|
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ حجت الاسلام و المسلمین محیالدین بهرام محمدیان در گردهمایی مشترک معاونان آموزش متوسطه و روسای ادارات مشاوره استانهای سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد اظهار داشت: استقرار پایه دهم ادامه فعالیتی است که چند سال گذشته بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در تایید سند تحول و برنامه درس ملی انجام شده است.
وی ادامه داد: در سالهای گذشته در پایه اول ابتدایی تغییراتی ایجاد کردیم و طبق آن باید هر سال یک پایه تغییر میکرد اما اکنون تغییر محتوای اموزشی باید طی دو سال تا سه سال باشد و در یک سال دو پایه تصویب شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه در برخی پایهها بازنگری محتوای آموزشی داشتهایم افزود: در دوره اول متوسطه در یک سال 2 پایه تغییر پیدا کرد اما چون هر پایه تنوع در آموزش عمومی نداشت ملزم شدیم تا در متوسطه دوم تنوع رشته و شاخه و تعدد عناوین را رعایت کنیم.
دکتر محمدیان تصریح کرد: الزام اقتصاد دوره آموزش عمومی و الزام اقتصاد دوره آموزش عالی همچنین ورود به بازار کار باید در نظر گرفته میشد همچنین یک الزام دیگر به وجود آمد آن نیز ارائه رشتههای فنی حرفهای و کارودانش در 3 سال است در حالی که در نظام قدیم در 2 سال بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در نظام قدیم برای شاخه فنی و حرفهای و کار و دانش ساعت آموزشی فراتر از 40 ساعت بود و در برنامه درس ملی نیز این موضوع 35 تا 40 ساعت دیده شده بود.
دکتر محمدیان بیان کرد: برخی معتقدند فعالیتهای امسال معاونت پرورشی و فرهنگی، معاونت متوسطه و سازمان پژوهش امکان اجرایی ندارد مانند هدایت تحصیلی دانشآموزان .
وی ادامه داد: هدایت تحصیلی و آنچه در سند تحول بنیادین آمده است به صورت چندمرحلهای ذکر شده اما امسال ما این موضوع را یک مرحلهای اجرا میکنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: در پایه نهم در درس کار و فناوری یک رویکرد برای دانشآموزانی که انتخاب رشته را در پیش دارند به عنوان یک تمرین آورده شده است اما این موضوع باعث نمیشود که مطالبی مانند علاقه، توانایی و استعدادهای دانشآموزان نادیده گرفته شود.
دکتر محمدیان افزود: امسال توانستیم عناوین دروس و زمان آموزش متوسطه شاخه نظری را طراحی کنیم زمان آموزش در این دوره 35 ساعت در نظر گرفته شد .
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در جهت پاسخگویی مطالبات سند تحول بنیادین چند عنوان درسی جدید تحت عنوان خوشه های درسی وارد شده است.
وی ادامه داد: این خوشهها منبعث از سند تحول بنیادین، برنامه درس ملی، سایر اسناد بالادستی مانند نقشه علمی کشور، مهندسی فرهنگی، سیاست های جمعیتی، سیاست زیست محیطی یا مراجعی مانند مجلس شورای اسلامی، دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
دکتر محمدیان اشاره کرد: در درسهای تفکر و سواد رسانهای برای جذب نیروی انسانی اولویت اول معلمان با رشتههای علوم ارتباطات، علوم اجتماعی و دینی است. اولویت دوم علوم اجتماعی، جامعهشناسی و فناوری اطلاعات و اولویت سوم سایر معلمان خواهد بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برای تدریس درس خانواده و زندگی اولویت اول نیروهایی با رشته دینی مشاوره و جامعهشناسی و اولویت دوم رشتههای علوم تربیتی و زیستی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی عنوان کرد: برای تدریس درس هنر، معلمان باید رشته آموزش هنر، گرافیک، سنتی و پرورشی داشته باشند و برای درس انسان و محیط زیست معلمان با رشتههای زمین شناسی و زیست شناسی، جغرافیا و علوم تجربی گرفته خواهند شد.
دکتر محمدیان تصریح کرد: برای تدریس درس سلامت و بهداشت اولویت اول معلمان با رشته زیست، اولویت دوم رشته روانشناسی و اولویت سوم سایر معلمان است.
وی همچنین ادامه داد: برای تدریس درس مطالعات فرهنگی معلمان باید دارای رشته معارف و دینی، فلسفه و منطق در اولویت دوم روانشناسی و در اولویت سوم سایر معلمها باشند همچنین برای تدریس درس آزمایشگاه تمام رشته های علوم تجربی میتوانند فعالیت کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: کلیات آموزش عمومی و شایستگیهای فنی و تخصصی برای شاخه فنی و حرفهای و کار و دانش نهایی شده اما عناوین برخی رشتهها هنوز تصویب نشده است که تا چند روز آینده نتیجه نهایی آن اعلام خواهد شد.
|