معاون آموزش و پرورش عمومی با بیان اینکه تعداد دانشآموزان دوره عمومی 5/10 میلیون نفر است، گفت: در نظر داریم به جای حافظه محوری، تکرار دروس یکپارچه و ارزشیابی نمره محور، اقداماتی مانند پژوهش محوری و فعالیتهای عملی، کارگاهی و مهارتی را جایگزین نماییم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، حسین احمدی در نشست خبری که امروز در ساختمان زندهیاد علاقهمندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: از تعداد 5/14 میلیون دانشآموز کشور حدود 5/10 میلیون دانشآموز کشور در آموزش و پرورش عمومی تحصیل میکنند که این دانشآموزان نقش مهمی را در توسعه فرهنگی، علمی و اجتماعی کشور به عهده دارند زیرا این دوره، دوره فرهنگ سازی و آمادهسازی دانشآموزان برای حضور در جامعه است.
وی ادامه داد: آموزش عمومی میتواند سطح مطلوبی از رشد، فرهنگ اجتماعی، توجه به بهداشت، انضباط اجتماعی و همیاری را پیریزی کند.
احمدی آموزش عمومی را شامل سه دوره پیشدبستانی، دبستانی و راهنمایی خواند و گفت: تحقیقات نشان میدهد که هر چه در دوره ابتدایی سرمایهگذاری بیشتر کنیم، سود بیشتری خواهیم برد.
وی اضافه کرد: آموزش عمومی شاخص میزان سواد کشور است و اگر سواد را بالا ببریم خیلی مسائل اجتماعی حل میشود. در حقیقت در جامعهای که سواد بالا است، طلاق کمتر است. مسائل و مشکلات قضایی نیز در جامعه باسواد کمتر است.
احمدی گفت: سال تحصیلی جدید، سال تولید علم همراه با اخلاق و معنویت در آموزش و پرورش عمومی است.
* سال تحصیلی جدید، سال توجه به آموزش ابتدایی است
معاون آموزش و پرورش عمومی از سال تحصیلی 85 به عنوان سال توجه به آموزش و پرورش دوره ابتدایی نام برد و اظهار داشت: باید توجه کنیم که دوره ابتدایی دارای چه نواقص، کمبودها، سختیها و تبعیضهایی است. به عنوان مثال بر اساس مصوبات دولت، تحصیلات معلمان دوره ابتدایی باید کارشناسی باشد و تحصیلات معلمان مقاطع راهنمایی و دبیرستان باید کارشناسی ارشد باشد. به همین دلیل باید تلاش دولت و آموزش و پرورش به سمت ارتقای تحصیلات معلمان باشد. در حقیقت باید در زمینه فضاهای آموزشی، تجهیز کتابخانهها، استفاده از نرمافزارها و سخت افزارها، رایانه، میز و نیمکت، لوازم آزمایشگاهی و کارگاهی توجه شود.
وی به تأکید مقام معظم رهبری به تولید علم اشاره کرد و گفت: تولید علم یک فرایند است و این فرایند تولید علم و دانشمند شدن از دبستان آغاز می شود. ما باید در دوره دبستان روح خلاقیت، کاوشگری، تحقیق و تحفص را به شکل اساسی رواج دهیم.
احمدی با بیان اینکه محور توسعه را باید ارزشهای دینی قرار داد، اظهار داشت: امسال توجه خاصی به قرآن داشتیم و آموزش 20 هزار معلم ابتدایی را در دستور کار قرار دادیم که بر اساس آن 400 مدرس، آموزش قرآن دیدند. در این طرح سعی میشود که دانشآموزان بتوانند در پایان دوره ابتدایی به سطحی از روانخوانی و روخوانی قرآن دست یابند.
* برنامههای ویژه برای آغاز سال تحصیلی جدید
معاون آموزش و پرورش عمومی در خصوص برنامههای آغاز سال تحصیلی به پروژه مهر اشاره کرد و ادامه داد: در این خصوص برنامهای از سال 1381 وجود دارد و انجام آن به آموزش و پرورش استانها تأکید شده است و تمام فعالیتهایی که مدرسه باید برای آغاز سال تحصیلی انجام دهد، در آن بیان شده است.
