متن كامل خبر
توزیع ۱۲۸ میلیون جلد کتاب درسی در سال تحصیلی ۹۶-۹۷

تاريخ خبر : 12/7/1396امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 519

معاون پژوهشی وزیر آموزش‌وپرورش، گفت: ۱۳۸ میلیون جلد کتاب درسی تولید کردیم که ۱۲۸ میلیون آن توزیع شده است.

به گزارش خبرنگار آموزش‌وپرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امسال با همه کاستی‌ها و مشکلات، کتاب‌های پایه یازدهم در شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش را تولید، منتشر و توزیع کردیم.
 
وی با بیان اینکه ۱۲۸ میلیون جلد کتاب درسی را توزیع کردیم، گفت: ۱۳۸ میلیون جلد کتاب را تولید کردیم که ۱۲۸ میلیون آن بین دانش‌آموزان و مدارس توزیع شده است.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان افزود: حدود ۱۰ میلیون کتاب را اضافه چاپ کردیم تا اگر مشکلی در مسیر توزیع پیش آمد، کتاب برای دانش‌آموزان وجود داشته باشد؛ البته این کتاب‌های اضافه اکثراً تثبیت شده است و برای سال آینده هم استفاده می‌شود.
 
وی اضافه کرد: برخی اجزا مانند سی دی و کتاب‌های گویا تا آخر مهرماه تولید شده و تا ۱۵ آبان ماه توزیع می‌شود.
 
معاون پژوهشی وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: امسال همانند سال گذشته علاوه بر کتاب درسی، کتاب‌های جدیدالتألیف را برای معلمان آن درس‌ها توزیع کردیم و مرکز آموزش نیروی انسانی به معلمان آموزش می‌دهد.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند متن کتاب‌های درسی و روش‌ها را در سایت دفتر تألیف ببینند، گفت: تنها سایت معتبر کتاب درسی، سامانه اداره تدوین، چاپ و توزیع کتب درسی است.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان گفت: مراسم تجلیل از مؤلفان کتاب‌های درسی ۳۰ مهرماه در دارالفنون برگزار می‌شود و نمایشگاهی از سیر تدوین کتب درسی هم برپا خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار کتاب چاپ و صحافی می‌شود، گفت: دو چاپخانه کتاب درسی داریم که چاپخانه افست مخصوص کتاب‌های ابتدایی و مجلات رشد و چاپخانه چاپ و نشر مخصوص کتاب‌های متوسطه، فنی و حرفه‌ای و کاردانش است.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان با بیان اینکه کتاب‌های درسی یک‌بار برای همیشه تولید نمی‌شود، اظهار داشت: عمر مفید کتاب‌های درسی ۵ سال است که تغییرات تابع برنامه است و بر اساس برنامه، تغییرات جزئی یا کلی دارند یا کتاب جدیدی تألیف می‌شود.
 
وی درباره اخباری مبنی بر درج تعداد و محل زندگی اصحاب امام زمان (عج) در کتاب درسی دینی، افزود: می‌دانیم که بر اساس روایات اصحاب امام زمان (عج) ۳۱۳ نفر هستند و در برخی روایات هم آمده است که از کجا برمی‌خیزند، اما این موارد مربوط به کتب درسی نیست.
 
معاون پژوهشی وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: متأسفانه برخی بی‌اخلاق و بی‌انصاف هستند که نمی‌خواهند آنچه واقعیت است منعکس شود. آنچه در بیرون منتشر شده متعلق به ما نیست و بیرون باید پاسخگو باشد. اخباری درباره کتاب لک‌لکی در کار نیست هم چند ماه پیش مطرح شد که مربوط به ما نبود. ما مسئولیت مواردی را می‌پذیریم که خودمان آن را تولید کرده باشیم.
 
