|
به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا، دکتر حمیدرضا کفاش که به عنوان نماینده آموزش و پرورش در برنامه مناظره این هفته شبکه سیما حضور یافت، با اشاره به پژوهشهای صورت گرفته در آموزش و پرورش در خصوص علاقهمندی دانشآموزان به کتابخوانی اظهار کرد: سطح فرهنگ خانوادهها، جایگاه کتاب و کتابخانه در مدارس، نظام آموزشی و برنامه مطالعاتی دانشآموزان، امکانات، عدم تناسب محتوایی کتب منتشر شده در کشور با نیازهای دانشآموزان، نبود فرهنگ خرید کتاب در سبد خرید خانوادهها و عدم دسترسی و تعداد کتاب مناسب سن دانشآموزان از عوامل تاثیرگذار در ایجاد فرهنگ مطالعه در دانشآموزان کشور است.
وی میزان هر عامل را متفاوت از دیگر عوامل عنوان کرد و افزود: با وجود این، در 35 سال بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در موضوعات مختلف از جمله دفاع مقدس، کتابهای مناسبی منتشر شده است؛ اما در حوزه کودک و نوجوان و در مقولات حجاب و عفاف، و مقتلخوانی ویژه دانشآموزان کتابهای مناسب این دوره یا وجود ندارد و یا تعداد آنها بسیار کم است.
دکتر کفاش از علاقهمندی دانشآموزان کشور به «عزاداری سیدالشهداء»، «مداحی» و «مدیحهسرایی اهلبیت(ع)» خبر داد و افزود: در این حوزه نیز کتاب متناسب با فهم دانشآموز تولید نشده است و این عامل سبب شده که در تولید محتوا فقیر باشیم و از منظر بسیاری از بزرگان جامعه هنوز کتاب «حجاب» استاد مطهری به عنوان مرجع معرفی میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص نیازسنجی کتب مربوط به کودکان خاطرنشان کرد: ناشرین و مولفین قبل از تولید کتاب باید براساس نیاز دانش آموزان متناسب با جنسیت و پایه تحصیلی، فعالیتهای پژوهشی انجام دهند و سپس اقدام به انتشار کتاب در این حوزه کنند.
وی ظرفیت 13 میلیون دانشآموز و بیش از یک میلیون فرهنگی را زمینه بسیار مناسبی برای بازار فروش کتاب ناشرین و مولفین عنوان وخاطر نشان کرد: آموزش و پرورش در بسیاری از موارد توانسته است، ناشرین را که آثار متناسب با فهم دانشآموزان تولید میکنند از مرز ورشکستگی نجات دهد.
دکتر کفاش از آمادگی آموزش و پرورش در حمایت از ناشرین و مولفین کتاب در حوزه کودک و نوجوان در دولت تدبیر و امید خبر داد و تصریح کرد: این ناشرین قبل از انتشار کتاب، نیازها و اولویتهای آموزش و پرورش را درنظر بگیرند تا نظام تعلیم و تربیت کشور بتواند حمایتهای مادی و معنوی را از آنان به عمل آورد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر نقش خانواده در فرهنگسازی کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: آموزش و پرورش رسمی به عنوان پیمانکار در امر آموزش دانشآموزان را برای چند ساعت در اختیار دارد و این موضوع نافی نقش حاکمیتی خانواده در تربیت دانشآموزان نمی باشد.
وی شیوه برگزاری فعلی کنکور را نوعی تحمیل بر نظام آموزشی توصیف و تاکید کرد: کنکور برای دانشآموزانی است که دیپلم رسمی را گرفتهاند و خود را برای ورود به عرصه تحصیلات عالی آماده میکنند و از این رو میتوان گفت خارج از ساختار نظام آموزشی رسمی است.
دکتر کفاش با اشاره به تیراژ وسیع کتب کمک درسی در حوزه کنکور ورودی دانشگاههای کشور، عنوان کرد: این کتب نوعی دوپینگ در آموزش را انجام میدهند و به هیچ عنوان غنای علمی دانشآموزان را ارتقا نمیدهد.
وی افزود: آموزش و پرورش هم به ناچار این کتب را به دلیل اینکه شیوه مناسب دیگری برای ارزیابی دانشآموزان در پذیرش دانشگاهها وجود ندارد نپذیرفته است و اعتقاد دارد حذف این شیوه لطمات جبران ناپذیری را به پیکره سیستم آموزش رسمی وارد میکند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام غیررسمی آموزش را از اول پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در کنار نظام رسمی آموزش داشتهایم، گفت: امور تربیتی ثمره و یادگار شهیدان رجایی و باهنر در آموزش و پرورش بوده که توانسته است بزرگانی را در عرصه شعر و نویسندگی تربیت کند و بسیاری از ناشران حوزه کودک و نوجوان از مکتب امورتربیتی معروف و مشهور شدهاند.
دکتر کفاش نظام غیررسمی آموزش را در درونی کردن ارزشها موثرتر از نظام رسمی عنوان کرد و افزود: برگزاری هزاران مسابقه کتابخوانی، مطالعه و تحقیق، برپایی نمایشگاههای کتاب در حوزه کودک و نوجوان در یک سال تحصیلی بخشی از فعالیت نظام غیررسمی آموزش است و اینکه آموزش و پرورش اعتقاد دارد که در این بخش ناشرین اقدام خوب و متناسب با نیاز دانشآموزان ندارند به نوعی توقع بالای نظام رسمی آموزش را نشان میدهند.
وی نیاز آموزش و پرورش امروز به کتابهای نو و متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی برای دانشآموزان را یک ضرورت اجتنابناپذیر خواند و تاکید کرد: ناشرین باید به مدتی در این حوزه کتاب جدید با محتوای غنی فرهنگی ارائه کنند تا تمام سلایق مختلف فرهنگی را پوشش دهد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ممیزی کتاب را از وظایف ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرد و ادامه داد: در آموزش و پرورش براساس قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای سامان دهی متشکل از اعضای ارشد صنعت نشر کشور و نهادهای مختلف فرهنگی که تمام کتابهای منتشر شده در کشور را مورد ارزیابی قرار میدهند وجود دارد و آثار متناسب با پایههای مختلف تحصیلی دانشآموزان را در کتابنامه رشد ثبت میکنند تا معلمین بتوانند کتاب مناسب را انتخاب و به دانشآموزان معرفی کنند.
|