متن كامل خبر
اهمیت مجهز بودن برای مقابله با تهاجم فرهنگی

تاريخ خبر : 17/9/1394امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 571

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در دوره آموزشی توجیهی مقابله با تهاجم فرهنگی گفت: تبادل فرهنگی با تهاجم فرهنگی کاملا متفاوت است و باید برای مقابله با تهاجم فرهنگی کاملا مجهز شویم.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، این دوره آموزشی توجیهی در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی ویژه اعضای فعال بسیج حوزه ستادی سه معاونت پرورشی، ابتدایی و تربیت بدنی و سلامت برگزار شد که دکتر حمیدرضا کفاش در مورد تهاجم فرهنگی و شیوه‌های مقابله با آن سخنرانی کرد.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر در ابتدای این برنامه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه " تهاجم فرهنگی که سال ها قبل آن را گوشزد می کردم هم اکنون عینیات انکار ناپذیری یافته است" گفت: فرهنگ 250 تعریف دارد که در این دوره قصد داریم با در کنار هم قرار دادن این تعاریف هر فردی بتواند یک تعریف ویژه از فرهنگ داشته باشد.
 
 
آنچه در فرهنگ قابل لمس است، مربوط به بخش مادی است
 
 
وی افزود: فرهنگ مجموعه دست آوردهای مادی و معنوی هر جامعه اعم از دانش هنر، اخلاقیات، قواعد، آداب، رسوم، عادات و دیگر قابلیت‌های اکتسابی است که از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌یابد. فرهنگ به دو بخش مادی و معنوی تقسیم می‌شود. آنچه که در فرهنگ قابل لمس است مربوط به بخش مادی است اما در بحث معنوی و غیرمادی آثار آن قابل لمس است. گاهی اوقات اثرمعنوی به عنوان یک فرهنگ پاس داشته می‌شود اما فرهنگ معنوی مفهومی است که شما دنبال آن هستید.
 
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموختنی و اکتسابی، زنده، هویت‌دهنده، نسبی و منتقل شدن را خصوصیات فرهنگ برشمرد و ادامه داد: انتقال فرهنگ فی نفسه بد نیست اما باید دقت کنیم که در هر فرهنگی مباحث مثبت و خوب آن را گرفته و هیچ چیز را بدون تحلیل و جستجو به طور کامل نپذیریم. فرهنگ اسلامی، ایرانی و بومی ما بسیار غنی است و باید روی این مساله کار کرد.
 
 
در بخش گزینش باید هر فرد همه فرهنگ‌ها را نظاره کند
 
 
دکتر کفاش در مورد خصوصیات تبادل فرهنگی گفت: گزینش، تحلیل و تولید فرهنگی سه ویژگی این بخش است که هر کدام تعریف خاصی دارد. در بخش گزینش باید هر فرد همه فرهنگ‌ها را نظاره کند و بعد از آن بهترین را انتخاب کند. در بخش تحلیل هم گفتم که افراد باید نسبت به چیزی که می‌پذیرند تحلیل داشته باشند و هر پیزی را قبول نکنند.
 
 
وی با تاکید بر اینکه تبادل فرهنگی با تهاجم فرهنگی کاملا متفاوت است افزود: ما در مکتب اسلامی و تفکر ایرانی و بومی خود منعی برای جذب ویژگی‌های خوب دیگران و دیگر فرهنگ‌ها نداریم. تبادل فرهنگی از جنس خوبی‌ها، ارزش‌ها و داشتن قدرت تحلیل است و مکتب ما این را می‌گوید. ما باید دیدگاه پیامبر (ص) در این زمینه را به جهان صادر کنیم.
 
 
 
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به فرمایش مقام معظم رهبری درباره پدیده تهاجم فرهنگی اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرماید: "در تهاجم فرهنگی یک مجموعه سیاسی یا اقتصادی برای رسیدن به مقاصد خاص خود و اسارت یک ملّت به بنیان های فرهنگی آن ملّت هجوم می‌برد. در این هجوم باورهای تازه‌ای را به زور و به قصد جایگزینی بر فرهنگ و باورهای ملّی آن ملّت وارد می‌کنند."
 
