|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مسعود شکوهی در خصوص طرح توانمندسازی دانشآموزان گفت: برای اقدام زود هنگام به منظور شناسایی عوامل خطر و رفتارهای پرخطر و عوامل حمایتی در مدارس با استفاده ابزارهای استاندارد جهت ترسیم نیمرخ روانی – اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه اول، اجرای طرحهای توانمندسازی روانی – اجتماعی و تحصیلی دانشآموزان، آموزش آداب و مهارتهای زندگی و مهارتهای صحیح ارتباطی به منظور شخصیتسازی، سالمسازی فرایند رشد فردی آنان، تقویت ساز و کارهای خودکنترلی، آموزش مهارتهای اجتماعی بر مبنای نتایج تحلیل آزمونهای غربالگری و نیازسنجیهای جامع در دستورکار دولت یازدهم قرار گرفته است.
وی از اجرای طرح مشاوره همتایان در مدارس متوسطه دوره اول خبر داد و تصریح کرد: این طرح با رویکرد آموزش همسالان و مشارکت دانشآموزان نوجوان انجام میشود؛ همچنین با توجه به نبود نیروی مشاور در دوره ابتدایی اجرای رابطان هستههای مشاوره جهت بهرهگیری از نیروهای با انگیزه و متخصص در دوره ابتدایی جهت ارجاع دانشآموزان دارای مشکلات روانشناختی به هستههای مشاوره مناطق نیز پیگیری میشود.
شکوهی ادامه داد: ارائه خدمات تخصصی روانشناختی و مشاورهای و مددکاری به دانشآموزان دارای اختلال روانشناختی با بهرهگیری از نیروهای متخصص حوزه روانشناسی و مشاوره با مدارک لیسانس، فوق لیسانس، دکتری، توسعه و تقویت مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی استانها و ارتقای هستههای مشاوره مناطق به مرکز و ایجاد تیمهای مداخله در بحران در فوریتهای روانشناختی از برنامههای آموزش و پرورش در خصوص آسیبهای اجتماعی است.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اجرای طرح آمایش مشکلات و آسیبشناسی روانی – اجتماعی دانشآموزان دختر در دوره متوسطه به منظور تعیین بروز و شیوع انواع آسیبشناسی روانی – اجتماعی به تفکیک مناطق جغرافیایی، بومی و جنسیت در دانشآموزان به منظور تهیه «اطلس آسیبهای روانی- اجتماعی» دانشآموزان گروه هدف کشور با مشارکت «معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری»، اجرای و اجرای طرح مدارس دوستدار زندگی به صورت آزمایشی در شهر تهران با مشارکت سازمان بهزیستی و طراحی و تدوین برنامه «جامع پیشگیری از خشونت» از دیگر اقدامات موثر آموزش و پرورش در سال تحصیلی 96-95 محسوب میشود.
|