|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح شانزدهمین دوره معرفی و تقدیر از معلمان، مدیران، دانش آموزان، دانشجویان پژوهشگر و طرح های پژوهشی برگزیده، با اشاره به شعار هفته پژوهش « پژوهش مبنای تصمیم گیری در آموزش و پرورش» اظهار امیدواری کرد تمام تصمیمات در این حوزه از پشتوانه پژوهشی برخوردار باشد .
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که معمولا در تصمیم گیری ها از سه شیوه استفاده می شود، افزود : اولین شیوه در حوزه کارشناسی و ستادی مساله یابی است که در این روش اول باید دید مساله چیست؟ چالش های پیش رو کدام است؟ و برای حل آن چه بایدکرد؟ برای پاسخ به این سئوالات، نظر شخص مدیر ملاک تصمیم گیری قرار می گیرد، بدون آن که از پشتوانه علمی و پژوهشی لازم برخوردار باشد .
به اعتقاد وی گروه دوم، نظرات کارشناسی را مبنای تصمیم گیری خود قرار می دهند و گروه سوم پژوهش و یافته های آن را ملاک تصمیم گیری قرار می دهندکه راه سوم منطقی تر، اصولی تر، کاراتر و اثربخش تر است و غیر از این راه حل قابل اتکا دیگری نداریم.
وی افزود: بنابراین در حوزه تصمیم گیری پژوهش باید محور اصلی کار قرار گیرد، به شرط آن که پژوهش با رعایت اصول آن با دقت و توجه صورت پذیرد و از روش( متدولوژی) متناسب با موضوع استفاده شده باشد .
دکتر فانی با انتقاد از برخی روش های تحقیق که تناسب منطقی با موضوع ندارند، آن ها را موجب اتلاف وقت و هزینه قلمداد کرد و اضافه نمود: بررسی ها حاکی از آن است که بیشتر تحقیقات انجام گرفته توصیفی است و کمتر به پژوهش های کاربردی توجه شده است .
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم آموزش روش های تحقیق به کارکنان حوزه ستادی افزود: سال آینده آموزش روش های تحقیق در اولویت قرار خواهد گرفت.
دکتر فانی، کمبود منابع قابل اتکاء پژوهشی در حوزه دانش آموزی را یکی دیگر از موانع توسعه قلمداد و اضافه کرد: مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش بخشی از نمره دانش آموزان را به انجام پژوهش اختصاص داده است در حالی که در این حوزه منابع قابل اتکای پژوهشی نداریم .
وی افزود: جا دارد سازمان پژوهش با بررسی جوانب مسئله ، مطالعاتی را آغاز کند که خروجی آن تدوین منابع مستند و معتبر و قابل اتکا و تدریس آن در دوره های ابتدایی و متوسطه باشد .
دکتر فانی با انتقاد از روش کپی برداری، پژوهش های این گونه را فاقد ارزش و اعتبار لازم دانست و تصریح کرد: معلمان باید با دو هدف ترویج و نهادینه سازی روحیه پژوهشگری در ذهن دانش آموزان و اینکه خود بیاموزند که بدون تحقیق و بدون بررسی لازم اظهار نظر نکنند و بدانندکه بین آموزش و پژوهش پیوست و تنیدگی کامل وجود دارد .دکتر فانی با تاکید بر این نکته که پژوهش باید تقاضا محور باشد، افزود: قبل از اجرای پژوهش باید نیازسنجی پژوهشی صورت گیرد که چه پژوهش هایی اولویت دارد و نتایج پژوهش ها باید پاسخگوی نیازی از نیازهای موجود آموزش و پرورش یا جامعه باشد، در غیر این صورت سبب اتلاف وقت و انرژی و هزینه می شود و این امر باید به عنوان یک رویکرد غالب مورد توجه قرار گیرد .
|