|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر حمیدرضا حاجیبابایی در مراسم نواختن زنگ نمادین پژوهش در هنرستان دخترانه آزادگان واقع در منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نتیجه پژوهشهای 500 پژوهشگر حوزوی و دانشگاهی است، اظهار کرد: این سند از محکمترین و متقنترین اسناد علمی و پژوهشی کشور است.
وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف تدوین این سند، تغییر رویکرد در شیوههای آموزشی و واداشتن دانشآموزان به تفکر و خلاقیت است، افزود: امروز کار پژوهشی در کشور یک اضطرار است تا با کاربرد نتایج حاصله و ایجاد نوآوری در جامعه، کشور به سمت توسعه و تعالی گام بردارد.
حاجیبابایی با اعلام اینکه در هنرستانها علوم آموزشی تبدیل به عمل میشود، تصریح کرد: در این سند تنها به فکور کردن دانشآموزان میاندیشیم و لازمه این کار افزایش تمرین و ممارست در دانشآموزان است تا با فکر و اندیشه خود جامعه را متحول کنند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: طی دو سال گذشته، جمعیت دانشآموزان هنرستانها 6 درصد افزایش یافته است و هماکنون 41 درصد دانشآموزان دبیرستانی در هنرستانها تحصیل میکنند و علاوه بر آن تمام دانشآموزان شاخههای نظری باید طی دوره تحصیل یک مهارت عملی را نیز بیاموزند.
وی با اعلام اینکه «مهارت و زندگی» و «کار و فناوری» دو درس جدید پایه ششم ابتدایی خواهد بود، گفت: سال گذشته، طرح جابربنحیان با شرکت 6 هزار مدرسه ابتدایی برگزار شد و دانشآموزان ابتدایی، طرحها و اختراعات خیره کنندهای ارائه کردند.
حاجیبابایی، تمرکز امروز دنیا را بر دوره ابتدایی دانست و بیان کرد: سازمان پژوهش و برنامهریزی همچون یک دانشگاه در زمینه کتب درسی به انجام پژوهش مشغول است که این پژوهشها کاربردی و عملیاتی است و امیدواریم با هماهنگی وزارت علوم از فرصتهای موجود بهترین استفادهها بعمل آید.
وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: امروز آرزوی دیرین هنرجویان هنرستانی مبنی بر ورود مستقیم به دانشگاه با هماهنگی وزارت علوم محقق شده است و این هنرجویان میتوانند به طور مستقیم وارد دانشگاه فنی و حرفهای شوند.
|