بهگزارش سایت ویژهی توسعهی فناوریهای نانو بهنقل از مجلهی «پلیمر» (Polymer)، دکتر «سید حسن جعفری» عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با همکاری مهندس «لادن اصحابی» در قالب یک پروژهی کارشناسی ارشد به دانش فنی تولید این «نانوکامپوزیت» دست یافتهاند.
این پروژه در سه مرحله انجام پذیرفته است:
| - مطالعهی مدل سیستم چندفازی آلیاژ |
| - سنتز آلیاژ با استفاده از روش اختلاط مذاب تحت شرایط بهینه |
| - انجام آنالیزهای تعیین مشخصات نانوکامپوزیت تولیدی. |
در مرحلهی «تعیین مشخصات»، رفتار رئولوژیکی توسط «رئومتر چرخشی»، مورفولوژی و چگونگی پراکنش نانوذرهها توسط دستگاههای XRD، TEM و SEM، رفتار دینامیکی- مکانیکی بهکمک DMTA، رفتار حرارتی و کریستالیزاسیون نمونهها با استفاده از DSC و TGA بررسی شدهاند.
این پژوهش با همکاری مرکز تحقیقات پلیمر درسدن- آلمان (برای انجام برخی آنالیزها) و دکتر «حسین علی خنکدار سنگدهی» از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران انجام گرفته و از حمایتهای تشویقی ستاد ویژهی توسعهی فناوریهای نانو نیز بهرهمند شده است.
در حال حاضر «نانوکامپوزیتهای پلیمری» بهعنوان یکی از شاخههای فناوری نانو از لحاظ تجاری موقعیت بسیار مناسبی دارند. این امر بهدلیل تفاوت مشهود میان خواص «کامپوزیتهای پرشده» با «نانو پرکنندهها» نسبت به «کامپوزیتهای پرشده» با «پرکنندههای میکرومتری» است. «کوچکتر بودن اندازهی ذرهها» منجر به ایجاد خواص بینظیری در نانوکامپوزیتها گردیده است.
اخیراً تولید «آکریلونیتریل - بوتادین- استایرن ترپلیمر» در پتروشیمی ایران آغاز شده از اینرو ساخت نانوآلیاژ و نانوکامپوزیتهای این پلیمر علاوه بر اینکه موجب توسعهی دامنهی تولید محصولهای پتروشیمی میشود میتواند بهرهوری اقتصادی قابلتوجهی نیز داشته باشد.
آلیاژ و نانوآلیاژ «پلیآمید/ آکریلونیتریل – بوتادین - استایرن ترپلیمر/ خاکرس» (PA/ ABS/ Clay)، انتخاب مناسبی جهت تولید انواع تزیینات داخلی و خارجی خودرو نظیر: کنسول مرکزی، نازل خلأ، پوشش کیسهی هوا، قاب دور ضبط، سپر و ... است. این آلیاژ پلیمری حدود 25 سال است که در دنیا برای صنایع اتومبیل تولید و استفاده میشود.