|
به گزارش ایسنا، مهدی نوید ادهم با بیان اینکه ۲۷ بهمن ۱۳۵۸ قانون شورای عالی آموزشوپرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد اظهار کرد: شورای عالی آموزشوپرورش سابقه بیش از صدساله دارد اما بعد از انقلاب و در سال ۱۳۵۸ بود که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و سپس دو مرتبه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
وی افزود: شورای عالی آموزشوپرورش به نیابت از مجلس شورای اسلامی مرکز قانونگذاری و مرجع سیاستگذاری در حوزه آموزش عمومی و متوسطه است و قبل و بعد از انقلاب تحولات بسیاری به خود دید.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با بیان اینکه شورا در دهههای گذشته امر قانونگذاری آموزشوپرورش را در چارچوب مشخصی انجام داده است اظهار کرد: صاحبنظران در هشت کمیسیون تخصصی حضور دارند و با وجود آنکه در گذشته وزیر آموزشوپرورش عالیترین مقام شورای عالی بود با قانون مصوب سال ۸۱ مجلس شورای اسلامی، رئیسجمهور، رئیس شورای عالی شد و از ۲۲ عضو فعلی، هشت نفر وزیر یا معاونین آنها هستند. سه نفر از سوی فرهنگستانها و سه نفر نیز مشترکاً از سوی وزرای آموزشوپرورش و علوم معرفی میشوند و از رئیسجمهور حکم دریافت میکنند.
نویدادهم افزود: شورای عالی نهادی فرادستگاهی است و یکی از بزرگترین سیاستهایی که در آن اتخاذ شد، سند تحول بنیادین بود که با همت و تلاش جمع زیادی از متخصصان که بنده جزئی از آنها بودم، تدوین شد. این سند در سال ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و به قدری حائز اهمیت بود که مقام معظم رهبری تعبیر بلندی راجع به آن بکار بردهاند. کمتر سندی داریم که ایشان درباره آن فرموده باشند "جامع، پیشرو و قابل افتخار است."
وی با اشاره به مکلف شدن آموزشوپرورش در برنامه ششم توسعه برای عملیاتی کردن سند عنوان کرد: سه گام برای تحول جدی در آموزشوپرورش مطابق سند پیشبینی شده که گام اول تهیه نقشه راه بود و انجام شد. گام دوم نیز تهیه زیرساختها بود. اکنون در مرحله تأمین زیرساختهای منابع انسانی، منابع مالی، مدیریتی و منابع تکنولوژیک هستیم. یکی از دستاوردهای سند، تبدیل نظام آموزشی حافظه محور به نهادی فرهنگی و تربیتی است.
حذف شبه کنکورها، گامی دیگر در جهت اجرای سند تحول بنیادین
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با بیان اینکه اجرای سند نیازمند عزم ملی و اتحاد استراتژیک است عنوان کرد: از نمایندگان مجلس درخواست میکنم برای اجرای سند اعتبار ویژهای در نظر بگیرند؛ تنها برای اجرای رتبهبندی معلمان ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان نیاز است.
نوید ادهم درباره مصوبه اخیر شورای عالی آموزشوپرورش پیرامون حذف آزمونهای ورودی مدارس خاص در دوره ابتدایی اظهار کرد: تربیت اصل است و بهترین سن تربیتپذیری نیز دوره ابتدایی است. طبق راهکارهای سند باید زمینه تربیتپذیری در ساحتهای ششگانه در دوره ابتدایی فراهم و موانع پیش روی آن برطرف شود. در این میان کنکور یک عاملی مهم بیرونی برای اجرای سند است. ازجمله عوامل داخلی نیز نمره محور بودن دوره ابتدایی بود که ما ارزشیابی توصیفی را برای رفع استرس اجرا کردیم و در دومین گام وارد بحث حذف شبه کنکورها شدیم.
طرح شهاب تقویت میشود
وی ادامه داد: متأسفم که این مصوبه صرفاً به حذف سمپاد محدود شد اما باید کلیت مصوبه را در نظر گرفت. در بند اول مصوبه به اجرای جدیتر طرح شهاب تأکید شده است. طرح شهاب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنیاد ملی نخبگان را دارد و امسال آن را تقویت خواهیم کرد. حدود ۱۷ نوع برنامه درون و بیرون مدرسهای برای شناسایی استعدادها دیده شده است. بند دوم مصوبه به حذف آزمونهای ورودی پایه هفتم مدارس خاص اشاره دارد. همچنین در پایه دهم دو آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی برگزار میشد که ادغام میشوند.
ورود و فروش کتب غیرمجاز توسط مدیر و معلمان ممنوع شد
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با بیان اینکه بند بعدی مصوبه به ساماندهی کتب کمکآموزشی که برنامههای آموزش رسمی را تحتالشعاع قرار میداد؛ اشاره دارد گفت: این کتب فرصتی برای آموزش هستند اما شرط و شروط دارد و باید استانداردهای سازمان پژوهش را کسب کنند. کتب کمکی آموزشی استاندارد همه ساله در انتهای کتب درسی معرفی میشود اما از این پس مدیر و معلم مدرسه مجاز به ورود و فروش کتب غیرمجاز نیستند. آزمونهای پیشرفت تحصیلی نیز ممنوع هستند. به عنوان مثال موسسهای در سال ۱۶ آزمون در پایههای دوم و سوم و چهارم ابتدایی برگزار میکرد اما از این پس معلم و مدیر مدرسه مجاز نیست به صورت سازمانیافته در مدرسه آزمون برگزار کند. مؤسسات در بیرون مدرسه مجازند اما ما به خانوادهها توصیه نمیکنیم فرزندشان را در این آزمونها وارد کنند.
نوید ادهم افزود: ۲۵۰ هزار نفر در آزمون سمپاد شرکت میکردند که ۱۵ هزار نفر پذیرفته میشدند و ۲۳۵ هزار نفر احساس شکست میکردند؛ درباره نمونه دولتیها هم همینطور بود. درواقع این آزمونها آسیبزا بود.
مدارس خاص غیردولتی در سال آینده آزمون ندارند
وی در پاسخ به اینکه چرا این مصوبه در تیر سال آینده و پس از برگزاری آزمون پیش رو تصویب و اعلام نشد؟ گفت: این بحث درباره افرادی که این ایام برنامهریزی و سرمایهگذاری کردند وجود دارد اما این طرح یک فرآیند تخصصی و کارشناسی را طی کرد. وزارتخانه و شورای عالی باور دارند تیزهوشان سرمایه کشورند و چگونگی پرورش و نگهداشت این سرمایهها برای ما مهم است. نمیتوان شهرکی ساخت که فقط افراد متفاوتی چون نابینایان و ناشنوایان و یا تیزهوشان در آن زندگی کنند. بچههای تیزهوش باید زیست اجتماعی داشته باشند.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش ادامه داد: دوره ابتدایی و متوسطه اول دوره هویتیابی است، اما در دوره دوم تیزهوشان باقی میماند و در رده سنی بالاتر دانش آموزان متفاوت و برتر را جدا میکنیم. اکنون استراتژی وزاتخانه تقویت مدارس دوم متوسطه سمپاد است.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره برگزاری آزمون در مدارس غیردولتی نیز گفت: مسئولین ذیربط با هماهنگی خود مدیران مدارس چارهاندیشی کردهاند تا آنها نیز همانند مدارس سمپاد و نمونه دولتی آزمونی برگزار نکنند؛ بنابراین مدارس خاص غیردولتی در سال آینده آزمون نخواهند داشت.
|