متن كامل خبر
راههای ایجاداحساس تفاهم و همدلی بین دو نهاد خانه و مدرسه

تاريخ خبر : 27/7/1384امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 633

هفته پیوند اولیا و مربیان با هدف همسو کردن و همکاری اولیای دانش آموزان با مربیان و دست اندرکاران مدارس برای دستیابی به موقعیت های بهتر و مناسب تر به منظور پرورش ، رشد و تعالی فرزندان برگزار می شود.

دو نهاد خانه و مدرسه اولین و مهمترین محیط های اجتماعی هستند که کودکان در آنها حضور می یابند. اگر عضویت در این دو نهاد اولیه با موفقیت شکل گیرد، سنگ بنای تربیت این عزیزان درست نهاده شده است و در غیر این صورت زمینه بسیاری از شکست ها و مشکلات فردی و اجتماعی برای آنها پایه گذاری می شود. احساس پذیرش و مقبولیت از عوامل بسیار مهمی است که تعلق فرد به هر گروهی را مستدام و ممکن و تعامل فرد با گروه را تسهیل می کند. پذیرش ، احساس لذت بخشی است که افراد از ارتباط با یکدیگر کسب می کنند. هرچه سطح پذیرش اعضای خانواده یا عوامل مدرسه نسبت به هم بیشتر باشد زمینه تفاهم و همدلی در محیط، بالاتر می رود و در نتیجه برآیند نیروهای تولید شده از تعامل اعضا، مثبت تر و سازنده تر خواهد بود و زمینه رشد و تعالی و سیر به سوی کمال انسانی در محیط خانه و مدرسه فراهم خواهد شد. بعکس در صورتی که در محیطهایی چون خانه و مدرسه سطح پذیرش بویژه برای کودکان و نوجوانان کم باشد، تمام نیروهای تولید شده توسط عوامل مختلف به مقابله با یکدیگر صرف می شود و درگیری بین اعضائ، به صورت های مختلف جریان تعلیم و تربیت در خانه و مدرسه را مختل خواهد کرد. اما برای ایجاد محیطی امن که احساس پذیرش در آن مشهود و قابل درک باشد توصیه هایی ارائه می شود:

1- پرهیز از پذیرش دروغین : کودکان در برقراری ارتباط چهره به چهره ،کلامی و عاطفی به راحتی تظاهر به پذیرش دروغین اولیائ و مربیان را درک می کنند. در نتیجه ارتباط حسی واقعی اتفاق نمی افتد و این اولین قدم شکست در برقراری ارتباط مثبت بین متولیان و مربیان خواهد بود. صداقت در برخورد اولین لازمه برقراری ارتباط است.

2- پرهیز از محدودیت های غیرمنطقی و اجباری : نتیجه این گونه محدودیت ها چیزی جز رنجش ، مقاومت ، دروغگویی و عصیان نخواهد بود.

3- پیام های غیرکلامی : پیامهای غیرکلامی از طریق حرکت ، حالات بدنی ، حالات قیافه یا رفتارهای دیگر بیان می شود. لبخندی کوتاه ، تکان دادن سر به علامت تایید و... به راحتی پیام پذیرش کودک از سوی متولیان را به او منتقل خواهد کرد.

4- هنگام برقراری ارتباط کلامی خوب گوش کنید ، برای پاسخ دادن عجله نکنید ، عصبانی و مضطرب نشوید ، رویکرد کودک برای ایجاد ارتباط را با پاسخی سرد یا منفی خشک نکنید. کمک کنید تا کودکان لذت یک گفتگوی شیرین را بچشند.

 


     منبع خبر : سازمان آموزش و پرورش شهر تهران

بازگشت