وی به تقارن ماه مبارک رمضان و آغاز سال تحصیلی جدید نیز اشاره کرد و گفت: دستورالعملی با امضای وزیر آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شده است که به ایجاد فضای روانی، توجه به معنویت و اخلاق در آموزش و پرورش تأکید شده است.
احمدی اضافه کرد: در این دستورالعمل آمده است که مدارس در هفته آخر شهریور ماه باید آماده شوند و شورای آموزش و پرورش استان از همکاری بخشهای مختلف جامعه مانند ائمه جماعات، شهرداری و نیروی انتظامی و غیره استفاده کند.
* آموزش 8 هزار معلم برای پیش دبستانی
احمدی اظهار داشت: یک میلیون و 200 هزار کلاس اولی امسال در روز پنجشنبه 30 شهریور ماه به مدرسه میروند.
وی ادامه داد: برای ایجاد فضای امن و ارتباط بهتر بین دانشآموزان و محیط مدرسه، از والدین کلاساولیها خواسته شده است که در اولین روز همراه آنها به مدرسه بروند.
معاون آموزش و پرورش عمومی در خصوص تعداد پیشدبستانیها گفت: سال گذشته حدود 560 هزار نوآموز در دورههای پیشدبستانی آموزش دیدند. در حقیقت بیش از نیمی از کلاساولیها دوره پیشدبستانی را طی نکردند.
وی با بیان اینکه پیش دبستانی توسط بخش خصوص و غیر انتفاعی با نظارت آموزش و پرورش و ارائه برنامههای آموزشی آموزش و پرورش اداره میشود، اظهار داشت: ما حدود 8 هزار معلم را برای دوره پیشدبستانی آموزش دادیم و پیشبینی میکنیم که جمعیت پیش دبستانی را 20 درصد افزایش دهیم.
* 6/2 درصد دانشآموزان ابتدایی سال 84_1383 مردود شدند
معاون آموزش و پرورش عمومی گفت: 6/2 درصد دانشآموزان ابتدایی سال 84_1383 مردود شدند که بیشترین درصد مردودی به دانشآموزان کلاس اولی باز میگردد که دلیل آن عدم انس و الفت کلاس اولی با مدرسه است.
وی به اجباری شدن تحصیل تا پایان دوره راهنمایی نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه دولت، تحصیلات تا پایان دوره راهنمایی اجباری و رایگان است که در این خصوص آییننامهای تهیه شده و به آموزش و پرورش استانها ابلاغ شده است.
احمدی در خصوص بحث مشاوره در دوره راهنمایی نیز اشاره کرد و گفت: تقویت مشاوره در دوره راهنمایی از برنامههای آموزش و پرورش است که از معلمان مدارس استفاده میشود.
* حذف نمره منتظر نظر شورای عالی آموزش و پرورش است
احمدی به طرح ارزشیابی توصیفی اشاره کرد و گفت: این طرح مدت 3 سال به طور آزمایشی در یک هزار و 200 کلاس در سه پایه اول تا سوم دبستان انجام شد که دوره آزمایشی آن تمام شده است و منتظر نتیجه بررسی پژوهشگاه آموزش و پرورش و نظر شورای عالی آموزش و پرورش هستیم.
وی در خصوص وضعیت دانشآموزان کلاس چهارم که دوره آزمایشی این طرح سه سال روی آنان انجام شده است، اظهار داشت: منتظر اعلام نظر شورای عالی آموزش و پرورش هستیم.
معاون آموزش و پرورش عمومی درباره آموزش زبان در دوره ابتدایی نیز گفت: این طرح در سال 82 به طور آزمایشی اجرا شد و به دلیل مواردی مانند عدم کارشناسی صحیح، عدم آموزش صحیح معلمان، متوقف شد.