متن كامل خبر
شوراهای دانش‌آموزی بخشی از تعلیم و تربیت

تاريخ خبر : 5/8/1386امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 433

معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش گفت: شوراهای دانش‌آموزی در مدارسی که مدیر مدرسه نگاه بازتری به موضوع داشته ، دانش‌آموز باور بوده و زمینه را برای باورپذیری دانش‌آموزان فراهم کرده، دستاورد بهتری داشته اند. سید باقر پیشنمازی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: روند موفقیت شوراها، یک روند تدریجی است و البته در برخی مدارس شوراهای دانش‌آموزی جدی گرفته نمی‌ شود. وی با بیان اینکه در زمینه باورپذیری شوراهای دانش‌آموزی اقدامات مختلفی انجام داده‌ایم، گفت: سال گذشته در 31 استان کشور علاوه بر دیدار با مربیان پرورشی با شوراهای دانش آموزی نیز دیدار داشتیم که این دیدارها پیامی برای مدیران مدارس داشت که شوراها در دستور اصلی کار وزارت آموزش و پرورش هستند.

وی افزود: همجنین در این دیدارها توانستیم از نزدیک با مطالب و مشکلات شوراها آشنا شویم، آنها نیز در جلسات گفتگو و پرسش و پاسخ انتظاراتشان را مطرح کردند.

پیشنمازی در ادامه از ابتکارات برخی شوراهای دانش‌آموزی یاد کرد و گفت: در این دیدارها ابتکارات بسیار جالبی از سوی دانش‌آموزان انجام شده بود، برای مثال دانش‌آموز یکی از شهرستان‌ها تلاش کرده بود از طریق مدرسه بودجه و امکانات بگیرد، اما نتیجه‌ای نگرفت. به همین دلیل با شورای شهر تماس گرفته و بعد از مطرح کردن مسایل و مشکلات، مسئولان شورای شهر مشکل او را برطرف کردند و این کار او باعث شد دیگر دانش‌آموزان نیز از کار او ایده بگیرند.

معاون پرورشی و تربیت‌ بدنی آموزش و پرورش تصریح کرد:‌ در بسیاری از مدارس زمینه‌ی این تجربه فراهم بود و دانش‌آموزانی که اختراعاتی داشتند و نیازمند کمک مالی بودند، شورای دانش‌آموزان از او پشتیبانی کرد و کار از طریق مسئولان شهری یا آموزش و پرورش حل شد.

وی خاطرنشان کرد‌: آنچه در دستور کار معاونت پرورشی قرار دارد، تلاش برای تحول در نگاه همکاران و باورکردن دانش‌آموزان است، اینکه اولیای مدرسه بدانند شوراهای دانش‌آموزی بخشی از تعلیم و تربیت است. پیشنمازی افزود: فلسفه اصلی تعلیم و تربیت این است که فرصت و فضای لازم برای رویش دانش‌آموز را بوجود بیاوریم تا او با پرسش و زمینه‌سازی، خود و توانایی‌های خود را بشناسد.

وی تاکید کرد:‌ پرورش به معنای این نیست که فقط معلم به دانش‌آموز اطلاعات بدهد، بلکه به این معناست که باید به او اعتماد کرد و این اعتماد را در رفتار‌، نگاه و واژگان خود با دانش‌آموز بیان کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته 457 هزار نفر عضو شورای دانش‌آموزی بودند، گفت: این تعداد به نسبت مساوی در دوره‌های مختلف تحصیلی بودند که امیدواریم در سال جاری با ورود فعال‌تر رسانه‌ها به این موضوع حضور دانش‌آموزان فعال‌تر از گذشته شود.


     منبع خبر : مهر

بازگشت