|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، مهدی فیض اظهار کرد: با توجه به رویکرد وزیر آموزشوپرورش مبنی بر مدرسه محوری و تأکید بر پررنگ کردن نقش تربیتی مدرسه، نیازمند تجدیدنظر در خصوص ساختار نیروی انسانی در مدارس یک ضرورت است.
معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزشوپرورش افزود: براساس رویکردهای جدید تربیتی مدرسه پایگاه اصلی تربیت است، بنابراین برای تحقق این رویکرد در سال تحصیلی آینده، احتمال افزایش نیرو و ساعات پرورشی در درون مدارس وجود دارد.
فیض تصریح کرد: در فرآیند تربیت، بیش از آنکه متون درسی تعیینکننده باشند، معلمان تعیینکننده هستند، بنابراین معلمان دروس مختلف میتوانند همزمان با انتقال دانش و تخصص خود به دانشآموز با رفتار خوب خود، فعالیت تربیتی انجام دهند.
وی نقش معلم در فرآیند تربیتی را کلیدیترین نقش دانست و خاطرنشان کرد: برقراری ارتباطات تعاملی معلمان با دانشآموزان، اخلاق معلمی، نقش معلم در تربیت دانشآموز و تقویت نقش مشاورهای معلم ازجمله موضوعاتی است که در راستای رویکردهای جدید تربیتی، در دورههای تربیتمعلم به آن پرداخته خواهد شد.
معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: معلم علاوه بر تدریس که یک نقش عمومی محسوب میشود، در رویکرد جدید، یک نقش فرعی هم بهعنوان مشاور دارد و با هماهنگی مشاور مدرسه این نقش را ایفا خواهد کرد.
فیض اظهار کرد: در راستای سیاستهای جدید، معاونان و مربیان پرورشی فضای تربیتی مدرسه را مدیریت میکنند و بخش عمدهای از این فضای تربیتی توسط معلمان در درون کلاسهای درس رهبری میشود، بنابراین مدیریت فضای تربیتی اقتضا میکند، تعاملات بین مشاوران، معاونان و مربیان پرورشی افزایش یابد تا بتوان از این ظرفیت در تربیت دانشآموزان استفاده کرد.
|