تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی کارشناس فناوری اطلاعات در سازمان آموزش و پروش تهران گفت: طرح مدرسه هوشمند یا همان مدرسه فردا در وزارت آموزش و پرورش طرح موفقی نبوده است.
"مرضیه ابراهیمی" در گفت و گو با خبرنگار آی تی ایرنا افزود: این طرح از مالزی دریافت شده و سند آن در کشور ترجمه شده و در سال ۲۰۰۳به صورت آزمایشی آغاز به کار کرده است.
وی ادامه داد: این طرح آغاز خوبی نداشته و در مورد آن تحقیق و پژوهش کافی نشده است، و مانند بسیاری از طرحهای دیگر حوزه فناوری اطلاعات به صورت "رویایی" شروع شده است.وی تصریح کرد: طرح مدرسه هوشمند در سه دبیرستان آغاز شده، این مدارس، امکانات و بستر مناسب تری نسبت به سایر مدارس داشته اند، و معلمان و دانش آموزان برای تولید محتوای الکترونیک مورد آموزش قرار گرفتهاند.وی با اشاره به اشکالات طرح، تاکید کرد: در این طرح کار تحقیقاتی، پژوهشی، بومیسازی و مطالعات تطبیقی انجام نشده به غیر از اینکه سران وزارتی از مدارس هوشمند مالزی بازدید کرده اند.
این کارشناس ITدر سازمان آموزش و پروش تهران بیان داشت: باید در طرح های اینچنینی یک تیم کارشناسی قوی که کار نظارتی انجام داده و بر روند اجرای کار کنترل داشته باشند، نیاز است.
وی با اشاره به اینکه این طرح برای سال سوم در حال اجرا است، تصریح کرد: "کارشناسی که به عنوان مسوول طرح مدرسه هوشمند انتخاب شده است، کارشناس بودجه میباشد و وی تخصص کافی برای اجرای این طرح ندارد.ابراهیمیادامه داد: این طرح پس از دو سال باید متوقف شود، سپس کارهای پژوهشیو تحقیقی آن انجام شده، و خروجیهای آن مشخص شود تا بدانیم باید برای راه اندازی این مدارس چه کاری باید کرد.این کارشناس افزود: فناوری اطلاعات به سیستم آموزش دیر وارد میشود زیرا خروجیهای آن انسان میباشد، به همین دلیل نفوذ آن به آموزش و پرورش دارای سیستم پیچیدهای است.به عقیده وی، درمدارس باید از سیستم و ابزارهای فناوری اطلاعات استفاده کنیم، و تعاملی بین دبیر و دانش آموز داشته و طرح را توجیه کنیم زیرا این طرح هنوز برای مدیران این مدارس توجیه شده نیست.وی تاکید کرد: این سه دبیرستان به سخت افزارهای زیبایی مجهز شده است، اما از اهداف ایجاد مدرسه هوشمند دور میباشد.
ابراهیمی با توجه به اینکه "وب" موضوع مهمی در مدرسه هوشمند میباشد، بیان داشت: اکنون در این طرح آزمایشی وب مورد بیتوجهی قرار گرفته و تنها به تجهیز مدارس به سخت افزارهای مدرن توجه شده است.این کارشناس فناوری اطلاعات در سازمان آموزش و پرورش تهران گفت: حجم اطلاعات تولید شده طی ۳۰سال گذشته در دنیا، ۵برابر دانشی است که دو هزار سال گذشته تولید شده است.
وی با اشاره به اینکه باید شیوه آموزش در کشور تغییرکند، اظهار داشت:
باید دانش آموزانمان را از حالت دانش آموز صرف دور کنیم.
ابراهیمی گفت: مدرسه هوشمند، روند یادگیری دانش آموز را کنترل کرده و اشکالات آن را مشخص میکند و به مدیر نیز در تصمیمگیری مساعدت مینماید، مدرسه هوشمند ابزار فناوری اطلاعات را وارد مدرسه میکند تا زمینه برای ورود دانش آموز به عصر ارتباطات سهل شود.وی با اظهار امیدواری به اینکه وزیر آموزش و پرورش توجه بیشتری به این طرح داشته باشد، افزود: ما ابزار را به مدارس وارد کردهایم اما نمی دانیم در مدرسه هوشمند چه کاری باید انجام دهیم.وی در پایان در مورد هزینه صرف شده برای مدرسه هوشمند افزود: تاکنون حدود ۳۰۰میلیون تومان برای این مدارس هزینه شده است.