 
ناتوی فرهنگی بالاتر از تهاجم فرهنگی
 
 
وی در مورد ناتوی فرهنگی که مرحله بعدی و بالاتر تهاجم فرهنگی است، افزود: مجموعه زنجیره‌ای به هم پیوسته رسانه‌های گوناگون و اینترنت، ماهواره‌ها، تلویزیون و رادیو و ... که در جهت مشخّص حرکت می‌کنند تا سر رشته تحوّلات جوامع را برعهده بگیرند. این‌ها صهیونیست‌ها و سرمایه‌دارانند و عمدتا هم در آمریکا و اروپایند. این هم فرمایش مقام معظم رهبری است که تعریفی جامع را ارائه می‌دهند و نیاز به توضیح بیشتر نیست.
 
 
تهدید نرم به دنبال سلطه سیاسی
 
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیرگفت: ناتوی فرهنگی در واقع همان تهدید نرم است که در این نوع تهدید دشمن با به کارگیری ابزار فرهنگی به دنبال سلطه فرهنگی و در نهایت به دنبال سلطه سیاسی است. تهدید نرم متکی بر قدرت نرم است. تهدید نرم یا ناتوی فرهنگی در نهایت به دنبال تغییر حاکمیت است.
 
 
فروش علم و تبدیل دانش به ثروت
 
 
دکتر کفاش در مورد عوامل و منابع قدرت هم گفت: نظامی (تهدید و زور)، اقتصادی ( تطمیع و زر)، اطلاعاتی، سیاسی، روانی، فرهنگی(دانش) مهمترین این منابع است که البته هر کدام تعریف خاصی دارد و در علوم مختلف مانند علوم سیاسی به گونه‌های مختلف تعبیر می‌شود اما آنچه مهم است این است که فروش علم و تبدیل دانش به ثروت بزودی قدرت اول جهان خواهد شد.
 
 
صحنه تقابل قدرت نرم
 
 
وی ادامه داد: تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، تهدید نرم، انقلاب مخملی، براندازی خاموش، جنگ روانی و ناتوی فرهنگی مهمترین صحنه‌هایی هستند که قدرت نرم به نمایش در می‌آید که فقط لازم می‌دانم بگویم در این بخش از جهالت و ساده‌اندیشی افراد سوءاستفاده می‌شود تا یک فرهنگ نادرست جایگزین دیدگاه درست فرد شود.
 
 
خصوصیات تهاجم فرهنگی
 
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر با اشاره به اینکه تحمیل، تخریب و تسلیم فرهنگی مهمترین ویژگی‌های تهاجم فرهنگی است گفت: با داشتن تحلیل، نقد، گزینش و اختیار است که می‌توان تهاجم فرهنگی را به تبادل فرهنگی تبدیل کرد.
 
 
مراحل تهاجم فرهنگی
 
 
وی گفت: تخلیه فرهنگ خودی و تثبیت فرهنگ بیگانه دو مرحله تهاجم فرهنگی است که با ابزارها و ویژگی‌های خاصی مانند آرام و بی سرو صدا بودن، نامرئی و نامحسوس بودن، با برنامه و داشتن ابزار گسترده، همه جانبه و فراگیر، کارساز بودن، درازمدت و دیرپا بودن، ریشه‌ای و عمیق بودن به سمت هدف پیش می‌رود.
 
 
ابزار تهاجم فرهنگی
 
 
دکتر کفاش در مورد ابزارهای تهاجم فرهنگی گفت: نفوذ از طریق توسعه زبان بیگانه، تبلیغات گسترده از طریق تکنولوژی ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی و کتاب‌ها و نشریات، توسعه شایعه‌پردازی، تحریف واقعیت‌ها، ترور شخصیت‌های محبوب مهمترین ابزارهای این بخش است. متاسفانه باید قبول کنیم که در زمینه چاپ یک کتاب شایسته با فرهنگ اسلامی و ایرانی به زبان بیگانه عقب هستیم و فقط این کتاب‌های بیگانه را چندین بار چاپ مجدد می‌کنیم.
 
وی افزود: زبان ابزاری برای تبادل فرهنگ‌ها است و نباید راهی باشد که فرهنگ بیگانه را بر فرهنگ خودی مسلط کند.
 
 
راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی
 
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر درباره راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی گفت: شناخت ابعاد مختلف تهاجم فرهنگی، تقویت بینش سیاسی و دینی، توسعه فرهنگ، ادبیات و هنر بومی، اشباع نیازهای طبیعی انسان از طرق مشروع، توسعه امر به معروف و نهی از منکر، خودسازی متولیّان فرهنگی، تلاش برای زدودن فقر اقتصادی، تسخیر فناوری‌های نوین، انس با مسجد و تقویت هویت ملی و باورهای دینی برخی از این راه‌ها است.


     منبع خبر : پانا

بازگشت