|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش ، صبح امروز دکتر علی اصغر فانی در اولین گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش وپرورش کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران با درود به ارواح طیبه شهدا و امام شهدا(ره) ،آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت برای مقام عظمای ولایت و درود به رئیس جمهور منتخب و محبوب بر تلاش در جهت تدبیر و ایجاد اعتدال در مدیریت کشور از جمله آموزش وپرورش تاکید کرد و گفت : اولین گام در حل مساله ، شناخت مساله است که در این مسیر باید از یک طرف نقاط قوت و ضعف که به نحوه انجام امور بستگی دارد و ازطرف دیگر فرصت ها و تهدیدها که از محیط ناشی می شود ، شناسایی ، تحلیل و ریشه یابی شود .
وی تهاجم، ناتو و شبیخون فرهنگی را از جمله تهدیدهای تحمیلی خواند و افزود : باید تلاش شود تا نقاط ضعف به قوت و تهدید به فرصت تبدیل شود .
دکتر فانی با اشاره به اسناد بالادستی که از قانون اساسی ، چشم انداز جمهوری اسلامی آغاز و به سند تحول نظام آموزشی ، برنامه پنجم توسعه و سیاست های کلان آموزش وپرورش ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) می رسد ، اظهار کرد : خوشبختانه سند تحول نظام آموزشی ، جامع اسناد مذکور است و اجرای آن مهم ترین اولویت کاری این وزارتخانه می باشد .
وی همسویی سند تحول نظام آموزشی با دیگر اسناد بالادستی را یک فرصت قلمداد و تصریح کرد : قانون احیای امور تربیتی مصوب مجلس شورای اسلامی از جمله اموری است که باید مدنظر قرار گیرد و بررسی شود کدام بخش آن اجرا و کدام یک اجرا نشده است .
دکتر فانی دولت را قانونگرا خواند و با اشاره به اینکه دولت خود را مکلف به بررسی ومداقه در قوانین و تلاش برای اجرای آن می داند ، اضافه کرد : در اسناد بین المللی و در راس آن سازمان فرهنگی یونسکو آموزش (Education) یا تربیت اعم از آموزش وپرورش بر چهار رکن ؛ آموختن برای دانستن، آموختن برای بکاربستن ، آموختن برای زیستن و آموختن برای بادیگران زیستن استوار است که باید برای تطابق این ارکان با فرهنگ اسلامی – ایرانی به تفسیر ، تشریح و اولویت گذاری این ارکان پرداخته شود.
وی در دیدگاه اسلامی ،آموختن برای زیستن را معادل حیات طیبه خواند و یاد آور شد : تاکید بسیاری از فعالیت های پرورشی و فرهنگی بر دو رکن آموختن برای زیستن و با دیگران زیستن استوار است ، گرچه جای بسیاری برای کار در این بخش ها وجود دارد تا متناسب با فرهنگ اسلامی ، بخشنامه ها ، دستورالعمل ها و برنامه ها همراه با تمهید مقدمات آماده و به مرحله اجرا نزدیک شود .
دکتر فانی با تاکید بر تقویت انگیزه و مهارت های حرفه ای در نیروی انسانی آموزش وپرورش ادامه داد : با تقویت این دو مولفه و توانمندی های معلمان است که تعامل مطلوب با دانش آموزان صورت می گیرد و آموزش وپرورش به اهداف سند تحول وفلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی دست می یابد .
وی با اشاره به هم افزایی در فعالیت های تربیتی ، به تعریف تربیت پرداخت و گفت : تربیت به معنای ایجاد رفتار مطلوب پایدار در متربی است که باید به تغییر رفتار منتهی شود .
دکتر فانی تغییر در متربیان را دارای 4 سطح ؛ تغییر در دانش، بینش ، رفتار فردی و رفتار گروهی ذکر و بیان کرد : این مراحل به صورت سلسله مراتب است که هر مرحله پیش نیاز مرحله بعد می باشد و مراحل مقدماتی ،هدف تلقی نمی شود ، همچنین تحقق هر مرحله نسبت به مرحله قبل به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد و لزوما منجر به دستیابی به مرحله بعد نخواهد شد .
سرپرست وزارت آموزش وپرورش در تطبیق این سطوح با تعالیم اسلامی ،چهارمین سطح را همان تشکیل امت واحده تعبیر کرد و افزود : تربیت در همین مرحله شکل می گیرد و طبق گفته بزرگان دو امر سیاست و تربیت از همه امور دشوارتر می باشد.
وی در توضیح هم افزایی فعالیت ها خاطر نشان کرد : هم افزایی یعنی جمع دو عدد بیش از حاصل آن ها شود که این همان هم افزایی مثبت است اما گاه به علت موانع موجود، این نتیجه از حاصل جمع واقعی کارکمترمی شود .
دکتر فانی با تاکید بر هم افزایی مثبت در انجام امور آن را یک تکلیف توصیف و عنوان کرد : لازمه هم افزایی ، همدلی ، همفکری و تقریب نگرشهاست که فرآیند آن باید طی شود.
|