متن كامل خبر
پیامد ثبت‌نام در کلاس‌های تقویتی

تاريخ خبر : 15/5/1396امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 316

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به ثبت‌نام دانش‌آموزان در کلاس‌های تقویتی گفت: اکثر کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که بعد از ۹ ماه یادگیری باید دوره‌ای برای رسوب یادگیری در نظر گرفته شود تا آنچه افراد آموخته‌اند در ذهن تثبیت شود. لذا اگر در تابستان همان مباحث سال تحصیلی تکرار شود، اجازه تثبیت مطالب قبلی را گرفته‌ایم و ذهن آرام نمی‌شود تا دانش‌آموز سال بعد را با آرامش و آمادگی شروع کند.

به گزارش ایسنا، مهدی فیض درباره ساماندهی اوقات فراغت اظهار کرد: در ابتدا باید بررسی کنیم اوقات فراغت از چه مقوله‌ای است. به گفته شهید باهنر "در تابستان مدرسه تعطیل می‌شود اما تعلیم و تربیت هرگز تعطیل نمی‌شود."
 
وی افزود: در سند تحول بنیادین ساحت‌های شش‌گانه تربیتی مورد تأکید قرار گرفته است که ساحت اعتقادی و اخلاقی، سیاسی و اجتماعی، زیستی و بدنی، هنری و زیباشناختی و اقتصادی علمی و فناوری ازجمله‌ آن‌هاست.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در ۹ ماه سال تحصیلی عمدتاً ساحت‌های علمی و فناوری، اعتقادی و اخلاقی و زیستی و بدنی موردتوجه‌اند اما عمدتاً به ساحت‌های سیاسی، اجتماعی، هنری و زیباشناختی توجهی نمی‌شود گفت: در سه ماه تابستان باید فراغتی باشد که به موضوعات دیگر بپردازیم و اوقات فراغت به معنای فراغت از برخی ساحت‌ها برای پرداختن به ساحت‌های دیگر است.
 
فیض تأکید کرد: همان‌طور که برای ۹ ماهه سال تحصیلی برنامه‌ریزی داریم، صحیح این است که برای تابستان و مابقی ساحت‌های تربیتی هم برنامه جامعی داشته باشیم. درواقع باید همه امکانات را ساماندهی کنیم تا به مجموعه ساحت‌های شش‌گانه پرداخته شود؛ بنابراین اوقات فراغت مکمل سال تحصیلی است و اگر به آن نپردازیم آن ۹ ماه را هم ناقص رها کرده‌ایم.
 
وی با بیان اینکه برخی خانواده‌ها فرزندان خود را در کلاس‌های تقویتی ثبت‌نام می‌کنند عنوان کرد: این امر تربیت نامتوازنی را رقم می‌زند که آثار و پیامدهای آن در آینده مشخص می‌شود. تجارب بین‌المللی در این خصوص وجود دارد و اکثر کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که بعد از ۹ ماه یادگیری باید دوره‌ای برای رسوب یادگیری در نظر گرفته شود تا آنچه افراد آموخته‌اند در ذهن تثبیت شود؛ بنابراین اگر در تابستان همان مباحث سال تحصیلی تکرار شود، اجازه تثبیت مطالب قبلی را گرفته‌ایم و ذهن آرام نمی‌شود تا دانش‌آموز سال بعد را با آرامش و آمادگی شروع کند.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه مهارت‌ها و برنامه‌های هنری، مهارت‌های خوداشتغالی، ورزش و فعالیت‌هایی که جنبه اجتماعی دارند و تعاملات اجتماعی را تقویت می‌کنند، برای تابستان مناسب هستند گفت: این‌ها همه بخشی از تربیت متوازن و فرصت مغتنمی برای یادگیری است.
 
