بخش المپياد سايت رشد كمبودهايی را در زمينهی المپياد نجوم و ادبی احساس میكرد. مصاحبههای المپياد نجومیها را در بخش فيزيك قرار میداديم و نمیدانستيم مصاحبههای المپياد ادبی را كجا قرار دهيم.
بالاخره تصميم بر آن شد تا مصاحبهها اينجا قرار گيرند.
منتظر نظرتان در مورد وجود بخش المپياد ادبی در سايت رشد هستيم و اميدواريم اين بخش بتواند بهزودی راهاندازی شود.
آقای «سيد مسعود مرتضوی» نير بهعنوان اولين نفر از المپياد ادبیها هستند كه افتخار مصاحبه با ايشان را داشتيم. |
|
«سید مسعود مرتضوی»، متولد یزد بهشماره شناسنامه ...
در دبيرستان «علامه حلی تهران» درس خواندم و سال 86 طلای كشوری المپياد ادبی را كسب كردم.
در كنكور سراسری 87 در رشتهی علوم انسانی توانستم رتبهی 11 كشور و 8 منطقهی 1 را كسب كنم. | |
|
| از کی به ادبیات علاقه مند شدی؟! | چی شد که وارد المپیاد ادبی شدی؟! | تقریباً از سال دوم دبیرستان بود که بالإجبار وارد این حوزه شدم و رفته رفته بهاش علاقه پیدا کردم و مطالعهام رو بیشتر کردم.
المپیاد ادبی هم یک زمینهای رو فراهم میکرد تا من بتونم توی دانشگاه در کنار رشتهی اصلیام که حقوق بود، ادبیات رو هم بخونم و بهعنوان یک علاقهی جانبی دنبال کنم. | |
|
معلمهام مخصوصاً جناب آقای «میرزاخانی» و آقای «سعیدینیا». | |
|
| اولین کتابهایی که در این زمینه | (ادبيات، المپياد ادبی) خوندی؟ | مطالعههای ادبیام رو با حافظ شناسی شروع کردم و کم کم وارد ادبیات کهن شدم. | |
|
| به بقیهی علاقهمندان ادبیات توصیه | میکنی از کجا (و چهجوری) شروع کنن؟! | بهنظرم بهتره به بیشتر حوزههای ادبیات یک ناخونکی بزنن و ببینن از کدوم بخش بیشتر خوششون میآد و خیلی باهاش حال میکنن و از اون دریچه وارد دنیای ادبیات بشن.
چون اگه بدون یک دید کلی مطالعههاشون رو شروع کنن ممکنه از اون بخش خاص زده بشن و شاید اون استعداد واقعیشون که مثلاً توی یک بخش دیگه بوده بهخاطر همین قضیه تلف بشه. | |
|
فکر میکنم ادبیات چیزی بیشتر از یک ابزار نیست.
ابزاری برای انتقال ایده، تفکر، احساس درونی، زیبایی و ... به بقیهی آدمها؛ اما برای خود ادبیات بهتنهایی بدون توجه به محتوای اون نباید ارزشی قایل بود. | |
|
| حالا از المپیاد بگیم ... مراحل | کشوری چهجوری هست؟! | مرحلهی اولش برای اینه که افرادی که به ادبیات کمی علاقه دارن رو از بقیه جدا کنه اما مرحلهی دومش در واقع آزمون اصلیه که فکر میکنم اگه توش تأثیر اطلاعات و استعداد فردی ادبی بیشتر بشه و از تأثیر کتابهای درسی کاسته بشه انتخاب بهتری انجام میشه. | |
|
| بهنظرت رمز موفقیتات چی هست؟! | فکر نمیکنم اسمش رو بشه گذاشت موفقیت که حالا دنبال رمزش بگردیم. ولی خوشحالم که با این اتفاقی که افتاد راهم برای رسیدن به افقهام هموارتر شد.
چون ماها هنوز خوابيم شاید اگه همهی ما متوجه باشیم که خورشیدی توی دنیا وجود داره که نمی تونه طلوع کنه، زندگیمون خیلی قشنگتر میشه. | |
|
| از کلاس های تقویتی و ... استفاده | کردی؟! | به هیچوجه! | |
|
| كنکور چیه؟! فرق کنکور با المپیاد | چیه؟! معایب و مزايای هر کدوم ... | کنکور یک آزمونه که هدفش انتخاب افرادیه که در مدت زمان 4 ساعت بیشترین حافظه، تمرکز، سرعت و دقت و بیشترین قدرت محاسبه رو دارن که مشخصه چرا انتخابهاش خیلی دقیق نیست.
کاش دوباره کنکورها دو مرحلهای میشد تا خود دانشگاهها نقش بیشتری توی انتخاب دانشجوهاشون با توجه به استعدادهاشون داشته باشن.
اما المپیاد لااقل توی دو مرحلهی آخرش اطلاعات و استعداد ادبی بیشتر ملاکه البته ضعفهایی هم داره. | |