پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت نوع ویژه ای از لنت ترمز شدند که علاوه بر کیفیت برتر,از تولید صدا جلوگیری می کند .
محسن معصومی مجری طرح صدای ترمز خودروها را از عوامل آلوده کننده محیط زیست دانست و گفت:در روش های متداول, برایکاهش صدا , از تغییر شکل هندسی , چند لایه و تعبیه کردن سوراخ در لنت استفاده می شود اما با تغییر شرایط محیطی و دمای لنت , مشکل صدای ناخواسته تکرار می شد.
وی افزود:در این طرح ما نخستین بار موفق شدیم با استفاده از روشی جدید , صداهای ناخواسته را در همه محدوده های دما و تواتر فرکانس بالاو پایین حذف کنیم.
مجری طرح روش کار خود را اضافه کردن ماده ای به نام ترموپلاستیکالاستومر به لنت ترمز ذکر کرد و گفت : این ماده نوع خاصی از پلیمر است که خاصیت فیزیکی , مکانیکی و ارتجاعی لاستیک را در دمای پایین و فرایند پذیری ترموپلاستیک را در دمای بالا دارد .
وی افزود:ترکیبی که در این طرح استفاده شده است , بیش از 15 جز داشت که باید اجزای آن تنظیم می شد بنابراین درصد آنها برای رسیدن به نتیجه مطلوب به دقت و با کمک شبیه سازی رایانه ای و طراحی آزمایش تعیین شد.
وی تصریح کرد:آزمایش های مختلف پس از تولید در واحدهای صنعتی درستی نتایج طرح را تایید کرد .
معصومی هدف کلی این تحقیق را طراحی و ساخت مواد اصطکاکی حساس به دما برای حذف صدا ذکر کرد و گفت:مشکل صدای ترمز علاوه بر خودروهای سواری در اتوبوس ها و قطارها نیز وجود دارد .
وی افزود:در مرحله نخست طرح, مشکل صدا در خودروهای سواری برطرف شد و در مرحله بعدی لنت ترمز بی صدا برای اتوبوس و قطار نیز ساخته خواهد شد .
این طرح در رساله دکتری مهندسی پلیمر در دانشگاهصنعتی امیرکبیر انجام شده است و از نتایج آن در بخش های نانومکانیکال الکترونیک و بیومواد میتوان استفاده کرد .