متن كامل خبر
سامانه کنترل الکترونیکی گیربکس دنده اتوماتیک اتوبوسهای درونشهری طراحی شد

تاريخ خبر : 1/6/1385امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 815

دانشجویان دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شیراز ، موفق به طراحی سامانه کنترل الکترونیکی گیربکس دنده اتوماتیک اتوبوسهای درون شهری شدند.
وحیدرضا مهدیان یکی از دانشجویان طراح این سامانه در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار داشت: این سامانه برای اولین بار در کشور طراحی شده که امتحان نمونه‌های اولیه آن نیز بر اتوبوسهای درون شهری مدل O457 انجام شد.
وی ادامه داد: این سامانه تا قبل از این از خارج کشور وارد می‌شد، این در حالیست که توانایی تعمیر آن نیز به جزمواردی که برد تغذیه دستگاه مورد نظر دچار مشکل می‌شد توسط صنعتگران داخلی وجود نداشته است.
وی با اشاره به مزایای بهره‌گیری از سامانه طراحی شده نسبت به نمونه‌های مشابه وارداتی، گفت: سیستم قبلی با تغییرات سامانه گیربکس دچار تغییرات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌شد، اما با تعبیه مدل فعلی در گیربکس اتوبوس، بدون نیاز به تغییرات سخت‌افزاری و تعبیه قطعاتی در آن، با اندک تغییراتی در نرم‌افزار سامانه موجود، توانایی کارگذاری آن در اتوبوسهای مختلف وجود خواهد داشت.
مهدیانی همچنین ادامه داد: سامانه قبلی حساسیت بالایی نسبت به نویز وتغییرات ولتاژ داشت اما سامانه طراحی شده در داخل ، توانایی مقاومت تا شکهای ولتاژ 10-15 ولت را نیز دارد.
دانشجوی دانشکده برق دانشگاه صنعتی شیراز سامانه طراحی شده را انعطاف‌پذیر نسبت به تغییرات موتور خودرو خواند و افزود: با به کارگیری سیستم مونیتورینگ در سامانه طراحی شده می‌توان به صورت کامل از وضعیت گیربکس خودرو آگاهی یافت و این در حالیست که سیستم وارداتی از کشورآلمان به منظور در انحصار قرار دادن سامانه کنترل دنده اتوماتیک گیربکس خود، برای عیب یابی ، دستگاه دیجیتالی را به گیربکس خودرو وصل می‌کرد که پس از نشان دادن کدهایی در صفحه دستگاه دیجیتالی و مطابقت آن با دفترچه راهنمای موجود، متوجه اشکال و نقص فنی در گیربکس خودرو می‌شویم.
وی با بیان این که در سامانه طراحی شده توانایی حذف برخی سخت افزارهای مرسوم وجود دارد، به ایسنا گفت: با اعمال تغییراتی در نرم افزار سامانه می‌توان تنها از یک سخت‌افزار، انتظار کارآیی چند سخت‌افزار را بدون نصب‌ آنها در گیربکس خودرو را داشت. برای نمونه سخت‌افزار سامانه کنترل سوخت (PLD) در نمونه قبلی به صورت مجزا در گیربکس خودرو تعبیه می‌شد که در سامانه فعلی با وارد کردن برنامه مربوطه در نرم‌افزار این سامانه به قابلیت سامانه (PLD) در گیربکس خودرو نیز دست می‌یابیم.
وی در پایان در خصوص بهره‌گیری از سامانه طراحی شده در تمامی اتوبوسهای درونشهری یادآور شد: این سامانه با تعبیه تنها یک قطعه به عنوان سخت‌افزار ، بدون نیاز به جاگذاری هر گونه قطعه‌ای در بدنه گیربکس ، با ورود برنامه‌های طراحی شده توانایی پیاده شدن در تمامی اتوبوسهای درونشهری را خواهد داشت ، علاوه بر این که هزینه طراحی و ساخت این سامانه دو سوم هزینه مورد نیاز برای خریداری آن از کشور آلمان است.
لازم به ذکر است پویان ابراهیمی ، کاظم فیروز زاده و حسین محمدی نیز با همکاری دست اندرکاران دانشگاه صنعتی شیراز در این طرح مشارکت داشته‌اند.


     منبع خبر : جام جم

بازگشت