اگر یک درصد وقت دانش آموزان به خواندن کتابهای غیردرسی اختصاص یابد، ایران در زمره کتابخوان ترین کشورهای دنیا قرار خواهدگرفت.
«محمدعلی شعاعی» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم دومین جشنواره کتاب سال دانش آموزی ، با بیان این مطلب ، افزود: «بررسی ها نشان داده، با اختصاص یک درصد از وقت هر دانش آموز، سرانه کتابخوانی در کشور به یک ساعت و نیم بر نفر افزایش می یابد که این امر موجب می شود، ایران حتی بالاتر از استاندارد جهانی کتابخوانی قرار گیرد».
وی با تأکید بر لزوم توجه جدی وزارت آموزش و پرورش به ترویج کتابخوانی در مدارس ، ادامه داد: «در هرمدرسه ای که کتابخانه وجود داشته، میزان موفقیت دانش آموزان بیشتر بوده است . حتی میان استعدادهای درخشان نیز، غنی تربودن کتابخانه مدارس، نقش بیشتری در رشد این استعدادها ایفا کرده است».
وی خاطرنشان کرد: «وزارت آموزش و پرورش باید فارغ از وظایف رسمی خود، امر کتابخوانی را به عنوان یک نهاد جدی در زمره وظایف خود به شمار آورد. هرچند این مسأله به سهولت امکان پذیر نیست، اما موجب توسعه نظام آموزشی کشور می شود.»
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در باره تسهیلات درنظر گرفته شده برای دانش آموزان برتر کتابخوان گفت: «وزارت ارشاد برای تشویق مؤلفان برتر دانش آموزی و ناشرانی که کتاب های آن را منتشر کرده اند، ۵۰۰نسخه از هر عنوان را خریده و به کتابخانه های کشور اهدا می کند. همچنین ۳۰هزار تومان بن کتاب برای تشویق کتابداران ، کتابخوانان و مؤلفان برتر دانش آموزی در نظر گرفته شده است.
۱۰هزار تومان بن کتاب نیز به ۳۰۰ کتابخوان برتر ۱۹ منطقه آموزشی کشور اهدا می شود». شعاعی افزود: «گسترش و ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان دانش آموزان از اولویت های وزارت ارشاد به شمار می آید. همچنین حمایت از کتابداران مدارس و تشکل های صنفی آنان در سطح ملی و استانی جزو سیاست های تشویقی و حمایتی این وزارتخانه است».
> ۴۳اثر دانش آموزی برتر شناخته شدند
پیش از سخنان معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، «حمید رضا کفاش» مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فرهنگی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش بااشاره به گزینش ۴۳ اثر برتر دانش آموزی توسط داوران زبده و برجسته افزود: «این آثار در حوزه های ادبیات، علوم خالص، کلیات، فلسفه، علوم اجتماعی و دین تألیف شده اند که از صاحبان آنها تقدیر می شود».
وی به نقش کتابداران مدارس در ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان دانش آموزان اشاره کرد و افزود: «۶۲ کتابدار برتر کشور را اینجا گرد هم آورده ایم تا با همفکری هم تشکلی غیردولتی برای حمایت از حقوق صنفی و اقتصادیشان ایجادکنند. ما هم آمادگی داریم که در صورت تشکیل این نهاد غیردولتی ، به آنان کمک کنیم». وی تصریح کرد: « تا زمانی که در وضعیت شغلی و اقتصادی کتابداران مدارس تحول ایجاد نشود، روند کتابخوانی در مدارس پیشرفت نخواهد کرد. از نگاه ما، مظلومیت رفته براین قشر باید رفع شود تا آینده ای روشن پیش رویشان قرار گیرد».
تقدیر از برترین های کتاب دانش آموزی
در پایان دومین جشنواره کتاب سال دانش آموزی، جوایز و لوح های تقدیر به برترین دانش آموزان مؤلف، کتابداران فعال مدارس و دانش آموز برتر کتابخوان در مدارس متوسطه سراسر کشور اهدا شد.