|
فاطمه مهاجرانی در گفتوگو با ایسنا، درباره برخی انتقادات مبنی بر اینکه چرا باید دو نوبت آزمون در انتهای پایه ششم و انتهای پایه نهم برای ورود به مدارس سمپاد برگزار شود، اظهار کرد: واقعیت این است که آموزشوپرورش جدای از بقیه جامعه نیست و نمیتوان گفت آموزشوپرورش بدون امتحان باشد.
وی افزود: به هر حال دانشآموز باید فردا کنکور بدهد و لزوماً حذف آزمون و یا تجمیع چند آزمون با یکدیگر طرح کارایی نیست و نیاز به مطالعه همه جانبه دارد.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان با بیان اینکه باید تبعات ناشی از هر برنامهای را به صورت دقیق بررسی کرد، گفت: تصمیمات مدیریتی تصمیمات بسیار گرانقیمتی هستند زیرا یک نسل را متأثر میکنند. تصمیمات مدیریتی، کلان هستند و مطالعه همه جانبه لازم دارند و چه بسا یک تصمیم برای حذف یک آزمون منشأ اتفاق اجتماعی بزرگ غیرقابل پیشبینی شود.
مهاجرانی بر ضرورت فرهنگسازی برای خانوادهها درباره ورود فرزندشان به مدارس تیزهوشان اظهار کرد: تیزهوشی یک اتفاق نادر است و قرار نیست همه افراد جامعه تیزهوش باشند. ایزوله بار آوردن فرزندان هم آسیبهای خودش را دارد و باید به این سمت برویم که هرکس سر جای خود قرار بگیرد و برخی والدین باور کنند که فرزندشان تیزهوش نیست اما میتواند بسیار خوب و موفق باشد و راه موفقیت لزوماً از مدارس سمپاد نمیگذرد. پذیرش این موضوع کمک میکند کودک و خود خانواده تحت استرس نباشند.
وی آخرین وضعیت طرح شهاب را نیز تشریح کرد و گفت: طرح شهاب طرح بزرگ و خوبی است که چهار سال است اجرا میشود و اکنون یکمیلیون و ۷۰۰ هزار نفر در ۳۸۶ منطقه در پایه هفتم تحت پوشش هستند. هدف این طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در حوزههای مختلف استعدادی و با رویکرد تلفیقی یا عدم جداسازی است.
|