فیض درباره برنامه‌های کنونی آموزش‌وپرورش اظهار کرد: ستاد مرکزی برنامه‌ریزی اوقات فراغت تدوین آیین‌نامه و برنامه‌ریزی‌ها را انجام می‌دهد اما عمدتاً برنامه‌ها در استان‌ها اجرا می‌شوند. "هر دانش‌آموز، یک مهارت" شعار تابستانی ماست. سعی کردیم با دستگاه‌های دیگر هم تعامل داشته باشیم. به‌عنوان مثال با سازمان فنی و حرفه‌ای توافق کردیم که دوره‌های کوتاه‌مدت فشرده مهارتی را به مدارس بیاورند. به‌عنوان مثال سازمان فنی و حرفه‌ای برنامه‌های آموزشی مهارتی ۱۰۰ ساعته دارد که برای سه تابستان متوالی طراحی شده است.
 
وی درباره نحوه استفاده دانش‌آموزان از برنامه‌های تابستانی گفت: دانش‌آموزان باید به پایگاه‌های تابستانی مراجعه کنند که عمدتاً مدارس، سالن‌های ورزش تحت پوشش وزارت و کانون‌های فرهنگی تربیتی را در برمی‌گیرد. سال گذشته ۲۰ هزار پایگاه تابستانه داشتیم که امسال به ۲۵ هزار پایگاه رسیده است. برنامه ثبت‌نام در پایگاه‌ها از نیمه تیرماه شروع شده و وقتی دانش‌آموز ثبت‌نام کرد بخشی از آموزش‌ها را در پایگاه‌ها دریافت می‌کند و برای بخشی دیگر هم معرفی‌نامه دریافت می‌کند و به دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر می‌رود.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش سازمان‌های همکار آموزش‌وپرورش در اوقات فراغت را معرفی کرد و گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان دانش‌آموزی، سازمان هلال‌احمر، بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و وزارت ارشاد ازجمله سازمان‌های همکار هستند. وزارت ورزش عمدتاً ارائه‌دهنده فضاست و معمولاً خدماتی بابت اوقات فراغت ارائه نمی‌کند بلکه فضا را مهیا کرده و مدارس با آن‌ها قرارداد می‌بندند. شهرداری‌ها هم در فرهنگسراها و سرای محلات برنامه‌هایی دارند.
 
فیض برآوردی از هزینه لازم برای اجرای بهینه اوقات فراغت انجام داد و اظهار کرد: ۱۴ میلیون جمعیت دانش‌آموزی داریم. فرض کنیم اگر هر دانش‌آموز از ۱۰۰ روز تابستان بخواهد ۱۰۰ ساعت را استفاده کند و هر ساعت آموزشی را ۷۰۰۰ تومان در نظر بگیریم، به بودجه‌ای معادل ۱۰ هزار میلیارد تومانی نیاز داریم.
 
وی افزود: این در حالی است که امسال برای اولین بار طی پنج سال گذشته، ۲ میلیارد تومان بودجه برای این امر اختصاص دادند. قبلاً این بودجه نزدیک صفر و بار اوقات فراغت به دوش خانواده‌ها بود. ۱۰ هزار میلیارد تومان معادل یک‌چهارم کل بودجه آموزش‌وپرورش است. متأسفانه نگاه به آموزش‌وپرورش نگاه به کتاب درسی است و تربیت متوازن معمولاً در نظر گرفته نمی‌شود.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزرت آموزش‌وپرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این شورا دارای کمیسیون‌های مختلفی است. در حوزه اوقات فراغت نیز باید چنین شورایی باشد و آموزش‌وپرورش محور قرار بگیرد و بودجه‌های مربوط برای دستگاه‌های مختلف متناسب با امکانات و نوع فعالیت‌های آن‌ها توزیع شود. هنوز در کشور بحث اوقات فراغت به‌عنوان موضوعی که یک فرد خاص دغدغه مند آن شود، وجود ندارد، درحالی‌که باید یک فرد در سطح رئیس‌جمهور یا وزرا، پرچم‌دار اوقات فراغت باشد.


     منبع خبر : ايسنا

بازگشت