متن كامل خبر
روش جدیدی برای پوشش دهی و جلوگیری از خوردگی آلیاژهای آهن ‌ با تلاش محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

تاريخ خبر : 23/3/1386امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 1756

- در این شیوه که نخستین بار در سال 2000 میلادی ثبت شده پودر «روی» مخلوط با چند ماده کمکی دیگر در درجه حرارت معین و بدون نیاز به ذوب شدن در سطوح فولاد نفوذ کرده و پوشش محافظ تشکیل می‌شود.

روش جدیدی برای پوشش دهی و جلوگیری از خوردگی آلیاژهای آهن

با تلاش محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر



دانش‌آموخته‌ی دانشگاه صنعتی امیر کبیر موفق به طراحی روش جدید نفوذ در حالت جامد برای پوشش‌دهی و جلوگیری از خوردگی «فولاد» و «چدن» با «روی» شد که عمر قطعات ساخته شده با این آلیاژها را چند برابر می‌کند.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «عبدالخالق حسن‌زاده» فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد دانشکده‌ی مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تشریح اهمیت این طرح به محدودیت‌ها و مشکلات روش‌های کنونی در پوشش‌دهی فلزات پایه آهن مانند: «فولاد» و «چدن» از جمله آلایندگی محیط زیست، ضعف در پوشش‌دهی قطعات دارای منفذ و شیار و هم‌چنین عمر مفید کم‌تر در مقایسه با روش جدید اشاره کرد و گفت: در این شیوه که نخستین بار در سال 2000 میلادی ثبت شده پودر «روی» مخلوط با چند ماده کمکی دیگر در درجه حرارت معین و بدون نیاز به ذوب شدن در سطوح فولاد نفوذ کرده و پوشش محافظ تشکیل می‌شود.




وی افزود: پیچیدگی این روش در تعیین میزان مواد کمکی، حرارت مورد نیاز و سرعت چرخش قطعات برای پوشش‌دهی به‌شمار می‌رود.




«حسن‌زاده» با اشاره به آزمایش‌های انجام شده در این پژوهش گفت: نرخ خوردگی در آهن پوشش داده شده با روش غوطه‌وری گرم «گالوانیزه» به‌طور متوسط 350 میکرون است در حالی که در نمونه‌ی به‌دست آمده این میزان به 15 میکرون رسیده است.




وی گفت: در این طرح، پوشش‌هایی با ضخامت 60 تا 95 میکرون ایجاد شد و نتایج هم با استفاده از میکروسکوپ نوری، میکروسکوپ روبشی (STM) و هم‌چنین با کمک اشعه‌ی ایکس (XRD) بررسی و صحت‌سنجی شد.




به‌گفته‌ی این محقق، با توجه به ضعف «فولاد» در برابر خوردگی، فلز «روی» که در سطح فلز قرار می‌گیرد خورده شده و محصولات خوردگی آن با تشکیل لایه‌ای متراکم و چسبنده، نفوذ خوردگی به «فولاد» را بسیار کُند می‌کند.

وی در ادامه گفت: فلزاتی که به روش جدید پوشش داده می‌شوند از جمله در صنایع موتور و خودروسازی، مترو و راه‌آهن، صنایع دریایی، کشاورزی و باغبانی و هم‌چنین ساخت بست‌ها، واشرها و قطعات ریز استفاده می‌شوند که استفاده از این قطعات در برخی صنایع از جمله خودروسازی به‌تدریج به‌صورت اجباری در می‌آید.


     منبع خبر : ايسنا

بازگشت