|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان یزد، دکتر محیالدین بهرام محمدیان در این نشست شورای آموزش و پرورش استان یزد گفت: هم اکنون 50 هزار مدرسه در کشور به این شبکه متصل اما 70 هزار مدارس هنوز از این شبکه بیبهره هستند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر به دنبال عدالت آموزشی هستیم دسترسی به اینترنت و فضای مجازی همه مدارس به این شبکه باید فراهم شود.
دکتر محمدیان یکی از نیازهای آینده کشور را بازیهای رایانهای و الکترونیکی ذکر کرد و گفت: در این زمینه حتی نتوانستهایم پنج درصد تولیدات را به خود اختصاص دهیم که امیدواریم با سرمایهگذاری در شبکه رشد، این امکانات فراهم کنیم.
وی افزود: بنیاد رشد یک شبکه آموزشی، اجتماعی و بازیهای رایانهای در آینده خواهد بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ایجاد پورتال و سایت امروز معنا ندارد و قابل رقابت نیست افزود: اگر میخواهیم با دنیا رقابت کنیم باید حداقل نصف گوگل سرمایهگذاری کنیم.
دکتر محمدیان با بیان اینکه امروز توسعه مشارکتی نه از باب اقتصادی بلکه از جنبه فرهنگی و اجتماعی یک ضرورت است گفت: معتقدم نگاه کردن به توسعه با نگاه اقتصادی از ارزش آن موضوع کم میکند.
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در امر توسعه مشارکت موفق نبوده و دلیل آن این است که درخواستهای مشارکت آن موقع در زمانهای بحرانمدار و اقتصادمدار بوده است.
دکتر محمدیان با بیان اینکه توسعه مشارکت در آموزش و پرورش باید بر مبنای فرهنگمداری و تربیتمداری باشد اظهار کرد: در سایر فعالیتهای این نهاد باید این امر بر نگاه اقتصادی اولویت داشته باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: شاید کسانی در آموزش و پرورش باشند که یک ایده خوب ارائه دهند و اگر آن را به ریال تبدیل کنیم از ارزش میلیاردی یک کمک مادی بالاتر باشد زیرا میتواند یک تغییر و جهش ایجاد کند بنابراین باید این نوع کارها را توسعه دهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به هوشمندسازی مدارس گفت: در هنگام ورود تکنولوژی به کشور، سریع و بدون حساب و کتاب شیفته آن میشویم و بعدا به آسیبها و مضرات آن فکر میکنیم .
وی افزود: وقتی آسیب میبینیم تازه درصدد رفع آن چارهجویی هستیم زیرا در همان اول به فرهنگ استفاده از آن توجه نکرده در نتیجه مشکلات و آسیبها گربیانگیر ما میشود.
دکتر محمدیان اضافه کرد: بنابراین باید در هوشمندسازی مدارس از مشارکت اولیای دانشآموزان بهره گرفت زیرا تکنولوژی در جامعه و مدارس ما وارد شده اما هنوز فرهنگ و محتوای درستی در این زمینه وجود ندارد.
وی نبود فرهنگسازی مناسب در فضای فناوری، نبود آموزش منابع انسانی، نداشتن پژوهشهای آیندهنگر و تضمین نبودن حقوق مالکیت فکری چهار ضعف اساسی در حوزه تکنولوژی بیان کرد و گفت: این نقاط ضعف هم در بدنه جامعه و هم در آموزش و پرورش مشکلاتی را ایجاد کرده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی همچنین با اشاره به اینکه تبلت دانشآموزی نیز به عنوان یک ابزار موثر در حوزه فناوری محسوب میشود افزود: تاریخ مصرف این ابزار نیز گذشته و ما اکنون به جای تبلت دانشآموزی به دنبال رمزینهنگاری و پیادهسازی سیستم کدینگ هستیم.
وی با اشاره به لزوم افزایش مهارت دانشآموزان در حوزه فناوری گفت: تا پیشتر درس مبانی رایانه در سال سوم دبیرستان ارائه میشد اما تصمیم بر این شد که امسال این درس در سال ششم و سال آینده در سال پنجم یا چهارم دبستان ارائه شود زیرا فرهنگپذیری و ضریب هوشی دانشآموزان باعث شده یادگیری رایانه نیز در این سن به سهولت انجام شود.
|