سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: برای تربیت افرادی با هویت خانوادگی و ملی باید با برنامهریزی دقیق، پیوند عمیقتر میان مدرسه و خانواده برقرار کرد.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران دکتر علی اصغر فانی امروز در دومین کنگره بینالمللی خانواده با اشاره به این که امروز کنگره در شرایطی برگزار میشود که دو جریان جهانی شدن به عنوان یک فرایند و جهانیسازی به عنوان یک پروژه در حال وقوع است، تصریح کرد: جهانی شدن فرایندی واقعی و اجتناب ناپذیر در عالم انسانی است چرا که نزدیکی جوامع به یکدیگر ضرورت بشری بوده و در سایه آن نهادهای اجتماعی از جمله تعلیم و تربیت و خانواده بازنگری شده و بر مبنای آن هماهنگی با تحولات صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه جهانیسازی به عنوان پروژههایی از سوی قدرتهای سلطه گر و تمامیتخواه تهدیدی جدی برای جوامع است خاطرنشان کرد: جهانیسازی در صدد زایل کردن فرهنگهای بومی و منطقهای است که با استفاده از ابزارهایی همچون سلطهبخشی به زبان انگلیسی، استفاده از انحصار منابع اطلاعرسانی، ایجاد فضاهای نادرست و مخرب در شبکههای جهانی و ... در صدد حذف استقلال کشورهاست.
فانی با تاکید بر این که ایران بر وجه جهانی شدن تاکید داشته و جهانیسازی را سبب انحطاط و دامن زدن به بحرانها میداند، گفت: اندیشههای جهانیسازی در تعارض با بشریت است و نمونه آن هم پیمانی کشورهای انگلیس، فرانسه و امریکا در مسأله هستهای ایران است که در یک سناریوی به ظاهر جهانی در مقابل پیشرفت و استقلال کشور قرار دارد.
به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر آموزش به اولیا برای هرچه بیشتر اندیشیدن به بقا و دوام پیوند خانوادگی خود و ایجاد شرایط بهتر برای خانوادهها در مسیر استفاده از تجربیات یکدیگر، تصریح کرد: باید به پیوند میان خانواده و مدرسه اهمیت بیشتری داد و در آموزش سهم بیشتری برای تصمیمگیری خانوادهها قائل شد؛ بعلاوه در نظر گرفتن جایگاه خاص برای رشتههای علوم انسانی و اجتماعی در برنامهریزی مدارس ضروری است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین با تاکید بر اهمیت به مهارتهای زندگی اجتماعی، هماندیشی، مشارکت در تصمیمگیریها و ... گفت: باید به اصل آزادی در یادگیری بهای بیشتری داده و دانشآموزان را با پیشرفتها و عدم موفقیتها و مسایل جهان کنونی بیشتر آشنا کرد.