|
علی پورسلیمان در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: عدهای کارکرد این انجمن را صرفا در گرفتن پول و ابزاری در دست مدیر مدرسه برای شکل قانونی دادن به اخذ وجه در مدارس دولتی میدانند.
وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از اولیا دانشآموزان نیز رغبتی برای شرکت در جلسات این انجمن ندارند و برخی از ترس کم شدن نمره انضباط فرزندان خود در جلسات انجمن شرکت میکنند.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش تصریح کرد که این در حالی است که کارکرد مدرسه بدون حضور و مشارکت موثر اولیا ناقص مانده و آموزش و پرورش نمیتواند به وظایف اصلی خود در مورد فرآیند تعلیم و تربیت موثر عمل کند.
پورسلیمان توضیح داد: آموزش و پرورش و مدرسه چارهای جز درگیر کردن پدران و مادران با جریان تربیت فرزندانشان ندارند و البته در این زمینه باید از روشهای اقناعی و نه تهدید استفاده کرد.
وی با بیان اینکه نخستین اقدامی که باید در این زمینه صورت گیرد، اصلاح نوع نگرش جامعه به کارکرد انجمن اولیا و مربیان است، یادآورشد: مردم باید باور کنند که کارکرد این انجمن فقط برای دریافت وجه نیست و امر مهم فرهنگسازی و آموزش مهمترین وظیفه این نهاد است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه این اصلاح نگرش باید در رسانهها بهویژه رسانه ملی پیگیری شود، افزود: دعوت از روسای انجمنهای اولیا و مربیان مدارس و استفاده از تجربیات آنها میتواند در مردمی کردن آموزش و پرورش نقش مهمی را ایفا کند.
پورسلیمان خاطرنشان کرد: استفاده از نظر کارشناسان و صاحب نظران در این زمینه میتواند در هویتبخشی این نهاد موثر باشد.
وی ادامه داد: همچنین میتوان در جلسات مدرسه بهویژه شورای دبیران(معلمان) از اعضای این انجمن دعوت کرد تا در جریان نظرات معلمان قرار گرفته و یک ارتباط دو سویه در راستای رفع مشکلات مدرسه در همه جنبهها برقرار شود.
کارشناس مسایل آموزش و پرورش اظهار داشت: مدیران و معلمان نباید تصور کنند که دعوت از اولیا در جلسات شورای آنها، موجب آشکار شدن احتمالی اسرار مدرسه میشود و ممکن است اقتدار آنها را در مدرسه دچار خدشه کند، چه بسا این امر میتواند به فرآیند اعتمادسازی میان خانه و مدرسه کمک کند.
پورسلیمان اضافه کرد: در جلساتی که در مدرسه و برای اولیا دانشآموزان برگزار میشود، بهتر است اعضای انجمن اولیا و مربیان نیز حضور داشته باشند و فقط مدیر متکلم وحده نباشند.
وی تصریح کرد دانشآموزان مدرسه باید احساس کنند که اولیا آنها پیگیر امورشان هستند و البته میتوان از فرآیندهای تشویقی برای اولیا فعال در این زمینه به منظور برجستهسازی این دانشآموزان در مدرسه استفاده کرد.
این استاد دانشگاه یادآورشد: مسئولان باید بپذیرند که آموزش و پرورش یک نهاد مردمی است و مشارکت مردم در آموزش و پرورش یک امر تک بعدی نیست و البته این تغییر نگرش را باید در رفتار و عمل مشاهده کرد.
|