وی در خصوص تغییرات کتب درسی اظهار داشت: اگر تاریخ مصرف کتابی تمام شود از نو تألیف می‌شود. آموزش‌وپرورش زمانی گرفتار یک تأخیر تاریخی شده بود. کتب ریاضیات ما سال ۸۹ تغییر کرد، اما ۳۰ سال قبل از آن تغییر نکرده بود. همان زمان همه گفتند کتاب مشکل است و علت این بود که اولیا و معلمان با همان کتاب قدیمی درس خوانده بودند.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان با تأکید بر اینکه کتب درسی باید منطبق سند تحول بنیادین باشد، گفت: تدوین برنامه درسی مبتنی بر نیازهاست و این نیازها سلیقه‌ای نیست و در مراجع قانونی تعیین می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیئت دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. مواردی چون وحدت ملی و کمبود آب نمونه این سیاست‌هاست که وارد کتب درسی شد.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: منبع دوم، نظر کارشناسان و منبع سوم، علائق و نیازهای دانش‌آموزان و منبع چهارم، نیازسنجی از بازار کار و اقتصاد است. باید این نیازها را طبقه‌بندی و به زبان برنامه درسی ترجمه کنیم.
 
وی با بیان اینکه روزانه ده‌ها درخواست داریم برای آنکه مفاهیمی وارد کتب درسی شوند اما باید همه این‌ها را متناسب‌سازی کرد و طبق برنامه درسی در کتب گنجاند اظهار کرد: نمی‌توانیم به همه درخواست‌ها جواب بدهیم. کتاب درسی محل درج آگهی و صفحه نیازمندی روزنامه نیست. هر مفهومی که قرار است وارد کتب درسی شود باید جزو نیاز ملی باشد، سواد عمومی را بالا ببرد و به هنجار سازی‌ها کمک کند.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان با اشاره به اینکه کتب درسی یک نسخه برای کل کشور است که ممکن است پاسخگوی همه نیازها و سلایق نباشد، عنوان کرد: نقدهای خوب را با خضوع کامل قبول می‌کنیم. رسالت این است که عیب‌ها را مشفقانه و دلسوزانه مطرح کنیم.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به سیاست چند تألیفی کتب درسی، گفت:۱۱ عنوان حوزه یادگیری داریم. لازمه چند تألیفی در حوزه علوم انسانی این است که به چند قاعده چون نقشه علمی و مهندسی کشور و سند تحول پایبند باشیم. نوشتن کتاب درسی کار سهل و ساده‌ای نیست. برای پیاده‌سازی سیاست چند تألیفی باید مؤلف به اندازه کافی داشته باشیم تا بتوانیم زمینه‌های لازم را ایجاد کنیم.
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر تا زمانی که کنکور را داریم باید کتاب واحد داشته باشیم. اگر روزی بساط کنکور را جمع کردیم یک گام به سمت سیاست چند تألیفی نزدیک شده‌ایم.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان با اشاره به نواقص و ایراداتی به نظام آموزشی ازجمله کیفیت پایین تدریس و فضای آموزشی در مدارس گفت: کلاس چهل نفره و حیاط صد متری با ۳۰۰ دانش‌آموز دیگر فضای جولان و بازی و کودکی کردن نمی‌گذارد. کودک باید بدود و بازی کند. مدرسه باید در زنگ تفریح سرشار از شور و نشاط و انرژی باشد.
 
وی ادامه داد: زنگ درسی باید ۴۵ دقیقه باشد. ادغام دو زنگ با همدیگر یعنی خراب کردن سیستم اعصاب دانش‌آموز. همه این‌ها نوعی فشار به دانش‌آموز است و نتیجه آن بی‌انگیزگی و بی‌میلی به مدرسه است.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه اگر معلم دوره حرفه‌ای نگذرانده باشد نمی‌تواند از عهده تدریس مفاهیم جدید بربیاید، اظهار داشت: باید شرایط لازم برای آموزش‌وپرورش کیفی فراهم شود. فراهم شدن این زمینه‌ها همگی در دست آموزش‌وپرورش نیست و باید از بیرون کمک شود.
 
وی ادامه داد: معلم باید در صدر باشد. اگر معلمی در یک جامعه عزیز باشد و جایگاه داشته باشد حکایت از فرهنگ دوستی مردم آن جامعه دارد. البته نیازمند معلم حرفه‌ای هستیم که به صورت حرفه‌ای رتبه‌بندی شود.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان تأکید کرد: نیازمند معلم حرفه‌ای هستیم، اگر این رویه اصلاح و تقویت شد همه مشکلات حل می‌شود. معلمان کنونی تلاش می‌کنند اما دو مشکل دارند. در برخی موارد مهارت پایین است و در برخی موارد انگیزه کاهش یافته است.


     منبع خبر : فارس

بازگشت