متن كامل خبر
اجرای طرح کاشف با حضور یک میلیون و 870هزار دانش‌آموز

تاريخ خبر : 17/8/1394امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 279

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح کاشف با مشارکت یک میلیون و 870 هزار دانش‌آموز در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ علی زرافشان در نشست خبری طرح کاشف که در سازمان دانش‌آموزی برگزار شد، گفت: جایگاه کارآفرینی در کشور بسیار مهم است اگر قرار باشد در افق 1404 به اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی دست پیدا کنیم کلید آن کارآفرینی است.
زرافشان با اشاره به اینکه در تمام اسناد بالادستی نسبت به موضوع کارآفرینی تاکید شده است افزود: در سند چشم‌انداز، برنامه ششم و اسناد ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد اشتغال و کارافرینی و اقتصاد مقاومتی تاکید شده است.
معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف به موضوع کارافرینی پرداخته است گفت: این سند آموزش و پرورش را به عنوان یک نهاد تربیت‌کننده کارآفرینان آینده مکلف کرده است که به کارآفرینی بپردازند.
وی خاطرنشان کرد: یک برنامه جامع تعیین شده که اقداماتی در خصوص بخش‌های مختلف حوزه کارافرینی انجام دهد. تشکیل دبیرخانه ملی راهبری کارآفرینی در آموزش و پرورش با مشارکت نمایندگان و تهیه برنامه جامع کارآفرینی در شورای عالی آموزش و پرورش از جمله این اقدامات است.
زرافشان تصریح کرد: ذیل این دبیرخانه کارگروهی متشکل از نمایندگان تشکیل شد. یکی از محورهای اصلی این برنامه نیز تفاهم‌نامه با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بود. در این راستا برای استفاده از ظرفیت علمی آن که پشتوانه ملی آموزش و پرورش است فعالیت‌ها شکل گرفت.
وی عنوان کرد: از جمله برنامه‌هایی که در تفاهم‌نامه ذکر شده است می‌توان به پایش کارآفرینی دانش‌آموزان (طرح کاشف) اشاره کرد که امسال برای دانش‌آموزان پایه هفتم و هشتم اجرا شد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: این برنامه بر اساس شاخص‌های نرم شده تنظیم و پس از استخراج این شاخص‌ها به شکل آزمایشی اجرا شد. اکنون نیز به عنوان یک ملاک برای ارزیابی کارآفرینی دانش‌آموزان به کار گرفته شده است.
زرافشان یادآور شد: بخشی از خروجی‌هایی که از طرح پایش کارآفرینی به دست می‌آید این است که برای هر دانش‌آموز یک کارنامه در 14 صفحه تهیه کردیم که در محورهای کارآفرینی شاخص دانش‌آموزان را بررسی می‌کند.
وی با بیان اینکه کارنامه اول با بارگزاری در سایت دانشکده کارآفرینی در دسترس است افزود: کارنامه دوم توصیه‌نامه برای اولیا است زیرا یکی از محیط‌های حمایت‌کننده از کارآفرین محیط فرهنگی خانواده است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: گزارشی در سطح مدرسه برای مدیر مدرسه تهیه می‌شود همچنین یک گزارش در سطح منطقه تهیه شده و به لحاظ کارآفرینی دانش‌آموزان آن منطقه ویژگی‌ها مشخص می‌شوند. در سطح استان نیز به لحاظ شاخص کارآفرینی دانش‌آموزان گزارش ملی تهیه خواهد شد.
زرافشان با بیان اینکه کارآفرینی در جامعه دختران آموزش و پرورش قوی‌تر از جامعه پسران است افزود: این موضوعات به ما کمک می‌کند تا سرمایه کارآفرینی دانش‌آموزان را افزایش دهیم.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با همکاری دانشکده کارآفرینی، باشگاه کارآفرینی دانش‌آموزان را تهیه و امکان دسترسی به سایت آن را فراهم کرده‌ایم؛ هدف از راه‌اندازی این باشگاه و سایت آن ایجاد شبکه کارآفرینان است.
وی اضافه کرد: در این باشگاه دانش‌آموزان می‌توانند با یکدیگر ارتباط شبکه‌ای برای انتقال تجربیات خود داشته باشند همچنین این سایت هم‌افزایی نسبت به توسعه فرهنگی را نشان می‌دهد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در این سایت بر اساس نتایج آزمون 2 دوره کارآفرینی مجازی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده که در پایش ملی به صورت مجازی شرکت خواهند کرد.
وی از تدارک برنامه تربیت مربیان کارآفرین خبر داد و افزود: این برنامه با معرفی 4 نفر از هر منطقه در کشور به دبیرخانه کارآفرینی آغاز شده که از بین آن‌ها ارزیابی کارآفرینی انجام گرفته و نفرات برتر به عنوان مربی انتخاب می‌شوند.
زرافشان اشاره کرد: 2 هزار و 800 معلم و دبیر آموزش و پرورش در این طرح شرکت کردند که از بین آن‌ها افرادی که ویژگی کارآفرینی بیشتری دارند انتخاب شده و در فضای مجازی شرکت می‌کنند تا بتوانند دانش‌آموزان برتر کارآفرین را در مناطق و استان‌ها مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهند .
وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان شناسایی شده در طرح کاشف باید در طول سال باقی مانده در آموزش و پرورش مورد حمایت قرار گیرند تا کارآفرین‌های موفق کشور شوند.
معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش اضافه کرد: مطالعات اولیه برای راه‌اندازی فضای الکترونیکی کسب و کار با کمک نهادهای دیگر و دانشکده کارآفرینی انجام شده تا دانش‌آموزان بتوانند تولیدات خود را به عرصه فروش قرار داده و به تدریج مراحل بازاریابی را تجربه کنند.
زرافشان عنوان کرد: در زمینه توسعه فرهنگ کارآفرینی و اشاعه آن با مشارکت دانشکده کارآفرینی و مدرسه بسته‌های آموزشی کارآفرینان را تدارک دیده‌ایم که توسط مدرسه منتشر و در اختیار قرار می‌گیرد تا با مطالعه آن‌ها و متمرکز شدن بر ویژگی کارآفرینی ویژگی دانش‌آموزان رشد پیدا کند.
وی تصریح کرد: تا قبل از راه‌اندازی بازار کسب و کار فضای مجازی اقدام به برگزاری بازارچه فروش تولیدات دانش‌آموزان کرده‌ایم که آموزش و پرورش در این زمینه توسعه برنامه آموزش همراه تولید را در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش انجام داده است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد : بازارچه فروش محصولات دانش‌آموزان باعث می‌شود دانش‌آموزان سرمایه‌ای کسب و به تولیداتی دست پیدا کنند.
وی از توسعه برنامه خوداتکایی در مدارس شبانه‌روزی خبر داد و بیان کرد: این بحث برای دانش‌آموزانی است که فرصت بیشتری برای تحصیل در مدارس شبانه‌روزی دارند که با مشارکت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و جهاد کشاورزی دانش‌آموزان را تحت پوشش برده است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش قصد دارد به آموزش کارآفرینی به عنوان یک حوزه دانش‌آموزی نپردازد بلکه کارآفرینی یک شایستگی در بین دانش‌آموزان است که رشد و زمینه آن را فراهم می‌آورد.
وی عنوان کرد: امیداست با اجرای برنامه طرح کاشف در آموزش و پرورش بتوانیم به این دغدغه ملی پاسخ مطلوبی بدهیم.


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت