آموز پیش برود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مهدی فیض دردومین روز از همایش معاونان آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور که در سالن اجتماعات باشگاه فرهنگیان برگزار شد،‌ فعالیت‌های معاونت پرورشی در مدارس را اختیاری عنوان کرد و افزود: در راستای اجرای نگرش جدید تربیتی، معاونت‌های متوسطه و ابتدایی برای حل مشکلات مدرسه از جمله هدایت تحصیلی دانش آموزان باید انجام فعالیت‌هایی را به معاونت پرورشی پیشنهاد دهند تا برنامه‌های پرورشی و فوق برنامه براساس نیازهای دانش آموزان تدوین شود.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر مدل مفهومی در ساختارها وجود نداشته باشد، ساختارها سلیقه‌ای خواهد شد و اهداف تربیتی محقق نمی‌شود.
 
وی تدوین نظام جامع هدایت تحصیلی را ضروری دانست و افزود: در این نظام که در حال تدوین است و اتمام آن نیازمند گذشت زمان است دانش آموز از دوره پیش دبستانی تا پایه نهم توسط مشاورین و در مسیر گرایش و علاقه‌هایش هدایت می‌شوند که البته مشاورین تحصیلی باید در همه مقاطع و پایه‌ها حضور داشته باشند.
 
فیض گفت: برای حل مشکل هدایت تحصیلی در کوتاه مدت شیوه نامه‌ای را تدوین و به استان‌ها ارسال کردیم که در آن رویکرد ما در هدایت تحصیلی، ظرفیت‌سازی براساس پاسخ گویی حداکثری به تقاضای دانش آموزان است.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، حذف آزمون‌های غیراستاندارد و عضویت معاون آموزش متوسطه در شورای هدایت تحصیلی را از جمله اقدامات حوزه ستادی عنوان کرد و افزود: توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی نیاز به مبنا دارد و این مبنا نیازهای شغلی جامعه است؛ بنابراین با مهندسی معکوس می‌توان نیاز جامعه به فارغ التحصیلان در رشته‌های مختلف را مشخص کرد و دانش آموزان را به آن سمت هدایت کرد.
 
وی تصریح کرد: در شیوه نامه جدید هدایت تحصیلی، الگوی توسعه متوزان اصل نیست، بلکه آنچه اصل است علاقه دانش آ‌موز است و تلاش خواهیم کرد تا حد امکان ظرفیت‌ها به سمت تحقق علایق دانش آموز به پیش برود.
 
فیض خاطرنشان کرد: وظیفه مدیران و مشاوران هدایت تحصیلی گرایش‌های دانش آموزان است تا آنها آزادانه، اگاهانه و هدایت شوند و رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند.
 
وی از طراحی 2 فرم جدید برای هدایت تحصیلی در شیوه نامه ارسالی خبر داد و افزود: فرم اول هدایت تحصیلی یک فرم توصیه‌ای است و در فرم دوم اولویت‌هایی برای دانش آموزان مشخص شده است.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: در فرم شماره 2 افرادی که در اولویت الف قرار دارند در یک محدوده زمانی اقدام به ثبت نام می‌کنند و در صورتی که در زمان تعیین شده افرادی از اولویت الف ثبت نام نکنند، افرادی از اولویت «ب» می‌توانند جایگزین آنها شوند و این روند تا الویت‌های جیم و دال نیز ادامه دارد.
 
فیض تصریح کرد: اولویت‌ها نیز براساس معدل کتبی نمرات خردادماه سال‌های هفتم، هشتم و نهم، ‌در دروس موردنظر و هم چنین علاقه افراد تعیین می‌شود و افراد باید حد نصاب لازم را کسب کنند.
 
وی افزود: افرادی که متقاضی ثبت نام در مدارس غیردولتی هستند، شامل محدودیت زمانی ثبت نام نمی‌شوند، اما باید حد نصاب رشته مربوط را کسب کرده باشند.


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت