|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، به نقل از کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان، علیرضا حاجیانزاده در سمنان این بازنگریها را به چارهاندیشی برای علاقهمند کردن نسل جدید کودکان و نوجوانان به فعالیتها و تولیدات کانون تعبیر کرد و افزود: در کانون اتاقهای فکر ویژهای برای این تقسیمبندیها تشکیل شده است و در صدد هستیم که به کودکان زیر 6 سال نیز در فعالیتها و تولیداتمان توجه داشته باشیم. البته در حال حاضر هم این کودکان در مراکز کانون حضور پیدا میکنند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توضیح داد: در مراکز کانون باید به تفکیک اعضای خود در دو گروه سنی کودک و نوجوان بپردازیم و علاوه بر جداسازی فضاهای فیزیکی در همان ساختمان یا در ساختمانهای دیگر، شرایط متفاوتی را نیز در برنامهها برای آنها ایجاد کنیم.
وی در عین حال دلیل ادامه حضور نوجوانان عضو کانون در مراکز را - با وجود این کمبودها – دلبستگی آنها به فضای کانون از دوران کودکی عنوان کرد و گفت: بسیاری از آنها وقتی به سن خروج از کانون میرسند باز هم درخواست میکنند که بتوانند به فعالیتشان در مراکز ادامه دهند.
مدیرعامل کانون در عین حال گفت: باید شیوه کار و برنامههای مربیان در ارتباط با دو گروه کودکان و نوجوانان متفاوت باشد و تلاش کنند گروه سنی نوجوان را به مشارکتپذیری بیشتر در برنامهها سوق دهند و شرایطی را برای نقد و بررسی و تحلیل آثار و کتابهای کانون از سوی آنان فراهم کنند.
وی تصریح کرد که در سالهای اخیر توجه کمتری به تولید و خرید اثر برای گروههای سنی خردسالان و کودکان شده است.
مدیرعامل کانون با بیان این توضیح که در انتشارات کانون - با توجه به تمرکز بیشتر بر حوزه نوجوان در سالهای اخیر - کمبود در حوزه خردسال و کودک مشهود است، از تشکیل سه کارگروه جداگانه در این بخش، ویژه ساماندهی تولید کتاب برای خردسالان، کودکان و نوجوانان خبر داد.
حاجیانزاده در ادامه گفت: از آنجا که اعضای نوجوان، اعضای ارشد کانون هستند و سالهاست کتابخوان هستند، کتابهای موجود کانون ویژه نوجوانان، آنان را راضی نمیکند و با توجه به آثاری که در جامعه وجود دارد از کانون انتظار و مطالبه بیشتری دارند و خواستار انتشار کتابهای تخصصی در گونههای مختلف هستند.
تحلیل مدیرعامل کانون از وضعیت فیلمهای کودک نیز این است که برخی از فیلمهای کانون علیرغم دریافت جایزههای متعدد از جشنوارههای داخلی و بینالمللی، تنها برای کودکان جذاب است و برای نوجوانان جذابیتی ایجاد نمیکند و ما نباید همه مخاطبان را در یک سطح ارزیابی کنیم.
وی در بخش تولید تئاتر در کانون به دیدگاههای صاحبنظران و فعالان و تشکلهای این عرصه استناد و تاکید کرد که در حوزه تولید تئاتر برای نوجوانان با بحران روبرو هستیم و وقتی به سالنهای نمایش تئاتر در تهران و سالنهای کانون مراجعه میکنیم میبینیم بیشتر مخاطبان این آثار را خردسالان به همراه خانوادههایشان تشکیل میدهند و از تئاتر برای نوجوانان خبری نیست. ما نمیتوانیم برای همه گروههای سنی یک روش داشته باشیم.
|